Με τα αυτόματα κιβώτια να κερδίζουν συνεχώς έδαφος, η Skoda αλλάζει τη θέση του επιλογέα του κιβωτίου.
Ακόμα και στη σύγχρονη τεχνολογία, πολλά στοιχεία που θεωρούνταν παρωχημένα, επανέρχονται στο προσκήνιο, με βελτιωμένη φυσικά παραλλαγή. Η τοποθέτηση του επιλογέα ταχυτήτων, είτε αυτόματου είτε χειροκίνητου, στο τιμόνι δεν είναι νέα ιδέα. Πόσοι δεν θυμόμαστε το ενιαίο μπροστινό κάθισμα αυτοκινήτων της δεκαετίας του 1950 ή 1960 και τον οδηγό να αλλάζει ταχύτητες στο τιμόνι;
Στην πορεία των χρόνων όμως ο επιλογέας των ταχυτήτων μεταφέρθηκε στο κεντρικό τούνελ, διαχωρίζοντας παράλληλα τα δύο μπροστινά καθίσματα. Η Skoda ωστόσο στα νέα Superb και Kodiaq επαναφέρει τον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου πίσω από το τιμόνι, καθώς θα είναι και η μοναδική διαθέσιμη επιλογή κιβωτίου
Skoda: Εξοικονόμηση χώρου
Ο λόγος για την επαναφορά του επιλογέα πίσω από το τιμόνι είναι προφανής. Η εξοικονόμηση χώρου στην κεντρική κονσόλα, που καλείται να εξυπηρετήσει ολοένα και περισσότερες σύγχρονες «ανάγκες». Κάτι τα ευμεγέθη κινητά με τις βάσεις για ασύρματη φόρτιση, κάτι οι απαραίτητες ποτηροθήκες, γεμίζουν τον χώρο μεταξύ των δύο καθισμάτων, με αποτέλεσμα οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές, να ψάχνουν για λύσεις.
Τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια που έχουν υιοθετήσει την τεχνολογία shift by wire, αλλάζουν με ηλεκτρικό τρόπο τις διάφορες επιλογές, χωρίς δεν μεταβάλλονται ουσιαστικά μηχανικά μέρη. Με αυτόν τον τρόπο έγινε εφικτή η αλλαγή της θέσης του επιλογέα πίσω από το τιμόνι, αναφερόμενοι πάντα σε θερμικά αυτοκίνητα, καθώς στα ηλεκτρικά είναι ακόμα πιο εύκολη η τοποθέτηση του επιλογέα.
Σύμφωνα με τον «δικό μας» Δημήτριο Δαρκούδη, σχεδιαστή εσωτερικών χώρων της Skoda, η αρχή έγινε με το Octavia που διαθέτει έναν μικρό διακόπτη για τις επιλογές του αυτόματου κιβωτίου, που εξοικονόμησε αρκετό χώρο στην κεντρική κονσόλα, βελτιώνοντας παράλληλα και την εργονομία.
Αυτή η ενδιάμεση λύση ίσως διατηρηθεί σε μοντέλα που θα διατίθενται και με χειροκίνητα κιβώτια, ωστόσο οι εξελίξεις δείχνουν πως σταδιακά θα καταργηθούν και ο κλασικός επιλογέας θα αποτελεί παρελθόν.
Η Skoda μας θυμίζει βέβαια πως προπολεμικά σε ένα από τα πρώτα μοντέλα που βγήκαν από το εργοστάσιο του Μλάντα Μπόλεσλαβ, στο Laurin & Klement Voiturette A, ο μοχλός για τις αλλαγές των ταχυτήτων, ήταν εκτός του θαλάμου των επιβατών…