Στην Ελλάδα διατίθεται πλέον το νέο Subaru Crosstrek, με το οποίο είχαμε την πρώτη μας γνωριμία, οδηγώντας το μέχρι τη Νεμέα.
Ίσως το όνομα Crosstrek να μη σας λέει κάτι, όμως η εν λόγω ονομασία ήταν αυτή που χρησιμοποιούσε η Subaru για το γνωστό σε εμάς XV στη Βόρεια Αμερική. Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι η ιαπωνική εταιρεία λάνσαρε το 2011 το XV, ως την crossover εκδοχή του Impreza. Το 2017 ακολούθησε η δεύτερη γενιά, ενώ πλέον στην τρίτη του γενιά αποκαλείται Crosstrek σε όλες τις αγορές.
Subaru Crosstrek: Γνώριμο το σχήμα του
Οι διαστάσεις του παραμένουν σχεδόν αναλλοίωτες, καθώς μόνο το μήκος αυξήθηκε ελάχιστα φτάνοντας πλέον τα 4.495 χλστ. Το πλάτος, το ύψος και το μεταξόνιο του νέου Crosstrek βρίσκονται στα 1.800 χλστ., 1.600 χλστ. και 2.670 χλστ. αντίστοιχα.
Η όψη δείχνει πιο δυναμική, χάρη στην πλατύτερη εξάγωνη μάσκα, ενώ η χρωμιωμένη μπάρα συνδέει τους λεπτότερους full-Led προβολείς. Tα πίσω διαιρούμενα φωτιστικά σώματα διατηρούν το σχήμα “C”, ενώ είναι λίγο μικρότερα. Παράλληλα εντονότερες είναι οι ακμές στον πίσω προφυλακτήρα και στην πόρτα του χώρου αποσκευών.
Στο εσωτερικό αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τη νέα, κάθετα τοποθετημένη, κεντρική οθόνη αφής των 11,6 ιντσών, η οποία έχει «απορροφήσει» την πλειοψηφία των κουμπιών, ενώ υποστηρίζει πλοήγηση, βελτιωμένη λειτουργία αναγνώρισης φωνής, κωδικό PIN για προστασία προσωπικών πληροφοριών, συνδεσιμότητα για smartphones μέσω Apple CarPlay και Android Auto.
Τα γραφικά και τα χρώματα που προβάλει μπορεί να μην εντυπωσιάζουν, αλλά έχει εύκολο στην περιήγηση μενού. Κάπως αναχρονιστικός, αλλά σίγουρα ευανάγνωστος ο αναλογικός πίνακας οργάνων, στο κέντρο του οποίου ενσωματώνεται μια μικρή έγχρωμη LCD οθόνη 4,2 ιντσών πολλαπλών ενδείξεων.
Ακουμπώντας τις εσωτερικές επιφάνειες του νέου Crosstrek μπορεί το χέρι να μην πιάνει ιδιαίτερα μαλακά πλαστικά, όμως συνολικά τα υλικά διακρίνονται για την στιβαρή συναρμογή και το φινίρισμά τους, δείχνοντας ότι θα αντέξουν στο πέρασμα του χρόνου.
Οι πίσω επιβάτες έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια τους, ενώ ο «αέρας» για τα κεφάλια τους είναι απλά επαρκής, όμως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτό ίσως οφείλονταν στην ύπαρξη ηλιοροφής στο Crosstreck που οδηγήσαμε.
Το κεντρικό τούνελ είναι λίγο υπερυψωμένο, χωρίς να ενοχλεί ιδιαίτερα τον μεσαίο πίσω επιβάτη, ενώ μας άρεσε η μεγάλη γωνία ανοίγματος των πίσω θυρών που κάνει ευκολότερη την επιβίβαση-αποβίβαση. Ανοίγοντας το πορτμπαγκάζ διαπιστώνεις ότι είναι ρηχό, αλλά έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ενώ η χωρητικότητα των 328 λίτρων που προσφέρει, σίγουρα δεν είναι ένα από τα ατού του νέου Crosstrek.
Subaru Crosstrek: Ακολουθώντας τη μόδα έρχεται εξηλεκτρισμένο
Το εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης του νέου Crosstrek «ακροβατεί» θα λέγαμε ανάμεσα σε ήπιο και full υβριδικό, καθώς επιτρέπει κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, για μικρό χρονικό διάστημα σε χαμηλές ταχύτητες και σε μανούβρες να κινείσαι αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, την οποία ανακτά η μπαταρία ιόντων λιθίου (4,8 Ah) κατά τη διαδικασία της επιβράδυνσης και της πέδησης. Παράλληλα όταν το αυτοκίνητο «ρολάρει» σε υψηλότερες ταχύτητες επιτρέπει στο θερμικό κινητήρα να απενεργοποιηθεί.
