Τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ ο κόσμος περνούσε μια παγκόσμια κρίση υγείας, covid, γεννήθηκε η Stellantis μια νέα πολυεθνική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων που ιδρύθηκε από τη Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και τον γαλλικό όμιλο PSA.
Η Stellantis έγινε ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους αυτοκινήτων στον κόσμο, συγκεντρώνοντας εμβληματικές μάρκες όπως Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Vauxhall, Αbarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Carlos Tavares, με στόχο τον εξορθολογισμό της παραγωγής και την αύξηση της κερδοφορίας.
Μέσω κοινών αρθρωτών πλατφορμών και μέτρων μείωσης του κόστους, η Stellantis πέτυχε υψηλά περιθώρια κέρδους από το 2021 έως το 2023,
Το 2024 έφερε οικονομικούς αγώνες, με τη Stellantis να απολύει χιλιάδες εργαζομένους παγκοσμίως, να μειώνει τις προβλέψεις παραγωγής, το λειτουργικό της περιθώριο εν μέσω της μείωσης των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, επηρεάζοντας την κερδοφορία και την εικόνα της μάρκας.
Με 14 μάρκες κάτω από την ομπρέλα της και ένα γιγάντιο μερίδιο αγοράς (σχεδόν το ήμισυ της Γαλλίας και της Ιταλίας), ήταν δύσκολο να πλεύσει σε «ήσυχες» θάλασσες ένα τέτοιο υπερωκεάνιο.
Ο Carlos Tavares, ο διευθύνων σύμβουλος της νέας εταιρείας, έλαβε δραστικά μέτρα για να αντιμετωπίσει την πρόκληση. Ωστόσο, τον τελευταίο διάστημα, το πλοίο φαίνεται να παρασύρεται άσκοπα στα ταραγμένα νερά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μετά από μήνες μείωσης των πωλήσεων που οδήγησαν σε μαζικές απολύσεις σε διαφορετικά εργοστάσια παραγωγής του ομίλου παγκοσμίως, το μέλλον του ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων είναι αβέβαιο. Σύμφωνα με τα λόγια του Πορτογάλου διευθύνοντος συμβούλου της, οι μάρκες Stellantis που δεν παρουσιάζουν θετικό πρόσημο, έχουν το πολύ δύο χρόνια για να επιβιώσουν και να μείνουν.
Ένα από τα πρώτα βήματα στη στρατηγική της νεοσύστατης Stellantis ήταν η μείωση του κόστους παραγωγής. Η αρχή ήταν να κατασκευαστούν νέες πλατφόρμες που θα επέτρεπαν τη δημιουργία πολλαπλών αυτοκινήτων με όσο το δυνατόν περισσότερα κοινά στοιχεία. Ένα παράδειγμα των ημερών είναι η κυκλοφορία του Jeep Avenger, της Alfa Romeo Junior, του Abarth 600e. Η εταιρεία εισήγαγε αρθρωτές πλατφόρμες πολλαπλής ενέργειας, επιτρέποντας μια ποικιλία μοντέλων, συμπεριλαμβανομένων υβριδικών, plug-in υβριδικών, αμιγώς ηλεκτρικών αλλά και με θερμικούς κινητήρες.
Ο κύριος στόχος ήταν η βελτίωση της κερδοφορίας, σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis. Τα πρώτα χρόνια, οι αριθμοί φαινόταν να έχουν νόημα στα λογιστικά βιβλία. Η εταιρεία πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα το 2021, γνώρισε σημαντική ανάπτυξη το 2022 και σημείωσε κέρδη ρεκόρ το 2023. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες άρχισαν να αποκαλύπτουν σημαντικές εσωτερικές αλλαγές εντός της εταιρείας.
Τον Μάρτιο του 2024, η Stellantis έκοψε 3.000 θέσεις εργασίας στην Ιταλία ως μέρος των πρωτοβουλιών της αυτοκινητοβιομηχανίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διαδικασίας μετάβασης στην ενέργεια (ηλεκτροκίνηση) και την τεχνολογία.
Στα μέσα Οκτωβρίου, ο Stellantis άρχισε να απολύει περίπου 1.100 εργάτες στο εργοστάσιο του Μίσιγκαν, μετά τη λήξη της παραγωγής του Ram 1500 Classic pickup. Η κατάσταση των οικονομικών της εταιρείας έχει αρχίσει να βαραίνει.
Η Stellantis αναζητά αντικαταστάτη για τον Carlos Tavares, ο οποίος θα ολοκληρώσει το συμβόλαιό του ως διευθύνων σύμβουλος το 2026 (oι φήμες έχουν φουντώσει για τον De Meo του Ομίλου Renault).
