Μπορεί η Ελλάδα να είναι προτελευταία στην κατάταξη των ευρωπαϊκών κρατών όσον αφορά τις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ωστόσο, οι εξελίξεις έρχονται πιο γρήγορα απ’ ότι φαινόταν πριν από λίγους μόλις μήνες. Εν αναμονή του νέου προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά», όσες εταιρίες ειδικεύονται σε μονάδες φόρτισης προχωρούν συστηματικά σε εγκαταστάσεις ιδιωτικές ή ημι-δημόσιες, γεγονός που ωθεί καταναλωτές στο τα σκεφτούν να αποκτήσουν συν τω χρόνω ένα BEV ή PHEV. Ακόμη και αν στην παρούσα φάση οι τιμές είναι ψηλά, εν τούτοις, δειλά-δειλά, αρχίζει να διαμορφώνεται μια κουλτούρα με περιβαλλοντικό πρόσημο και στοχευμένη χρήση στην καθημερινότητα (οχήματα πόλης), που, μακροπρόθεσμα εξασφαλίζει οικονομικά οφέλη –η ενεργειακή κρίση συντηρεί την αβεβαιότητα, όμως, λογικά θα επανέλθει στην πορεία η κανονικότητα στο πλαίσιο της επίτευξης των στόχων για απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.
Συμφωνία «ορόσημο»
Την ίδια ώρα, ενδιαφέρον έχουν οι συμφωνίες σε επιχειρηματικό επίπεδο και οι συνέργειες κάθε είδους γύρω από την ηλεκτροκίνηση και, συναφώς, τη φόρτιση. Οι τελευταίες ειδήσεις μας λένε ότι nrg (Όμιλος Βαρδινογιάννη) και METRO προχώρησαν σε μία μεγάλη συμφωνία, για τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων σε καταστήματα My market και METRO Cash & Carry. Οπως αναφέρει η nrg σε σχετική ανακοίνωση, η συμφωνία αποτελεί ορόσημο και αφορά σε μια επένδυση που αγγίζει τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνει την εγκατάσταση, λειτουργία, και συντήρηση του δικτύου με την τοποθέτηση 500 φορτιστών incharge από την nrg σε 250 σημεία (καταστήματα My market και METRO Cash & Carry).
Η συνεργασία αυτή συμβάλλει στην ενίσχυση και εμπέδωση της κουλτούρας για νέες και πιο καθαρές μορφές μετακίνησης, καθώς οι καταναλωτές θα μπορούν να εκμεταλλεύονται το χρόνο που περνούν κάνοντας τις αγορές τους στα καταστήματα των δύο αλυσίδων για να φορτίσουν απρόσκοπτα το όχημά τους.
Η METRO, μία εταιρεία που εδώ και χρόνια πρωτοπορεί, δεν εφησυχάζει και έχει θέσει ως προτεραιότητα, τη λειτουργία της σύμφωνα με τους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης, εμπιστεύτηκε την nrg, το μοναδικό πάροχο που κάνει το ταξίδι της ηλεκτροκίνησης πραγματικότητα σε όλη τη χώρα, σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο και σε δίκτυα κατανάλωσης και παροχής υπηρεσιών.
Κοιτώντας στο μέλλον, με οδηγό την καινοτομία και την ανάπτυξη, οι δύο εταιρείες ξεκινούν μια σταθερή και πολυετή συνεργασία που φέρνει την ηλεκτροκίνηση μέσω του δικτύου incharge ακόμα πιο κοντά σε όποιον την επιλέγει ως τρόπο μετακίνησης σήμερα, καταλήγει η ανακοίνωση.
Μεγάλη επένδυση στη Σίνδο
Στο μεταξύ, υπεγράφη συμφωνία απόκτησης πλειοψηφικού κεφαλαίου της MC Chargers IKE από την Cosmos Aluminium AE, με τη συμβολή της EY Ελλάδος. Συγκεκριμένα, η συμφωνία προβλέπει την απόκτηση του 51% του εταιρικού κεφαλαίου της MC Chargers, καθώς και τη δυνατότητα κάλυψης μελλοντικών χρηματοδοτικών γύρων, από την Cosmos Aluminium.Η EY συμμετείχε στη συμφωνία ως αποκλειστικός σύμβουλος για λογαριασμό της MC Chargers, προσφέροντας υπηρεσίες χρηματοοικονομικού συμβούλου στην εταιρεία, καθ’ όλη τη διαδικασία εύρεσης προτιμητέου επενδυτή και τη διαδικασία διαπραγματεύσεων για την οριστικοποίηση της συμφωνίας, αναφέρει ανακοίνωση.
