Παρακολουθώντας την εξέλιξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την αύξηση της αυτονομίας τους, θελήσαμε να εξερευνήσουμε ένα σενάριο για το οποίο μας ρωτάνε ολοένα και πιο συχνά.
Μπορείς με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να ταξιδέψεις; Τι αυτονομία έχει;
Ο προορισμός
Το σημείο στο οποίο επιλέξαμε να πάμε ήταν το Κυπαρίσσι Λακωνίας. Διαφορετικό μέρος από τους γνωστούς άξονες Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή Αθήνα-Πάτρα-Ιωάννινα.
Το Κυπαρίσσι είναι ένα παραλιακό χωριό μεταξύ Λεωνιδίου και Μονεμβασίας, 306 χλμ. από Αθήνα, το οποίο απέχει σημαντικά από τον οποιονδήποτε σταθμό φόρτισης, ειδικά όταν πρόκειται για ταχυφορτιστές.
Οι κοντινότεροι φορτιστές
Για την ακρίβεια, υπάρχουν δύο σταθμοί φόρτισης στη Σπάρτη σε απόσταση 84.2 χλμ. (1 ώρα και 43 λεπτά) και ένας στη Μονεμβασία στα 61.3 χλμ. (1 ώρα και 22 λεπτά). Αμφότεροι είναι AC με μέγιστη ισχύ 22 kW, οπότε εξαρτάται από τον ενσωματωμένο στο αυτοκίνητο φορτιστή πόσο γρήγορα θα γίνει η φόρτιση. Όσο για ταχυφορτιστή, ο πλησιέστερος είναι στο ΣΕΑ Βέλου, στα 233 χλμ. (3 ώρες και 21 λεπτά), με ισχύ 50 kWh. Ο τελευταίος είναι DC οπότε η διαδικασία της φόρτισης γίνεται γρήγορα.
Διαδρομή
Για να φτάσει κάποιος εκεί ξεκινώντας από την Αθήνα χρησιμοποιεί την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα μέχρι τη Σπάρτη. Από εκεί ακολουθεί το δρόμο που περνάει από το Γεράκι και έπειτα από περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά βρίσκεται στο γραφικό Κυπαρίσσι που σκάνε τα κύματα του Μυρτώου πελάγους.
Η διαδρομή έχει έξι σταθμούς διοδίων. Ελευσίνα, Ισθμός Κορίνθου, Σπαθοβούνι, Νεστάνη, γέφυρα Μανάρη και Πετρίνα με το κόστος να είναι 13,45 ευρώ. Τα δύο τελευταία μπορούν να παρακαμφθούν αν κάποιος αφήσει τον Μορέα στο ύψος της Τεγέας και φτάσει στη Σπάρτη από τον παλιό ορεινό δρόμο. Έτσι το κόστος των διοδίων μειώνεται σε 8.7 ευρώ. Δεν υπολογίζεται το ακριβό αντίτιμο της Αττικής Οδού.
Η πραγματική πρόκληση
Το Κυπαρίσσι λοιπόν βρίσκεται μακριά από οποιονδήποτε σταθμό φόρτισης, όμως η απόσταση είναι το μικρότερο πρόβλημα. Περίπου στη μισή διαδρομή κινείσαι σε αυτοκινητόδρομο άρα η ανάκτηση ενέργειας είναι μηδενική (μάλιστα ο Μορέας κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα καθώς σε μεγάλο τμήμα του είναι έντονα ανηφορικός), στην υπόλοιπη βρίσκεσαι σε ορεινή διαδρομή, ενώ το κομμάτι από τη Σπάρτη και μετά αποτελεί πραγματική πρόκληση. Πρέπει να διαβείς όλο τον Πάρνωνα, το οποίο σημαίνει πολλά ανηφορικά κομμάτια και πάρα πολλές στροφές.
Το αυτοκίνητο
Το μοντέλο που επιλέξαμε ήταν το Kia e-Niro. Το κορεατικό μοντέλο πληρούσε όλα τα κριτήρια καθώς έχει ισχυρό κινητήρα 204 ίππων και 395 Nm ροπής (η κίνηση πάει μόνο μπροστά), αλλά και μεγάλη μπαταρία 64 kWh. Σύμφωνα με την εταιρεία η μικτή αυτονομία φτάνει τα 455 χλμ. Θεωρητικά φαίνεται επαρκής.
