Ο Ρόμπερτ Ριντ παγκόσμιος πρωταθλητής συνοδηγός στο πλευρό του Ρίτσαρντ Μπερνς το 2001 άφησε το δικό του αποτύπωμα στην ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι.
Όταν ο Μπερνς έφυγε για το τελευταίο του ταξίδι χωρίς επιστροφή στις 25 Νοεμβρίου 2005 σε ηλικία 34 ετών «χτυπημένος» από την επάρατο νόσο, ο Ριντ σταμάτησε την αγωνιστική του καριέρα, κρεμώντας το κράνος του, αφήνοντας κάτω το στυλό και τις σημειώσεις του, για να ασχοληθεί σε ανώτερα κλιμάκια του Motorsport, από αυτά των Eιδικών Διαδρομών και των Σέρβις Παρκ.
Αυτή την περίοδο είναι αντιπρόεδρος της FIA για το Motorsport στο πλευρό του Μπιν Σουλαγιέμ.
Ο Ρόμπερτ Ριντ κέρδισαν με τον Ρίτσαρντ Μπερνς το Ράλλυ Ακρόπολις το 1999 οδηγώντας το Impreza WRC για την τότε πανίσχυρη ομάδα της Subaru.
Μάλιστα το βρετανικό πλήρωμα είχε ήδη κάνει μια εξαιρετική εμφάνιση στον εθνικό μας αγώνα σε προηγούμενη συμμετοχή-1997-οδηγώντας για την Ralliart και τη Mitsubishi, ως teammate του τρομερού Τόμι Μάκινεν.
Στο πλαίσιο αυτό θέσαμε μια σειρά ερωτήσεων στο αντιπρόεδρο της FIA Ρόμπερτ Ριντ και διαβάστε τι απάντησε.
Ήσουν φίλος των αγώνων;
Όχι ιδιαίτερα ήμουν πάντα φίλος των ράλι, μόνο αυτά με ενδιέφεραν.
Όταν ήσουν παιδί ποιος ήταν ο αγαπημένος σου οδηγός;
Ήμουν γοητευμένος από την οδήγηση του Μάρκου Άλεν. Αυτός ήταν ο αγαπημένος μου οδηγός όταν ήμουν μικρός.
Πότε και πως ξεκίνησες να συνοδηγείς;
Ξεκίνησα να συνοδηγώ το 1987 στο πρωτάθλημα Σκωτίας. Η αλήθεια είναι ότι είχα επιχειρήσει να οδηγήσω σε κάποιους αγώνες, ξέμεινα από χρήματα και σκέφτηκα ότι θα ήταν καλύτερα να αρχίσω να συνοδηγώ.
Εκτός από συνοδηγός του Μπερνς είχες καθίσει δίπλα και σε άλλους οδηγούς;
Όσον αφορά στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι μόνο με τον Ρίτσαρντ Μπερνς έχω συνοδηγήσει. Όμως έχω συνοδηγήσει και με τον Κόλιν ΜακΡέι σε ένα ράλι στη Σκωτία. Είχα επίσης συνοδηγήσει με τον Άλιστερ ΜακΡέι και είχα κάνει δυο σεζόν στο Βρετανικό Πρωτάθλημα ως συνοδηγός του Ρομπι Χεντ.
Έχεις ένα μοναδικό τρόπο να γράφεις τις σημειώσεις σου των Ειδικών Διαδρομών, πως προέκυψε.
Ναι, αλήθεια είναι. Γράφω σε δυο κάθετες γραμμές και όχι σε πολλές παράλληλες. Το είχα δει αυτό το σύστημα στη Φαμπρίτσια Πονς (συνοδηγός της Μισέλ Μουτόν), πήρα από αυτήν την ιδέα και συνέχισα να γράφω έτσι. Με βόλεψε πάρα πολύ. Το γράψιμο των σημειώσεων του Μπερνς ήταν πολύ πολύπλοκο. Με τον τρόπο γραφής της Φαμπρίτσια απλοποίησα πολύ τις σημειώσεις μου και με βοήθησε πάρα πολύ στο διάβασμά μου.
Η συνεργασία σου με τον Ρίτσαρντ Μπερνς πότε ξεκινά;
Δε θα το πιστέψεις, αλλά γνωριστήκαμε, ως ανταγωνιστές σε αγώνες στο τέλος του 1990. Μετά ξεκίνησα τη συνοδήγηση μαζί του το 1991 στο Βρετανικό Peugeot Challenge, το οποίο και κερδίσαμε. Από τότε “δέσαμε” και ξεκινήσαμε τη μακρόχρονη συνεργασία μας, ως πλήρωμα στο WRC.
