Δήμοι σε όλο τον κόσμο προτείνουν να αντικατασταθούν οι περιοχές που καταλαμβάνουν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα με υποδομές για ανθρώπους.
Στην Ελλάδα, τα αστικά κέντρα ασφυκτιούν από τα αυτοκίνητα… Δεν υπάρχει κανένας σοβαρός κεντρικός σχεδιασμός για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης σε κομβικά σημεία, στις άκρες κάθε γειτονιάς -αν αυτό είναι εφικτό, τουλάχιστον, εκεί που δεν είναι τόσο πυκνή η δόμηση- και περιφερειακά, απ’ όπου οι χρήστες θα προσεγγίζουν εύκολα τον αστικό ιστό με σύγχρονα δημόσια μέσα, ηλεκτρικά οχήματα μικροκινητικότητας ή ποδήλατα. Τα αυτοκίνητα δεν είναι δυνατό να παραμένουν …ακίνητα για ώρες ή να κινούνται με ρυθμούς χελώνας λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης στα στενά των πόλεων. Έχουν ρόλο, είναι επιθυμητά και χρήσιμα, αλλά σε άλλους χώρους, εκεί που μπορούν να λειτουργούν άνετα, καλύπτοντας μεγαλύτερες αποστάσεις, γρήγορα, για να διευκολύνουν τη ζωή μας πραγματικά και όχι να ταλαιπωρούμαστε μέσα σε αυτά ή να τα κοιτάμε να κάθονται άπραγα σε «άκυρα» σημεία…
Τα προσωπικά αυτοκίνητα κάθονται σταθμευμένα, περίπου, το 95% του χρόνου, σύμφωνα με μελέτη του RAC Foundation. Και καταλαμβάνουν πολύτιμο ζωτικό χώρο σε αστικές περιοχές. Οι δρόμοι και οι χώροι στάθμευσης πχ, στη Ν.Υόρκη καταλαμβάνουν σχεδόν το ένα τέταρτο του Μανχάταν, ενώ μόνο το 22% των νοικοκυριών του δήμου έχει αυτοκίνητο, σύμφωνα με στοιχεία απογραφής.
Τα αυτοκίνητα απαγορεύτηκαν σε ένα τμήμα του Μπρόντγουεϊ από την Times Square και πέρα, το 2009. Αν και αρχικά ήταν αμφιλεγόμενη, αυτή η αλλαγή μείωσε γρήγορα τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά αυτά που αφορούσαν πεζούς και αύξησε την κυκλοφορία των πεζών στη γειτονιά, σύμφωνα με τους HR&A Advisors. Υπήρξε, επίσης, μια προσπάθεια από έναν συνασπισμό που αποτελείται εν μέρει από συνδικάτα και οργανισμούς δημόσιας υγείας για να μετατρέψει το 25% της γης που χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα σε γη για ανθρώπους στη Νέα Υόρκη έως το 2025.
Η δημιουργία πλατειών για πεζούς όπως αυτή στην Times Square είναι διαδεδομένη σε πολλές ευρωπαϊκές και ασιατικές πόλεις, όπως το Άμστερνταμ και το Τόκιο. Δίνουν προτεραιότητα στις δημόσιες συγκοινωνίες και τις υποδομές ποδηλασίας, σε αντίθεση με πόλεις των ΗΠΑ, όπου κυριαρχούν τα αυτοκίνητα.
Η Culdesac, μια εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων, απευθύνει έκκληση στην επιθυμία των νεότερων γενιών για βατές πόλεις, δημιουργώντας την πρώτη κοινότητα των Ηνωμένων Πολιτειών για περπάτημα που χτίστηκε εξ ολοκλήρου από την αρχή.
Το σχετικό αναπτυξιακό σχέδιο στο Tempe της Αριζόνα, που ολοκληρώνεται προς τα τέλη του 2022, προβλέπει ηλεκτρονικά σκούτερ, ενοικιαζόμενα EV, αποθήκευση ηλεκτρικών ποδηλάτων και συνδέεται με το τοπικό σύστημα ελαφρών σιδηροδρομικών μεταφορών. Προβλέπει, επίσης, χώρους λιανικού εμπορίου και ψυχαγωγίας, όπως πάρκο και πισίνα, οι δε κάτοικοι θα λαμβάνουν έκπτωση στις υπηρεσίες διαδρομής κοινής χρήσης.
Για να γίνουν πιο βατές οι πόλεις, θα μπορούσε σε πρώτη φάση να υπάρξει εφαρμογή διοδίων κυκλοφοριακής συμφόρησης και στάθμευσης για βραχύ χρόνο επί πληρωμή. Οι πόλεις θα μπορούσαν να μετατρέψουν μέρος αυτού του χώρου τους σε πλατείες για πεζούς, υπαίθριο χώρο αγοράς, ενισχύοντας τις υποδομές ποδηλασίας και δημόσιας συγκοινωνίας κάθε είδους στη λογική της βιώσιμης κινητικότητας.