Ενώ η στρατηγική της Stellantis για τους επόμενους μήνες είναι ασαφής, δεν είναι μυστικό ότι η εταιρεία είναι δυσαρεστημένη με την τρέχουσα κατεύθυνση που αφορά την καθυστέρηση στο λανσάρισμα νέων μοντέλων (Citroen C3, Fiat Grande panda), μοντέλα οικονομικά που θα απογειώσουν τις πωλήσεις.
Μέχρι πριν από λίγους μήνες, οι επιδόσεις του ομίλου Stellantis βασίζονταν σε εξαιρετικά περιθώρια κέρδους, ιδιαίτερα σε σύγκριση με άλλους ομίλους αυτοκινήτων. Ωστόσο, η στρατηγική στη Βόρεια Αμερική και οι χαμηλές πωλήσεις ορισμένων εμπορικών σημάτων συνέβαλαν στη μείωση αυτών των περιθωρίων με την πάροδο του χρόνου.
Τον Σεπτέμβριο, για παράδειγμα, η Stellantis επιβεβαίωσε ότι θα μείωνε την ετήσια παραγωγή της κατά 200.000 μονάδες. Μια άλλη δυσάρεστη είδηση συνόδευσε την ανακοίνωση καθώς η εταιρεία αναμένει ότι το λειτουργικό περιθώριο θα μειωθεί από 7% σε 5,5%.
Σύμφωνα με άρθρο του Bloomberg, οι ισχυροί αντιπρόσωποι της Stellantis έστειλαν επιστολή καλώντας την Ευρωπαϊκή Ένωση να καθυστερήσει την εισαγωγή αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές CO2 που θα τεθούν σε ισχύ τον Ιανουάριο, υποστηρίζοντας ότι θα μπορούσαν να βλάψουν την αυτοκινητοβιομηχανία.
Αυτή η στάση έρχεται σε αντίθεση με την υποστήριξη του Ομίλου. Οι αντιπρόσωποι φοβούνται ότι αυτοί οι νέοι στόχοι θα τους αναγκάσουν να μειώσουν τις τιμές τους, καθιστώντας έτσι τα αυτοκίνητα λιγότερο κερδοφόρα και μειώνοντας την εικόνα της μάρκας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι αντιπρόσωποι διαμαρτύρονται επίσης πολύ έντονα για αυτό το ζήτημα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είναι από τους λίγους ηγέτες του κλάδου που υποστηρίζουν τις επερχόμενες αλλαγές.
Τον περασμένο μήνα, εξέφρασε τη δυσπιστία του για την ιδέα της αλλαγής των ισχυόντων κανόνων, λέγοντας ότι θα ήταν «σουρεαλιστικό».
Ο Tavares, ηλικίας 66 ετών, αντιμετωπίζει πιέσεις από αντιπροσωπείες των ΗΠΑ να αντιμετωπίσει τα επίπεδα αποθεμάτων και να αντιστρέψει το μειούμενο μερίδιο αγοράς της εταιρείας. Στην επιστολή τους, οι ευρωπαίοι αντιπρόσωποι δεν κατονόμασαν ρητά τον διευθύνοντα σύμβουλο, άφησαν όμως αιχμές, «δείχνοντας» και το σχέδιο Dare Forward 2030, το οποίο διαμόρφωσε τη στρατηγική του γίγαντα αυτοκινήτων για μια δεκαετία.
Το Dare Forward 2030, το οποίο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2022, είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τον διπλασιασμό των καθαρών εσόδων του ομίλου έως το 2030 (σε σύγκριση με το 2021), διατηρώντας σταθερά διψήφια προσαρμοσμένα περιθώρια λειτουργικών εσόδων κατά τη διάρκεια της δεκαετίας. Με βάση αυτό το σχέδιο, ορισμένες αμερικανικές μάρκες είχαν δεσμευτεί να πουλήσουν πολλά αυτοκίνητα που δεν κατάφεραν, αναγκάζοντάς τα είτε να τα πουλήσουν σε χαμηλή τιμή είτε να τα αφήσουν να μαζεύουν σκόνη στις αποθήκες.
Οι 14 μάρκες αυτοκινήτων, στις οποίες προσχώρησε η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Leapmotor το 2023, θα πρέπει να αποδείξουν ότι παράγουν αξία για τον όμιλο αυτοκινήτων και ότι είναι κερδοφόρες από μόνες τους. «Αν δεν βγάλουν χρήματα, θα τους κλείσουμε. «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να έχουμε μάρκες που δεν βγάζουν χρήματα», δήλωσε σταθερά ο Carlos Tavares.
Μετά από απογοητευτικές πωλήσεις, τέσσερα brands του Ομίλου ήταν στο «κόκκινο» Alfa Romeo και Maserati από την Ευρώπη, Dodge και Chrysler από τις ΗΠΑ.
Ωστόσο, ο Tavares έκανε μια δήλωση για να καταπνίξει τις φήμες για πιθανή πώληση της Maserati, ενώ απέκλεισε επίσης το ενδεχόμενο να πουλήσει σύντομα την Dodge ή την Chrysler.
