Μην περιμένετε οι τιμές των αυτοκινήτων να μειωθούν σημαντικά και, μάλιστα, σύντομα, παρότι στη χώρα μας υπάρχει σχετική συγκράτηση.
Αντίθετα, οι τιμές των νέων οχημάτων -βρίσκονται, ήδη, σε επίπεδα ρεκόρ- θα παραμείνουν υψηλές, λένε οι ειδικοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε όλες τις μεγάλες, αλλά και τις μικρότερες αγορές. Μπορεί να τείνει προς σχετική εξομάλυνση -κατά περίπτωση και πάλι- η διαδικασία παράδοσης στους υποψήφιους αγοραστές, όμως, κατά βάση οι χρόνοι παραγωγής για πολλούς κατασκευαστές είναι αργοί λόγω της παρατεταμένης έλλειψης ημιαγωγών, ενώ τα απόνερα της πανδημίας και οι συνέπειες της παρούσας ενεργειακής κρίσης στην ευρύτερη περιοχή μας, λειτουργούν αποτρεπτικά στην όποια προσπάθεια μείωσης των τιμοκαταλόγων.
Όλα μπαίνουν, περίπου, στο ίδιο «καλάθι»
Εν προκειμένω, λόγω ανάγκης, έχει διαμορφωθεί μια σύνθετη, έως περίπλοκη θα έλεγε κάποιος, αγορά, όπου καινούργια, μεταχειρισμένα μπαίνουν σε κοινό «καλάθι», παρασύροντας τις τιμές όλων των ειδών σύμφωνα με τη ζήτηση. Μεταξύ άλλων, αναφύονται και νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες σε κλάδους που λειτουργούσαν ως τώρα, με χαμηλές ταχύτητες στο θέμα της εκποίησης χρησιμοποιημένων οχημάτων, όπως, πχ, εταιρίες ενοικίασης (ή μακροχρόνιας χρηματοδοτικής μίσθωσης) που διαφημίζουν ανοιχτά πια απ’ ευθείας πωλήσεις μέρους του εταιρικού στόλου τους. Επειδή, ακριβώς, πρέπει να καλύψουν πολλές ανάγκες πελατών που δεν είναι σε θέση να τους παραδώσουν καινούργια μοντέλα στον παρόντα χρόνο, αλλά και επειδή τα καλά μεταχειρισμένα του ελεύθερου εμπορίου ή και των ελεγχόμενων από τις μεγάλες εισαγωγικές κέντρων μεταχειρισμένων, φεύγουν (σε τσιμπημένες τιμές) γρήγορα και το κοινό χρειάζεται περισσότερα αυτοκίνητα.
Για να έχουμε μια πληρέστερη εικόνα του που πηγαίνουν τα πράγματα, είναι σωστό να καταγράψουμε τι συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στις ΗΠΑ οι αναλυτές προβλέπουν ότι «θα είναι πολύ ταραγμένοι οι επόμενοι 12 μήνες, καθώς αυτές οι αυξήσεις των επιτοκίων διέρχονται από την οικονομία». Σύμφωνα με τον Τσάρλι Τσέσμπροου, ανώτερο οικονομολόγο στην Cox Automotive. «Σίγουρα, θα έχουν αντίκτυπο στις αγορές νέων και μεταχειρισμένων οχημάτων».
Ασφαλώς, όλοι τονίζουν πως ειδικά η τιμολόγηση των μεταχειρισμένων οχημάτων θα πρέπει να μετριαστεί καθώς η Κεντρική Τράπεζα εκεί συνεχίζει να αυξάνει τα επιτόκια για να περιορίσει τον πληθωρισμό. Οι αναλυτές παρακολουθούν στενά τη ζήτηση οχημάτων, με το καταναλωτικό κλίμα να είναι χαμηλό εν μέσω ενδείξεων επιδείνωσης της οικονομίας και αναζωπύρωσης των τιμών του φυσικού αερίου.
Δυσοίωνες προβλέψεις σε ΗΠΑ-Ινδία
Οι τιμές εκτοξεύτηκαν στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετώπισαν συνεχείς διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας και έλλειψη τσιπ ημιαγωγών, τα οποία τροφοδοτούν smartphone, ψυγεία, τηλεοράσεις, αυτοκίνητα και άλλα. Όταν η παραγωγή καινούργιων αυτοκινήτων επιβραδύνθηκε, οι Αμερικανοί κράτησαν τα οχήματά τους για περισσότερο, μειώνοντας την προσφορά στην αγορά μεταχειρισμένων και, σε ορισμένες περιπτώσεις, οδηγώντας τις τιμές μεταχειρισμένων υψηλότερα από αυτές των καινούργιων (μα και στην Ευρώπη διαγράφεται ανάλογο πρόβλημα) -και φυσικές καταστροφές επηρέασαν την κατάσταση πέραν του Ατλαντικού, όπως ο τυφώνας Ίαν, ο οποίος προκάλεσε όλεθρο στα νοτιοανατολικά και μπορεί να συνολικά να έχει καταστρέψει εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα, μειώνοντας περαιτέρω την προσφορά και ανεβάζοντας τις τιμές.
