Βασική παράμετρος για την μεγαλύτερη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι όχι μόνο η ύπαρξη απλών φορτιστών, αλλά ταχυφορτιστών.
Διαφορετικά οι στόχοι που έχει θέσει η Ε.Ε. για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων από το 2035 είναι αβέβαιο αν θα επιτευχθούν και πολύ πιθανόν να αναθεωρηθούν, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιεύματα.
Γεγονός είναι πως ο ρυθμός αύξησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υπερβαίνει κατά πολύ τον αντίστοιχο των απλών φορτιστών, πόσω μάλλον των ταχυφορτιστών. Από το 2017 οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί κατά 18 φορές, φτάνοντας αθροιστικά τις 3.5 εκ μονάδες, με τους φορτιστές να φτάνουν συνολικά τους περίπου 653.000 (απλούς και ταχείας φόρτισης)
Ταχυφορτιστές: 82.000 στην Ευρώπη το 2023
Σύμφωνα με στοιχεία του ACEA και του EAFO, το 2023 ο στόλος των ηλεκτρικών ανερχόνταν στα 3.5 εκ. αυτοκίνητα συνολικά και οι ταχυφορτιστές τους 82.000 στην Ε.Ε.. Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως η αναλογία (1 ταχυφορτιστής για 42.7 ηλεκτρικά) σίγουρα δεν είναι η καλύτερη δυνατή, ειδικά αν συνυπολογιστεί το γεγονός πως αφορούν στο σύνολο των χωρών. Πολλές χώρες, όπως και η Ελλάδα, υπολείπονται σημαντικά, τόσο στο συνολικό αριθμό φορτιστών, όσο και σε εκείνον των ταχυφορτιστών.
Επιπροσθέτως, ακόμα και στους ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος DC, υπάρχει κατηγοριοποίηση, καθώς υπάρχουν διακυμάνσεις στην ισχύ, που ξεκινούν από 50 kW και φτάνουν τα 300 και πλέον kW.
Βλέπουμε πως οι «υπερφορτιστές» των 150 kW είναι ακόμα λιγότεροι, που σημαίνει μεγάλους χρόνους φόρτισης, που δυσχαιρένουν, όπως είναι λογικό, την χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ειδικά στα ταξίδια. Ναι, τα 10-20 λεπτά που φορτίζει ένα ηλεκτρικό σε έναν ταχυφορτιστή 300 kW σε κάποιον ΣΕΑ αυτοκινητοδρόμου, είναι λογικός χρόνος, αλλά και εκεί το δίκτυο είναι περιορισμένο στην Ελλάδα, ενώ δεν είναι σίγουρο αν θα είναι διαθέσιμοι.
Τι ισχύει εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Η Κίνα έχει ιδιαίτερα ανεπτυγμένο δίκτυο φορτιστών, που είναι σε αναλογία και με τις πωλήσεις, αλλά και την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μην ξεχνάμε πως οι κινεζικές εταιρείες ειναι στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων ηλεκτρικών παγκοσμίως.
Αν και οι συγκρίσεις μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας έχουν περισσότερο εγκυκλοπαιδικό ενδιαφέρον, δείχνουν όμως τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά της Κίνας.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ, οι δημόσιοι φορτιστές είναι αναλογικά μικρή ποσότητα, καθώς τον Μάιο του 2023, υπήρχαν μόλις 191.504 διαθέσιμοι φορτιστές.
Υπολείπονται δε σημαντικά και από το σύνολο της Ε.Ε., αλλά εκεί ακόμα τα καύσιμα έχουν χαμηλές τιμές και είναι τελείως διαφορετικες οι συνθήκες κίνησης και οι αποστάσεις.
Εν κατακλείδι, αν δεν αυξηθεί σημαντικά ο ρυθμός εγκατάστασης ταχυφορτιστών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επενδύσεις, αλλά και την επιβάρυνση του δικτύου, είναι δεδομένο πως η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα καθυστερήσει, με την Ε.Ε. να αναθεωρεί τους στόχους της.