Η Kia στο πλαίσιο της πρόσφατης στατικής παρουσίασης του νέου EV9 στη Φρανκφούρτη μας έδωσε τη δυνατότητα να συνομιλήσουμε με σημαντικά στελέχη της.
Ανάμεσα τους ξεχωρίσαμε σίγουρα τον κύριο Αλέξανδρο Παπαπετρόπουλο, Director of Product Planning and Pricing στην Kia Ευρώπης, όχι επειδή έχουμε κοινή καταγωγή, αλλά επειδή είναι ένας επαγγελματίας με βαθιά γνώση για αντικείμενο του, προσιτός, εξαιρετικά ευγενικός και πρόθυμος να απαντήσει σε κάθε ερώτηση. Το μικρόφωνο του motori.gr λοιπόν τοποθετήθηκε μπροστά στον κύριο Παπαπετρόπουλο, ο οποίος μας παραχώρησε την παρακάτω αρκετά ενδιαφέρουσα συνέντευξη.
Τους τελευταίους αρκετούς μήνες οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί σημαντικά, λόγω των γνωστών συνεχιζόμενων ελλείψεων σε ημιαγωγούς και προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα γενικότερα, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να κάνει ακόμα πιο δύσκολη την κατάσταση. Εκτιμάτε ότι η άνοδος θα συνεχιστεί ή θα υπάρξει κάποια εκτόνωση; Ποια είναι η πολιτική της Kia στο ζήτημα αυτό;
Αναμφίβολα υπήρξαν αυξήσεις στις τιμές για τους συγκεκριμένους λόγους, πιστεύω όμως ότι η κατάσταση θα σταθεροποιηθεί από το δεύτερο εξάμηνο. Όσον αφορά το supply και γενικότερα την εφοδιαστική αλυσίδα, τα πράγματα βελτιώνονται και η αλήθεια είναι ότι είχαμε λιγότερα προβλήματα σε σύγκριση με άλλους κατασκευαστές, διότι έχουμε καθετοποιημένη εφοδιαστική αλυσίδα, πάρα πολλά τα κάνουμε in house και έτσι έχουμε ένα καλύτερο έλεγχο της κατάστασης.
Θα υπάρξει μια σταθεροποίηση, αλλά μείωση τιμών ίσως δούμε λίγο σε ακριβότερες εκδόσεις μοντέλων και αυτό για το λόγο ότι πολλοί κατασκευαστές γενικότερα, εξαιτίας των προβλημάτων που είχανε με την εφοδιαστική αλυσίδα δώσανε εκεί προτεραιότητα και κλείσανε κάποιες φτηνότερες, τις οποίες όμως θα ξανανοίξουν. Αλλά επαναλαμβάνω, εμάς δε μας αφορά αυτό τόσο, καθώς δεν είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και έτσι δεν κλείσαμε εκδόσεις.
Τα επόμενα χρόνια θα δούμε μια αύξηση, γενικότερα στην αυτοκινητοβιομηχανία, κυρίως στα συμβατικά αυτοκίνητα λόγω κανονισμών που έρχονται, όπως το 2024 το Global Safety Regulations 2, το Euro 7 το 2025 και πιο αυστηρές προδιαγραφές από τον EuroNCAP.
Γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς πιστεύετε ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα είναι πιο δύσκολη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
Αυτός είναι ένας «πονοκέφαλος» για όλους τους κατασκευαστές στην Ευρώπη, καθώς υπάρχει μια ανομοιόμορφη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη Γηραιά Ήπειρο. Η Ελλάδα όμως έχει δυο σημαντικά χαρακτηριστικά για την ηλεκτροκίνηση, το πρώτο αφορά τις μικρές, κατά μέσο όρο, αποστάσεις που διανύουμε, ενώ συγκριτικά στην Ευρώπη μεγαλύτερες. Επίσης το κλίμα παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν βέλτιστη απόδοση σε θερμοκρασίες 20-25 βαθμών Κελσίου, οι οποίες υφίστανται στη χώρα μας 9-10 μήνες το χρόνο.
Βέβαια η αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα είναι συγκριτικά μικρότερη με άλλες χώρες, όμως θεωρώ ακόμα ένα πλεονέκτημα την κατασκευή των κτιρίων που ευνοεί την οικιακή φόρτιση, καθώς επιτρέπει την τοποθέτηση φορτιστών σε πυλωτές και πάρκινγκ, κάτι που δίνει μια ευελιξία σε σχέση με τις μονοκατοικίες. Όποτε με ένα συνδυασμό παραγόντων θεωρώ ότι θα δούμε μια επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα μετά το 2026 με τον ερχομό του Euro 7.
Εκτιμάται ότι η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, ανάλογα με την κατηγορία, το 2030 θα βρίσκεται στο 90% στις βόρειες χώρες, στη δυτική Ευρώπη στο 70% στη νότια και ανατολική Ευρώπη περίπου στο 40%.
Στο νέο EV9 θα προσφέρεται μια προαιρετική λειτουργία Boost του ηλεκτροκινητήρα, μέσω του Kia Connect Store. Υπάρχει όμως το παράδειγμα άλλων κατασκευαστών που αντιμετώπισαν αντιδράσεις, καθώς διατυπώθηκε το εύλογο ερώτημα, γιατί να πληρώσω επιπλέον για κάτι που έχει ήδη το αυτοκίνητο που αγόρασα;
Εγώ είμαι υποστηριχτής αυτής της δυνατότητας και ο λόγος είναι ότι μπορούμε να κάνουμε update στο software του αυτοκινήτου καθ΄ όλη τη διάρκεια ζωής του. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε όμως είναι τα χαρακτηριστικά των αναβαθμίσεων και όχι να προσφέρουμε ξεκλείδωμα ιδιοτήτων στο υφιστάμενο hardware του οχήματος. Εμείς δε θέλουμε να κάνουμε αυτό. Θέλουμε μέσω του software να κάνουμε αναβαθμίσεις.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Χτες εδώ στη Γερμανία ήταν αργία, ήμουν στο σπίτι και ήθελα να μετρήσω κάποια πράγματα. Κατέβασα μια εφαρμογή στο smartphone, η οποία με την κάμερα μετράει τις αποστάσεις και πλήρωσα περίπου 2 δολάρια. Η βασική λειτουργία της κάμερας στο smartphone είναι να βγάζει φωτογραφίες, όχι να μετράει αποστάσεις. Από τη στιγμή όμως που βγήκε και αυτή η δυνατότητα, την εκμεταλλεύτηκα. Ουσιαστικά αυτή τη φιλοσοφία θέλουμε να ακολουθήσουμε, ενώ κάποια χαρακτηριστικά που θεωρούμε απαραίτητα θα είναι δωρεάν και κάποια δε θα είναι.