Η μέση τιμή συναλλαγής νέου οχήματος τον Αύγουστο, στις ΗΠΑ, ήταν 48.301 $, σύμφωνα με την Kelley Blue Book που ανήκει στην Cox -αριθμός ρεκόρ που τροφοδοτείται από το χαμηλό απόθεμα, την υψηλή ζήτηση και την έλλειψη κινήτρων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν τσιπ υπολογιστών σε οχήματα υψηλού περιθωρίου κέρδους, όπως προσφορές στην πολυτελή κατηγορία και SUV υψηλών τιμών κτήσης. Εν τω μεταξύ, οι υψηλές τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος κατασκευής. Η Ford δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι αναμένει να δαπανήσει επιπλέον 1 δισεκατομμύριο δολάρια για το κόστος προμηθευτή που σχετίζεται με τον πληθωρισμό του τρίτου τριμήνου.
«Οι τιμές των νέων αυτοκινήτων πιθανότατα θα είναι πολύ υψηλότερες τους επόμενους 12 μήνες», λέει ο Καρλ Μπάουερ, εκτελεστικός αναλυτής στη μηχανή αναζήτησης αυτοκινήτων iSeeCars.com. Επειδή οι περισσότερες αγορές οχημάτων χρηματοδοτούνται, η αύξηση των επιτοκίων θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση των καταναλωτών και να οδηγήσει σε υψηλότερες μηνιαίες πληρωμές, οι οποίες προσέγγισαν τα 750 $, κατά μέσο όρο, πριν από τις τελευταίες αυξήσεις.
Για να δούμε, όμως, μια άλλη τεράστια αγορά, όπως αυτή της Ινδίας. Οι τιμές των αυτοκινήτων στη χώρα αυτή με πληθυσμό περίπου 1,4 δις θα αυξηθούν λόγω των αυστηρότερων κανόνων εκπομπών ρύπων (αυτό ισχύει και για τις δικές μας δυτικές αγορές και το βλέπουμε τα τελευταία χρόνια). Τα οχήματα στην ινδική αγορά θα πρέπει να διαθέτουν στο εξής ενσωματωμένη συσκευή αυτοδιάγνωσης για την παρακολούθηση των επιπέδων εκπομπών σε πραγματικό χρόνο οδήγησης (ενδιαφέρον αυτό μετά τα γνωστά σκάνδαλα σε διεθνές επίπεδο…).
Ας γυρίσουμε και στα …μέρη μας, όμως. Σύμφωνα με μια από τις μεγαλύτερες γερμανικές αγορές αυτοκινήτων, το AutoScout24, υπάρχουν πολλές χώρες με εξαιρετικά χαμηλές τιμές σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Φθηνά τα μεταχειρισμένα στην Ιταλία
Η Ιταλία και η Ολλανδία έχουν -ακόμη και σήμερα- τις χαμηλότερες τιμές για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ανάμεσα σε όλες τις χώρες της ΕΕ, 16.394 και 16.603 ευρώ αντίστοιχα, κατά μέσο όρο, από το 2020. Ωστόσο, οι αγοραστές έχουν καλύτερη μέση τιμή για ένα νέο αυτοκίνητο στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Ισπανία -23.555, 25.759 και 27.329 ευρώ, αντίστοιχα, ανεξαρτήτως αν η αγοραστική δύναμη ποικίλει και διαφοροποιείται συνεχώς στο σημερινό εν γένει ασταθές περιβάλλον.
Η Ιταλία, πάντως, είναι η φθηνότερη χώρα για αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και η Γαλλία η πιο ακριβή, με τα έως τώρα δεδομένα. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η Γαλλία κατέλαβε και πάλι την πρώτη θέση όσον αφορά τις υψηλότερες τιμές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Κατά μέσο όρο, ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο κοστίζει 24.180 ευρώ στη Γαλλία. Στη Γερμανία, τα μεταχειρισμένα οχήματα κοστολογούνται κατά μέσο όρο στα 20.775 ευρώ. Στην Αυστρία, το μέσο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο κοστίζει 20.091 ευρώ το 2020.
Στο Βέλγιο, μπορείτε να αγοράσετε ένα παρόμοιο όχημα με 17.924 ευρώ, στην Ολλανδία με μέσο όρο 16.603 ευρώ και την Ιταλία με μέσο όρο 16.394 ευρώ.