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι κάτω από το εμπρός καπό του νέου Crosstrek βρίσκεται ο τετρακύλινδρος άμεσου ψεκασμού e-boxer (επίπεδος) δίλιτρος βενζινοκινητήρας, απόδοσης 136 ίππων και 182 Nm ροπής, ενώ το έργο του υποβοηθά ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας 16,7 ίππων και 66 Nm ροπής. Το «παρών» δίνει επίσης το στάνταρ αυτόματο CVT Lineartronic κιβώτιο ταχυτήτων και το χαρακτηριστικό σύστημα συμμετρικής τετρακίνησης ενεργής κατανομής ροπής της Subaru.
Οδηγώντας το Subaru Crosstrek
Προφανώς το νέο Crosstrek δεν «κυνηγάει» τις επιδόσεις, προσφέροντας επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 10,8 δευτ. και μέγιστη ταχύτητα 198 χλμ./ώρα. Οδηγώντας κυρίως σε αυτοκινητόδρομο και στα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας καταγράψαμε μέση κατανάλωση καύσιμου 9,3 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 7,7 λίτρα/100 χλμ. και εκπομπές C02 στα 174 γρ./χλμ.).
Η ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη-θερμαινόμενη θέση οδήγησης είναι ξεκούραστη και με καλή περιμετρική ορατότητα, ενώ στον ανοιχτό δρόμο το νέο Crosstrek εμπνέει ασφάλεια με την ποιότητα κύλισης να λαμβάνει υψηλό βαθμό.
Ταξιδεύει με σταθερότητα, ενώ αεροδυναμικός θόρυβος θα γίνει αντιληπτός μετά τα 120 χλμ./ώρα χάρη στην ενισχυμένη ηχομόνωση που έχει δεχτεί. Το χαρακτηριστικό βουητό του αυτόματου κιβωτίου CVT Lineartronic έχει περιοριστεί, ενώ γίνεται εντονότερο κυρίως σε απότομες επιταχύνσεις.
Ειδική μνεία αξίζει στην ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά-διπλά ψαλίδια πίσω), η οποία εξασφαλίζει άνεση και απορρόφηση κραδασμών ακόμα και σε οδόστρωμα με έντονες κακοτεχνίες. Οι αρετές της ανάρτησης ξεδιπλώθηκαν όταν κινηθήκαμε και σε ήπιο χωματόδρομο με το νέο Crosstrek να κάνει «περίπατο» ξεπερνώντας πανεύκολα τα μικρής δυσκολίας «εμπόδια».
Εκτός από την αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος βοηθάει το εξελιγμένο X-Mode που προσφέρει κατανομή ροπής σε αναλογία 60/40 ανάμεσα στον εμπρός άξονα, οι γωνίες προσέγγισης (18 μοιρών), ράμπας (19,7 μοιρών) και αποχώρησης (30,1 μοιρών).
Αποτελεσματικά και χωρίς «κενά» διαστήματα τα φρένα, με αεριζόμενους δίσκους εμπρός-πίσω, ενώ ικανοποιητικό σε αίσθηση και βάρος θα περιγράφαμε το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση.
Σημαντικό ρόλο στη βελτιωμένη οδική συμπεριφορά του νέου Crosstrek παίζει η ανέγερσή του πάνω στη νέα πλατφόρμα “Subaru Global Platform”, η οποία υπόσχεται μεγαλύτερη ακαμψία του αμαξώματος (+15%), καλύτερη ηχομόνωση και μείωση κραδασμών.
Η ασφάλεια παίζει σημαντικό ρόλο για την Subaru. Η αναβαθμισμένη έκδοση του EyeSight έχει ενισχυθεί με τη νέα στερεοσκοπική κάμερα με μεγαλύτερο εύρος αναγνώρισης καθώς και με μια ευρυγώνια μονοκάμερα που αναγνωρίζει μοτοσικλέτες και πεζούς σε ακόμα ευρύτερο πεδίο. Επιπλέον προστέθηκε και ένα μπροστινό ραντάρ.
Συμπέρασμα-τιμές
Στην ελληνική αγορά το νέο Crosstrek διατίθεται στις εξοπλιστικές εκδόσεις Style, Style XTRA και Premium, ενώ συνοδεύεται από εργοστασιακή εγγύηση 8 ετών με απεριόριστα χλμ. Η αρχική τιμή του διαμορφώνεται στα 41.945 ευρώ, ενώ στο παραπάνω πίνακα μπορείτε να δείτε τον αναλυτικό τιμοκατάλογο και τα επίπεδα εξοπλισμού.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι η Subaru απευθύνεται κυρίως σε ένα «ψαγμένο» αγοραστικό κοινό, το οποίο δεν απασχολούν οι κινητήρες υψηλού κυβισμού και οι «τσιμπημένες» τιμές, αλλά αναζητούν αξιοπιστία, εκτός δρόμου ικανότητες, καταρτισμένη τετρακίνηση, ποιότητα κατασκευής και ασφάλεια.