Η ανατροπή που όλοι περιμέναμε έγινε και η Formula 1 θα έχει για πρώτη φορά στην ιστορία της αγώνες sprint. Τι σημαίνει αυτό όμως; Πώς και πού θα γίνουν αυτοί οι αγώνες; Με τι μορφή; Θα δίνουν πόντους για το πρωτάθλημα;
Πάμε να απαντήσουμε σε όλα τα παραπάνω.
*Η εικόνα στο τέλος του κειμένου δείχνει ποια θα είναι η μορφή του αγωνιστικού τριημέρου στα Γκραν Πρι που θα έχουν αγώνες sprint.
Πότε και πού;
Αρχικά οι αγώνες sprint αποφασίστηκε να γίνουν σε τρία Γκραν Πρι μέσα στη σεζόν. Τα δύο έχουν αποφασιστεί ήδη. Πρόκειται για το βρετανικό και το ιταλικό σε Silverstone και Monza, αντίστοιχα. Το τρίτο θα αποφασιστεί αργότερα όμως το πιθανότερο είναι ότι θα είναι εκτός Ευρώπης.
Σε αυτά τα τρία Γκραν Πρι, λοιπόν, η μορφή του αγωνιστικού τριημέρου θα είναι αρκετά διαφορετική.
Πώς και (κυρίως) γιατί φτάσαμε στους αγώνες sprint;
Πώς;
Την Παρασκευή ξεκινάμε με το FP1 όπως γίνεται κανονικά. Το απόγευμα όμως αντί για το FP2 έχουμε κατατακτήριες δοκιμές, ακριβώς με την ίδια μορφή που έχουν εκείνες που γίνονται το Σάββατο υπό κανονικές συνθήκες. Το αποτέλεσμα αυτών των κατατακτήριων θα καθορίσει τη σειρά με την οποία θα εκκινήσουν στον αγώνα sprint. Φυσικά ο κανονισμός που λέει ότι οι πρώτοι δέκα εκκινούν με τα ελαστικά που έκαναν τον ταχύτερο χρόνο τους στο Q2 παύει να ισχύει.
Το Σάββατο ξεκινάει με τη δεύτερη περίοδο των ελεύθερων δοκιμών (FP2). Tο απόγευμα ακολουθεί ο αγώνας sprint. με μήκος 100 χλμ. Σε αυτόν οι οδηγοί δεν είναι υποχρεωμένοι να κάνουν ούτε ένα pit stop, όπως συμβαίνει στους κανονικούς αγώνες. Οπότε κάποιος μπορεί να τερματίσει χωρίς να έχει περάσει από τα pits. Η σειρά με την οποία θα τερματίσουν οι οδηγοί εδώ, είναι εκείνη με την οποία θα εκκινήσουν την Κυριακή.
Στον αγώνα της Κυριακής δεν υπάρχουν καθόλου αλλαγές. Όλα θα γίνουν ακριβώς όπως τα ξέρουμε.
Συγκεντρωμένα
Οπότε, για να συνοψίσουμε τα παραπάνω η διαδικασία είναι η εξής.
Παρασκευή πρωί έχουμε ελεύθερες δοκιμές (FP1).
Παρασκευή απόγευμα κατατακτήριες για να βγει η σειρά εκκίνησης του αγώνα sprint.
Σάββατο πρωί ξανά ελεύθερες δοκιμές (FP2).
Σάββατο απόγευμα έχουμε τον αγώνα sprint με μήκος 100 χλμ. και προαιρετικό pit stop.
Κυριακή γίνεται ο κλασικός αγώνας με μήκος ~300 χλμ. και τουλάχιστον ένα υποχρεωτικό pit stop.
Ελαστικά
Η πρώτη αλλαγή σχετικά με τα ελαστικά είναι ότι ο κάθε οδηγός θα μπορεί να χρησιμοποιήσει μέχρι 12 σετ καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου. Με το ισχύον πλαίσιο ο κάθε οδηγός έχει 13 ελαστικά.