To πρώτο σου Ράλι Ακρόπολις το θυμάσαι;
Ναι! Το πρώτο μου Ράλι Ακρόπολις ήταν το 1997. Συμμετείχαμε με την Ralliart και στην ομάδα ήταν και ο Τόμι Μάκινεν. Θυμάμαι οδηγούσαμε το Mitsubishi Carisma GΤ της ομάδας και κερδίσαμε δύο Ειδικές Διαδρομές του αγώνα (Ε.Δ Περιβόλι και Ε.Δ. Δίστομο 2). Τερματίσαμε 4οι στη γενική κατάταξη του αγώνα. Τότε δεν υπήρχε super rally και αν πάθαινες ζημιά, συνήθως εγκατέλειπες, οπότε η πρώτη μας φορά στην Ελλάδα και η 4η θέση στη γενική ήταν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Είχα ακούσει πολλά για το Ράλι Ακρόπολις, αλλά είχαμε ήδη κάνει το ράλι Σαφάρι, όπως και αρκετούς σκληρούς αγώνες στο πρωτάθλημα Ασίας – Ειρηνικού, οπότε δεν ήταν μεγάλη έκπληξη για εμάς το σκληρό οδόστρωμα του ελληνικού αγώνα.
Για τη νίκη σας στο Ακρόπολις;
Κερδίσαμε το Ράλι Ακρόπολις το 1999 οδηγώντας για την ομάδα της Subaru. Θυμάμαι ήταν ένας δύσκολος αγώνας και μια δύσκολη νίκη. Είχαμε κερδίσει με το Impreza WRC τις 12 από τις 21 Eιδικές Διαδρομές, όμως είχαμε, από ότι θυμάμαι, χάσει πολύ χρόνο στη δεύτερη ειδική διαδρομή του αγώνα (Άγιοι Θεόδωροι 1, δέκατος χρόνος στην Ε.Δ.) Επίσης είχαμε δεχθεί ποινή 30δευτερολέπτων, όταν αργήσαμε να μπούμε στην τελευταία ειδική διαδρομή της μέρας και πέσαμε έτσι στην 4η θέση της γενικής κατάταξης. Ωστόσο καταφέραμε και κερδίσαμε εκείνη τη χρονιά τον αγώνα.
(για την ιστορία δεύτεροι οι Σάινθ-Μόγια Toyota Corolla WRC και τρίτοι oι Mάκινεν-Μανισενμάκι με Mitsubishi Evo VI).
Τι θα συμβούλευες ένα νεαρό παιδί, που ονειρεύεται να γίνει συνοδηγός;
Σίγουρα να δουλεύει πολύ σκληρά, να είναι επαγγελματίας και να αποκτήσει, όσο περισσότερη πολύτιμη εμπειρία μπορεί. Η συνοδήγηση έχει αλλάξει πάρα πολύ σε σχέση με τη δική μου εποχή. Για παράδειγμα εμείς δεν παρακολουθούσαμε, γιατί δεν είχαμε in car video.
Ποιό πιστεύεις οτι είναι τελικά το πιο χρήσιμο χαρακτηριστικό ενός συνοδηγού παγκόσμιου πρωταθλητή;
Επαγγελματική σχέση με τον οδηγό και τεράστια προσοχή στη λεπτομέρεια.
Ο Ρόμπερτ Ριντ δεν ήρθε στο φετινό ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις.
Στο ράλι Ακρόπολις που κέρδισαν το 1999 η Subaru είχε δώσει εντολή στους Μπερνς-Ριντ να δεχθούν ποινή στο τέλος της πρώτης μέρας και να πέσουν έτσι στην 4η θέση. Μια θέση που τους έδινε την άνεση να οδηγούν σε καθαρό δρόμο. Το δρόμο τότε, είχε αναλάβει να ανοίγει ο Κόλιν ΜακΡέι με το Focus .
Η τακτική της Subaru αποδείχθηκε τότε εξαιρετική και η νίκη ήρθε για τους Μπερνς – Ριντ. To βρετανικό πλήρωμα κέρδισε τον παγκόσμιο τίτλο στο πρωτάθλημα ράλι το 2001, οδηγώντας για την ομάδα της Subaru.
Eκτός από τη Subaru, οδήγησαν για τη Ralliart -Mitsubishi και για την ομάδα της Peugeot. Στη σύντομη αγωνιστική τους καριέρα κέρδισαν 10 αγώνες στο WRC και ανέβηκαν 34 φορές στο πόντιουμ.
Φωτογραφίες: αρχείο Κακολύρη