Η νεοφυής MC Chargers ιδρύθηκε το 2019 με έδρα τη Θεσσαλονίκη, και είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων λύσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες σχεδιάζονται και παράγονται στην Ελλάδα από τους μηχανικούς της. Η εταιρεία αναλαμβάνει τη σχεδίαση του υλισμικού (hardware: πλακέτα, καλωδιώσεις, αισθητήρες, μεταλλικό περίβλημα φορτιστή, κ.ά.) και την παραγωγή του τελικού προϊόντος, αναλόγως των προδιαγραφών του πελάτη, την ανάπτυξη ειδικού λογισμικού (software) για τη διαχείριση της λειτουργίας των σταθμών φόρτισης και των συναλλαγών αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και την εγκατάσταση των σταθμών φόρτισης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με παράλληλη κάλυψη της υποστήριξης και συντήρησής τους.
Αντίστοιχα, η Cosmos Aluminium, με έδρα τη Λάρισα, αποτελεί μια πρότυπη μονάδα διέλασης αλουμινίου σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με πλήρως αυτοματοποιημένη παραγωγική διαδικασία με χρήση ρομποτικών μηχανημάτων. Η εταιρεία είναι πλήρως εξωστρεφής, εξάγοντας περίπου το 95% της παραγωγής της, και παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη από την ίδρυσή της το 2007, αναμένοντας να καταγράψει πωλήσεις άνω των €150 εκατ. για το έτος χρήσης 2021. Υπενθυμίζεται ότι, οι κ.κ. Ξενοφών Καντώνιας, Ιωάννης Καντώνιας, και Θεόδωρος Καντώνιας, Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Cosmos Aluminium, αντίστοιχα, είχαν κερδίσει το βραβείο EY Έλληνας «Επιχειρηματία της Χρονιάς» 2017.
Η επένδυση αποσκοπεί στη χρηματοδότηση των αναπτυξιακών σχεδίων της MC Chargers, που εστιάζονται στη μεταφορά της παραγωγής σε νέες, μεγαλύτερες εγκαταστάσεις στη BI.ΠΕ. Σίνδου, καθώς και στην αγορά πρόσθετου μηχανολογικού εξοπλισμού. Η βασικότερη επενδυτική δαπάνη, ωστόσο, αφορά την πρόσληψη νέων ηλεκτρολόγων / ηλεκτρονικών μηχανικών, καθώς και προγραμματιστών λογισμικού, για την περαιτέρω ενίσχυση του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης (R&D) και της παραγωγικής δυναμικότητας της MC Chargers, στοχεύοντας στην κατάκτηση ηγετικής θέσης στην ελληνική αγορά και στην εξαγωγή ελληνικής τεχνογνωσίας, σε πρώτη φάση, σε αγορές της Ευρώπης, της Ασίας και της Ωκεανίας, κατά την επόμενη πενταετία.
Από την πλευρά της Cosmos Aluminium, ο κος Θοδωρής Καντώνιας, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, δήλωσε: «Επιτυγχάνεται ένας σημαντικός στόχος της εταιρίας μας που είναι η επένδυση στο μέλλον.
Πιστεύουμε ότι η δημιουργικότητα και η πρωτοποριακή τεχνολογία της MC Chargers σε συνδυασμό με την εμπειρία της Cosmos Aluminium στην επιχειρηματικότητα, ανοίγουν το δρόμο για την εγκαθίδρυση της MC Chargers στην κορυφή των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικών φορτιστών στην Ελλάδα. Στόχος της Cosmos Aluminium αποτελούσε ανέκαθεν η διείσδυση στο χώρο που λέγεται πράσινη μετάβαση και με αυτήν την επένδυση πιστεύουμε ότι επιτυγχάνεται στο ακέραιο. Οι προοπτικές είναι τεράστιες και είμαστε σίγουροι ότι θα υπάρξουν σύντομα και νέες ευκαιρίες για δημιουργία συναφών προϊόντων τεχνολογίας».
