Πρόβλεψη ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας, θα έχει εξαφανιστεί εντελώς από πολλές αγορές, η κατηγορία των οχημάτων με κινητήρες diesel, ήτοι με μερίδιο, πιθανότατα πολύ κάτω του 5%, σε ολόκληρη την Ευρώπη, κάνουν οι αναλυτές.
Kαι πόσο θέλουν να μας τρελάνουν οι αναλυτές τη στιγμή που κολοσσοί όπως ο όμιλος VW εξελίσσει τους νέους πετρελαιοκινητήρες.
Και να σκεφτεί κάποιος ότι στην πιο παραγωγική εποχή, οι πωλήσεις αυτοκινήτων diesel δεν ήταν πολύ μακριά από 9 εκατομμύρια μονάδες (το 2007), ξεπερνώντας τα 7 εκατομμύρια σταθερά από το 2004 έως το 2017.
Σε όρους μεριδίων, η εν λόγω αγορά κορυφώθηκε το 2015 στο 48%, 30 χρόνια αφότου πέτυχε για πρώτη φορά διψήφια διείσδυση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Όμως, ήδη, μέσα σε μια δεκαετία από την κορύφωση, θα έχει πέσει κάτω από το 10% στο μείγμα των διαφόρων τύπων καυσίμου στην ευρύτερη περιοχή.
Εκτιμάται πως το dieselgate της VW, το 2015, αποτέλεσε την αρχή της πτώσης του ντίζελ, (αλλά και μείωση των αυτοκινήτων με μικρούς κινητήρες diesel, όπως π.χ. Fiat, Alfa Romeo, Hyundai, Kia, Smart, Nissan, Toyota)
Το πλεονέκτημα, σε σχέση με τις εκπομπές έναντι της βενζίνης σήμαινε ότι δόθηκε υπερβολικό περιθώριο όσον αφορά τη ρύθμιση των επιβλαβών τιμών (κυρίως NOx και PM) σε σύγκριση με τα αυστηρότερα πρότυπα που έπρεπε να πληρούν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Η επίτευξη παρόμοιων επιπέδων diesel ήταν δυνατή (και επιτεύχθηκε με τα τελευταία αυτοκίνητα), αλλά ήταν κοστοβόρος η τεχνολογία
Στη συνέχεια, οι κυβερνήσεις άρχισαν να μπλοκάρουν τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μέσω της φορολογίας, η οποία μείωσε την εξοικονόμηση πόρων από την καλύτερη απόδοση καυσίμου και τα φθηνότερα (σε πολλές αγορές) καύσιμα έναντι της βενζίνης.
Φυσικά, το πλήγμα στην εικόνα του diesel της VW υπήρξε καταλυτικό για την επιτάχυνση της πτώσης του καυσίμου, αλλά καθώς οι στόχοι εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη (Euro 5, Euro 6 κλπ) έγιναν αυστηρότεροι, το κόστος της συμμόρφωσης με τις εκπομπές diesel διεύρυνε το χάσμα τιμών μεταξύ των αυτοκινήτων πετρελαίου και βενζίνης και έκανε τα ντίζελ αντιοικονομικά, αρχικά στις μικρές, και, στη συνέχεια, όλο και περισσότερο στις μεσαίες κατηγορίες αυτοκινήτων.
Η έλευση της ηλεκτροκίνησης μεγάλης κλίμακας έχει μπερδέψει ακόμα περισσότερο την όλη κατάσταση, αλλά οι πετρελαιοκινητήρες εξακολουθούν να ζουν και να βασιλεύουν σε πολλές κατηγορίες οχημάτων. Από μικρά έως πολύ ακριβά premium.
Γιατί όπως και να το κάνουμε για ταξίδια και μακρινές αποστάσεις το diesel παραμένει βασιλιάς.