Οι δηλώσεις σχετικά με πιθανές πωλήσεις ήταν γενικά διφορούμενες. Ωστόσο, συνεχιζόμενες φήμες υποδηλώνουν ότι η Stellantis θα μπορούσε να ξεπουλήσει τις μάρκες που αντιμετωπίζουν προβλήματα το 2026. Ο ίδιος ο Tavares έχει δηλώσει ότι brands που αναμένεται να παρουσιάσουν αποτελέσματα το 2030 θα χρειαστεί να το κάνουν «σε δύο ή τρία χρόνια».
Και μέσα σε όλα αυτά έρχεται ένα δυνατό χαστούκι με τις πωλήσεις να φανερώνουν ότι η Fiat δεν είναι πλέον η αγαπημένη μάρκα αυτοκινήτων για τους Ιταλούς
Τον Οκτώβριο έπεσε στην τρίτη θέση μεταξύ των αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις, πίσω από την Toyota και τη Volkswagen.
Μπορεί να φαίνεται περίεργο, αλλά για τρίτο συνεχόμενο μήνα η μάρκα Fiat δεν είναι πλέον το αγαπημένο αυτοκίνητο για τους Ιταλούς.
Τα στοιχεία είναι αυτά που επιβεβαιώνουν την ιστορική πτώση από τον θρόνο, που ξεκίνησε τον Αύγουστο, και βλέπουν τη Fiat στην τρίτη θέση πίσω από τη Volkswagen και την Toyota.
Τον περασμένο μήνα-Οκτώβριος- ταξινομήθηκαν στην Ιταλία 10.928 αυτοκίνητα Volkswagen, 10.630 Toyota και 9.194 αυτοκίνητα Fiat. Πρόκειται για μια σημαντική αντιστροφή της τάσης, δεδομένου ότι τον ίδιο μήνα του 2023 η Fiat κατέγραψε σχεδόν διπλάσιο αριθμό αυτοκινήτων σε σύγκριση με τις δύο μάρκες που αναφέρονται.
Σε σωρευτική βάση από τις αρχές του 2024, η Fiat εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης με 128.875 μονάδες, αλλά την προσέγγισε η Toyota με τα 102.480 εγγεγραμμένα αυτοκίνητα της και η Volkswagen, τρίτη με 100.307 μονάδες.
Για τη Fiat αυτό σημαίνει -13,9% το πρώτο εννεάμηνο του 2024, ενώ η Toyota και η Volkswagen σημειώνουν αντίστοιχα +25,84% και -2,56% σε σύγκριση με πέρυσι.
Πιθανότατα δε θα δούμε την ιστορική προσπέραση μέχρι τον Δεκέμβριο, αλλά η διαφορά μεταξύ Fiat και Toyota είναι πιθανό να μειωθεί περαιτέρω μέχρι το τέλος του έτους.
Stellantis: Οι αιτίες της πτώσης πίσω από τους αριθμούς
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που εξηγούν αυτή την ιστορική ανατροπή της κατάταξης, πρώτα απ’ όλα η μεταβατική φάση στην οποία βρίσκεται η μάρκα Fiat, η οποία αποχαιρετά σημαντικά μοντέλα και δεν έχει ξεκινήσει ακόμη το πλήρες μάρκετινγκ των νέων μοντέλων.
Ένα παράδειγμα έρχεται από το υβριδικό Fiat 500 που κλείνει τη γραμμή παραγωγής του στην Πολωνία και εξαντλείται το απόθεμα, αλλά και από το Fiat 600 που μόλις τώρα αρχίζει να ταξινομεί ήπιους υβριδικούς κινητήρες. Για την άφιξη του νέου μοντέλου της Fiat, θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2025.
Επιπλέον, πρέπει να λάβουμε υπόψη τη μεγάλη ανυπομονησία που προκαλεί το Fiat Grande Panda που δεν πωλείται ακόμη στην Ιταλία και τη σχεδόν φυσιολογική πτώση των ταξινομήσεων των 500X και Tipo, μοντέλων που έχουν πλέον σχεδόν δέκα χρόνια καριέρας πίσω τους.
Τα εξαιρετικά αποτελέσματα πωλήσεων που πέτυχε η Toyota στην Ιταλία είναι το αποτέλεσμα μιας υβριδικής γκάμας που εκτιμάται πολύ από τους καταναλωτές, οι οποίοι επικεντρώνονται κυρίως στα Yaris Cross, Yaris, Aygo X, C-HR και στην plug-in υβριδική έκδοση του RAV4.
Η Volkswagen βασίζεται στην επιτυχία των SUV της, ειδικά των T-Roc, T-Cross και Tiguan, ενώ τα Polo και Golf, μαζί με το Taigo, συνεχίζουν να βρίσκουν πελάτες στο δρόμο τους.