Σχολιάζοντας τη συμφωνία, ο κος Νίκος Μπρης, Director και Επικεφαλής Υπηρεσιών Συμβούλων Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών στο γραφείο της EY στη Θεσσαλονίκη, ανέφερε:
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης συναλλαγής, για πολλούς λόγους. Καταρχάς, γιατί πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση σε νεοφυή επιχείρηση στη χώρα μας στον ευρύτερο τομέα της ηλεκτροκίνησης, σε μία εταιρεία η οποία ανέπτυξε και κατασκεύασε τον πρώτο ελληνικό φορτιστή. Κατά δεύτερον, η εν λόγω σύμπραξη διαμορφώνει συνθήκες με πολλαπλαστιακό πρόσημο στο μέλλον, για την ανάδειξη της “Made in Greece” τεχνολογίας και τις ικανότητες του ελληνικού ανθρώπινου κεφαλαίου σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, η σημασία της συμφωνίας ενισχύεται, δεδομένου ότι υλοποιείται από δύο εταιρείες εκτός του κλεινού άστεως της Αθήνας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα αντίστοιχα, ενώ και η χρηματοοικονομική συμβουλευτική υποστήριξη της συναλλαγής υλοποιήθηκε εξ’ ολοκλήρου από την ομάδα Συμβούλων Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών που εδρεύει στο γραφείο της EY στη Θεσσαλονίκη. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που, μέσω της υποστήριξής μας, συμβάλλουμε και εμείς, ως ΕΥ, αφενός, στη μετάβαση σε έναν πιο βιώσιμο και πιο πράσινο κόσμο και, αφετέρου, στη μεγέθυνση των ελληνικών επιχειρήσεων και, δη των νεοσύστατων, και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Σύντομα και φορητές συσκευές
Και, ενώ, αυτά συμβαίνουν στη χώρα μας, ήδη, σε άλλες πιο προχωρημένες επί του προκειμένου συζητούν για φορητούς φορτιστές, δια παν ενδεχόμενο, αφού σε πού χαμηλές θερμοκρασίες η αυτονομία ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου περιορίζεται δραματικά και αν ξεμείνεις σε απομακρυσμένο σημείο δεν έχεις λύση… Ο συσκευές που ετοιμάζουν κάποιες εταιρίες να βγάλουν στην αγορά, θα διατίθενται με μηνιαία συνδρομή. Ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να πληρώνει μηνιαία συνδρομή της τάξης των 49 δολ. για είτε για ενοικίαση είτε για αγορά της μονάδας σε μια τιμή κοντά σε αυτή ενός οικιακού φορτιστή επιπέδου 2, δηλαδή γύρω στα 800 δολάρια. Η Βρετανία θα είναι από τις πρώτες χώρες που θα κυκλοφορήσουν φορητοί φορτιστές. Οι συσκευές θα είναι ιδιαίτερα ελαφριές, σε μέγεθος μιας μικρής βαλίτσας, που θα χωράνε στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου. Μάλιστα, έχουν και ροδάκια ώστε να μεταφέρονται παντού. Το καλώδιο φόρτισης κρύβεται μέσα στη θύρα του φορτιστή και έτσι καθιστά ασφαλή τη φόρτιση ακόμα και υπό βροχή. Ο φορητός φορτιστής θα έχει και τηλεχειριστήριο, που θα μπορεί και να προσωποποιείται ώστε να ταιριάζει με το εξωτερικό του EV του ιδιοκτήτη. Η μπαταρία του θα μπορεί να φορτιστεί στο σπίτι ή όπου αλλού υπάρχει η βασική οικιακή πρίζα και μάλιστα με μικρότερο κόστος ανά κιλοβατώρα σε σύγκριση με τη φόρτιση σε κάποιον δημόσιο σταθμό. Με φόρτιση μισής ώρας στα 7,2kW, το αυτοκίνητο θα έχει αυτονομία 20 μιλίων, η οποία, είναι επαρκής για τις καθημερινές μετακινήσεις.