Μετά το ξέσπασμα της κακοκαιρίας «Μήδεια», που έπληξε σφοδρότατα τη χώρα μας, αποφασίσαμε να κινηθούμε ορεινά με τη Skoda Octavia iV.
Πριν προλάβουν να λιώσουν τα τελευταία χιόνια απολαύσαμε το κατάλευκο τοπίο, στο οποίο φτάσαμε αθόρυβα και με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Πώς το καταφέραμε αυτό; Για πρώτη φορά στην ιστορία της η Octavia προσφέρεται με plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης.
Φτιάξτε λοιπόν ένα ζεστό καφέ, καθώς η θερμοκρασία είναι ακόμα χαμηλή, και πάμε μια βόλτα με τη νέα Octavia iV.
Ηλεκτρική ανάβαση
To μόνο που ακούγονταν ανηφορίζοντας στο βουνό ήταν το απάτητο παχύ χιόνι που συνθλίβονταν όταν οι δίχρωμες ζάντες των 18 ιντσών περνούσαν από πάνω του. Κινούμασταν αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς είχαμε ενεργοποιήσει το E-mode. Αυτόματα είχε μπει ένα «φράγμα» 140 χλμ./ώρα στη μέγιστη ταχύτητα που μπορούσαμε να αναπτύξουμε. Η ολισθηρότητα του δρόμου άλλωστε δε μας επέτρεπε να κινηθούμε σβέλτα. Επίσης θέλαμε να απολαύσουμε το τοπίο, όχι τις επιδόσεις.
Είχαμε φροντίσει ώστε η μπαταρία (χωρητικότητας 13 kWh) να είναι πλήρως φορτισμένη προτού ξεκινήσουμε την ανάβαση μας. Έτσι είχαμε εξασφαλίζει περίπου 50 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας. Για την πλήρη φόρτιση της από συμβατική οικιακή πρίζα απαιτούνται 5 ώρες και από wallbox 3,6 kW κάπου 3,5 ώρες. Δεν αγχωνόμασταν όμως να βρούμε κάπου κοντά μας πρίζα. Διότι είχαμε επιπλέον 580 χλμ. αυτονομίας με γεμάτο το ρεζερβουάρ βενζίνης (χωρητικότητας 40 λίτρων).
Διττός χαρακτήρας
Η νέα Octavia iV έχει δυο «καρδίες». Η πρώτη είναι ο τετρακύλινδρος 1.4 TSI βενζινοκινητήρας, απόδοσης 150 ίππων και 250 Nm ροπής. Η δεύτερη ένας ηλεκτροκινητήρας 116 ίππων και 330 Nm ροπής. Συνδυαστικά η ισχύς φτάνει τους 204 ίππους και η ροπή τα 330 Nm. Αρκετά καλή δύναμη και εξίσου ικανοποιητικές οι επιδόσεις. Για την επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα χρειάζονται 7,7 δευτ. και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 220 χλμ./ώρα.
Στο πρόγραμμα οδήγησης Hybrid ο βενζινοκινητήρας και ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργούν συνδυαστικά-υποστηρικτικά για την επίτευξη της μέγιστης απόδοσης. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι καταγράψαμε μέση κατανάλωση καυσίμου 5,4 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 1 λίτρο/100 χλμ.-εκπομπές C02 28 γρ./χλμ.).
Για τις έγκαιρες και βελούδινες αλλαγές των σχέσεων διακρίνεται το 6αρι αυτόματο DSG κιβώτιο. Με το καινοτόμο σύστημα shift-by-wire ο επιλογέας των σχέσεων δεν έχει σταθερή μηχανική σύνδεση με το κιβώτιο και οι αλλαγές των σχέσεων εκτελούνται αμιγώς ηλεκτρονικά. Σημειώστε ότι υπάρχουν και paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές των σχέσεων.
Εικόνα
Όταν παρατηρείς εξωτερικά την Octavia iV δύσκολα αντιλαμβάνεσαι την ταυτότητα της. Θα πρέπει να ξέρεις να ερμηνεύσεις το λογότυπο iV που βρίσκεται στο πίσω αριστερό τμήμα του αμαξώματος. Ή να εντοπίσεις στο εμπρός δεξί φτερό την τάπα πίσω από την οποία βρίσκεται η υποδοχή για τη φόρτιση της μπαταρίας. Η κομψή και μακριά (μήκος 4.689 χλστ.) σιλουέτα της Octavia πάντως παραμένει άμεσα αναγνωρίσιμη.