Αναχώρηση και παράκαμψη για φόρτιση
Ξεκινώντας από την Αθήνα όπως αναφεραμε στις πιο πάνω γραμμές, έπρεπε να καλύψουμε 306 χλμ. Με την μπαταρία στο 100% η πρόβλεψη του αυτοκινήτου έδειχνε 425 χλμ. Καλός οιωνός. Όσο κινούμασταν στην Αθηνών – Κορίνθου όλα κυλούσαν ομαλά. Ωστόσο, επειδή θέλαμε να είμαστε σίγουροι ότι δε θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με την αυτονομία, ειδικά στα τελευταία κομμάτια της διαδρομής τα οποία ήταν ανάμεσα στα χωριουδάκια του Πάρνωνα, πήραμε την εξής απόφαση. Θα κάναμε μια παράκαμψη μέχρι το Κιάτο ώστε να χρησιμοποιήσουμε τον ταχυφορτιστή στο ΣΕΑ Βέλου. Η παράκαμψη θα προσέθετε περί τα 45 χλμ. στο ταξίδι μας, όμως θα ήμασταν σίγουροι ότι το ρεύμα στις μπαταρίες θα ήταν αρκετό μέχρι τον τελικό προορισμό μας. Στο ΣΕΑ Βέλου, συνδεθήκαμε στο φορτιστή και μετά από περίπου 25 λεπτά το 70% είχε γίνει 90%. Υπόψιν ότι μετά το 80% ο ρυθμός φόρτισης μειώθηκε όπως γίνεται όλα τα ηλεκτρικά.
Έκπληξη στην άφιξη
Από εκεί και μετά δε σταματήσαμε ξανά για φόρτιση. Το ταξίδι κύλησε ομαλά όμως τελικά το ταξίδι μας επιφύλασσε μια έκπληξη. Όταν φτάσαμε στο τέλος της διαδρομής η μπαταρία είχε υπόλοιπο 35%. Αυτό, παρά το γεγονός ότι κάναμε επιπλέον απόσταση και ότι χρησιμοποιήσαμε αρκετά τη θέρμανση (συναντήσαμε μέχρι και χιονόπτωση).
Μας μπήκαν ιδέες
Με την αυτονομία να αποδεικνύεται, λοιπόν, κάτι παραπάνω από ικανοποιητική, είχαμε μια ιδέα για την επιστροφή. Όμως περισσότερα σε λίγο.
Μία πρίζα αρκεί
Όσο ήμασταν στο Κυπαρίσσι η φόρτιση γινόταν σε απλή οικιακή πρίζα με μονοφασικό ρεύμα. Από το 35% στο 100% με την ισχύ στα 2.1 kW χρειάστηκαν 25 ώρες, όμως δεδομένου ότι δεν υπήρχε πίεση χρόνου, αυτό δεν αποτέλεσε πρόβλημα. Οι τοπικές μετακινήσεις καλύπτονταν με περισσή ευκολία και το αυτοκίνητο έμπαινε ξανά στην πρίζα αν χρειαζόταν.
Η ιδέα για επιστροφή χωρίς παράκαμψη για φόρτιση
Πριν την επιστροφή φροντίσαμε η μπαταρία να είναι πλήρως φορτισμένη. Όταν έφτασε η ώρα να φύγουμε, λοιπόν, πήραμε την απόφαση να κάνουμε το ταξίδι της επιστροφής χωρίς καμία στάση για φόρτιση. Φυσικά υπήρχε η λύση του Βέλου.
Στην Αθήνα λοιπόν μετά από 304.5 χλμ. τα οποία καλύφθηκαν σε 4 ώρες και 33 λεπτά, η μπαταρία έδειχνε 27% υπόλοιπο και 108 χλμ. αυτονομία.
Πώς ήταν το ταξίδι
Όμως πέρα από την αυτονομία, το ηλεκτρικό της Kia μας ικανοποίησε και σε άλλους τομείς όπως η κύλιση, η σταθερότητα, η αίσθηση ασφάλειας, αλλά και η άνεση που προσέφερε το εσωτερικό και τα καθίσματά του.
Συμπέρασμα
Αυτό που κρατάμε λοιπόν είναι ότι για να ταξιδέψεις με ηλεκτρικό αυτήν την περίοδο απαιτείται πολύ καλή γνώση των σημείων όπου υπάρχουν φορτιστές.
Όταν δεν υπάρχουν και η φόρτιση γίνεται από οικιακό ρεύμα τότε θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι η αυτονομία θα σας καλύψει τα χλμ. της διαδρομής , γιατί αν μείνετε από ρεύμα το αυτοκίνητο δεν κινείται…
Τιμή
Η τιμή του Kia e-Niro ξεκινά από τις 42.990 ευρώ για τη μικρότερη έκδοση με τον κινητήρα 136 ίππων και την μπαταρία των 39.2 kWh. Όσο για εκείνη με τους 204 ίππους και τις 64 kWh, ξεκινά από τις 46.990 ευρώ. Αμφότερες είναι χωρίς την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» .