Αυτά τα 12 σετ θα μοιράζονται ως εξής. 6 τετράδες μαλακής γόμας, 4 τετράδες μεσαίας γόμας και 2 τετράδες σκληρής γόμας. Επιπλέον, ο κάθε οδηγός θα έχει στη διάθεσή του 4 σετ ενδιάμεσων ελαστικών και 3 για έντονη βροχή. Αν στις κατατακτήριες της Παρασκευής βρέχει θα διατίθεται ένα επιπλέον σε ενδιάμεσων.
Στο FP1 οι οδηγοί επιλέγουν ελεύθερα τις γόμες των ελαστικών που θέλουν, όμως δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν πάνω από δύο σετ. Από αυτά, το ένα επιστρέφεται στην Pirelli και το άλλο το κρατάει η ομάδα.
Στις κατατακτήριες η μοναδική διαθέσιμη επιλογή θα είναι η μαλακή γόμα, με τον κάθε οδηγό να έχει πέντε σετ διαθέσιμα.
Στο FP2 ο κάθε οδηγός επιλέγει και πάλι ελεύθερα τα ελαστικά του, ενώ δεν υπάρχει περιορισμός στο πόσα σετ θα χρησιμοποιηθούν.
Στον αγώνα sprint οι διαθέσιμες τετράδες ελαστικών για τον κάθε οδηγό θα είναι δύο, με την επιλογή να είναι ξανά ελεύθερη. Στο τέλος το σετ που έχει κάνει περισσότερους γύρους επιστρέφεται στην Pirelli. Αν ο αγώνας γίνει με βροχή ένα σετ βρόχινα ή ένα σετ ενδιάμεσα επιστρέφεται στην Pirelli η οποία το αντικαθιστά με ένα νέο.
Στον αγώνα της Κυριακής δεν υπάρχει καμία αλλαγή εκτός από αυτό που αναφέραμε και πιο πάνω. Ότι δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός σχετικά με τη γόμα που θα επιλέξουν στην εκκίινηση, οπότε είναι ελεύθεροι να επιλέξουν όποια θέλουν.
Βαθμοί
Οι αγώνες sprint εκτός από το να καθορίσουν τη σειρά εκκίνησης για την Κυριακή, θα έχουν και βαθμολογικό ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, ο πρώτος θα παίρνει 3 βαθμούς, ο δεύτερος 2 και ο τρίτος 1 βαθμό.
Parc Ferme
Τα τριήμερα με τους αγώνες sprint οι ομάδες θα έχουν μειωμένη δυνατότητα παρέμβασης στο μονοθέσιο. Με το υπάρχον καθεστώς ολόκληρη την Παρασκευή αλά και το Σάββατο μέχρι πριν από τις κατατακτήριες μπορούν να γίνουν επεμβάσεις στο μονοθέσιο και να αλλαχτούν διάφορα τμήματα. Στα τρία Γκραν Πρι με αγώνες sprint η εικόνα θα είναι διαφορετική.
Το parc ferme, δηλαδή η απαγόρευση επεμβάσεων στο μονοθέσιο, ξεκινάει πριν τις κατατακτήριες της Παρασκευής. Αυτό σημαίνει ότι το πρωί της ίδιας μέρας θα είναι το μοναδικό διάστημα με τη μέγιστη ελευθερία. Λόγω αυτού, θα υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν κάποιες μικρές επεμβάσεις και αργότερα, μέσα στο καθεστώς του parc ferme, σε σημεία όπως το ψυκτικό υγρό του κινητήρα και η κατανομή του βάρους.
Προσωπικό θέμα
Αυτές είναι οι αλλαγές που φέρνουν οι αγώνες sprint στο αγωνιστικό τριήμερο της Formula 1. Τώρα, αν αυτές κάποιος τις βλέπει θετικά, αρνητικά ή ουδέτερα είναι εντελώς προσωπικό θέμα.