Στα εντός
Περνώντας στο εσωτερικό της το πρώτο πράγμα που εισπράττεις είναι η premium αισθητική. Αρχικά από το φινίρισμα, τη συναρμογή και την υψηλή ποιότητα των υλικών. Αφρώδες πλαστικό καλύπτει ολόκληρη την επάνω επιφάνεια του ταμπλό, ενώ η όψη του είναι ντυμένη με ύφασμα. Δεύτερον από τη high tech αύρα που έρχεται μέσα από το ψηφιακό πίνακα οργάνων και τη λεπτή κεντρική οθόνη αφής των 10 ιντσών.
Κομψοτέχνημα αποτελεί ο μικρός διακόπτης που αντικαθιστά το λεβιέ ταχυτήτων, ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνει αρκετό χώρο στη βάση της κεντρικής κονσόλας. Ρετρό αλλά σύγχρονο και εργονομικό το δερμάτινο τιμόνι με τις δυο ακτίνες, το οποίο βολεύει απρόσμενα ευχάριστα τα χέρια όταν το κρατάνε.
Οι πίσω επιβάτες, ακόμα και αν είναι μπασκετμπολίστες, θα βρουν επαρκή χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.680 χλστ.) και ικανοποιητικό αέρα ανάμεσα στα κεφάλια τους και στην οροφή. Ο μεσαίος πίσω επιβάτης όμως θα δυσκολευτεί λίγο λόγω του αρκετά υπερυψωμένου κεντρικού δαπέδου.
Η μπαταρία βρίσκεται τοποθετημένη στο δάπεδο μπροστά από τον πίσω άξονα. Αυτό έχει ως συνέπεια η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ να μειώνεται από τα 600 στα 450 λίτρα. Όμως και πάλι δύσκολα θα μείνει εκτός κάποια αποσκευή. Μεγάλα αντικείμενα μπορείς να μεταφέρεις άνετα χάρη στο φαρδύ άνοιγμα του πορτμπαγκάζ, στο χαμηλό κατώφλι φόρτωσης και στην αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων που δημιουργούν 1.405 λίτρα.
Στο δρόμο
Σχεδόν πάντα η Octavia iV ξεκινάει με ηλεκτρική ενέργεια, την οποία χρησιμοποιεί επίσης και όταν κινείται με αρκετά χαμηλές ταχύτητες μέσα στην πόλη. Από τα πρώτα λεπτά στον οδηγό δημιουργείται ένα αίσθημα αρμονίας και γαλήνης. Η ηχομόνωση της καμπίνας σε συνδυασμό με την αθόρυβη λειτουργία λειτουργούν ως μυοχαλαρωτικό φάρμακο στο έντονο στρες της μέρας.
Η ανάρτηση, χωρίς να είναι ιδιαίτερα μαλακή, κλείνει το «στόμα» σε κάθε κακοτεχνία του οδοστρώματος. Σίγουρα σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της άνεσης παίζει η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων.
Αν θες μπορείς να «παίξεις» και πιο δυναμικά με την Octavia iV επιλέγοντας το πρόγραμμα οδήγησης Sport (υπάρχουν επίσης τα Eco/Normal/Individual). H απόκριση στο γκάζι γίνεται σαφώς πιο άμεση, ενώ ξαφνιάζει ευχάριστα η δυναμική με την οποία επιταχύνει από στάση, αλλά και οι ρεπρίζ της, που κάνουν ασφαλέστερο ένα προσπέρασμα.
Συνηθίζεις γρηγορά το κάπως προοδευτικό πεντάλ του φρένου (λόγω ανάκτησης ενέργειας) και την ήπια επιβράδυνση κάθε φορά που τραβάς το δεξί σου πόδι από το γκάζι. Το τιμόνι διακρίνεται για το επίπεδο πληροφόρησης που προσφέρει και για το σωστό του βάρος.
Συμπέρασμα
Η Octavia όπως ήταν αναμενόμενο δε θα μπορούσε να παρακάμψει το μονοπάτι του εξηλεκτρισμού, στο οποίο υποχρεούνται να βαδίσουν σχεδόν όλα τα νέα μοντέλα. Ο χαρακτήρας της όμως δεν αλλοιώθηκε. Διατήρησε την παραδοσιακή της ευρυχωρία και πρακτικότητα, με τις οποίες μάχεται απέναντι στην επέλαση των SUV. Η plug-in υβριδική Octavia iV στην εξοπλιστική έκδοση Ambition ξεκινάει από 35.900 ευρώ.
Δείτε ακόμα