Στο λάκο των λεόντων κινδυνεύει (;) να πέσει η Tesla, καθώς ο ανταγωνισμός των ηλεκτρικών, πλέον, εντείνεται.
Με πολλά νέα και πολύ καλά ποιοτικά EVs να βγαίνουν στην παραγωγή, το μερίδιο της Tesla στη συγκεκριμένη αγορά θα πέσει κατακόρυφα τα επόμενα τέσσερα χρόνια, οπότε General Motors και Ford ετοιμάζονται να αρπάξουν, κυριολεκτικά, τη μερίδα του λέοντος, όπως εκτιμούν αναλυτές του κλάδου ((πως είναι τόσο σίγουροι οι αναλυτές, αφού η Tesla παίζει διαφορετικά στο τερέν…).
Η Tesla κατέχει περίπου το 70% του μεριδίου αγοράς των αμιγώς ηλεκτροκίνητων τα τελευταία χρόνια.
Αυτό προβλέπεται να μειωθεί σε μόλις 11% τα επόμενα τέσσερα χρόνια, λέει ο Τζον Μέρφι, αναλυτής της Bank of America με βάση την ετήσια έκθεση Car Wars που εξετάζει την αυτοκινητοβιομηχανία και προβλέπει ποιες εταιρείες βρίσκονται σε νικηφόρο μονοπάτι και ποιες όχι.
Ο Μέρφι, ο οποίος είναι επικεφαλής της Automotive Equity Research για την Bank of America, αναμένει ότι το 40% των πινακίδων θα αφορά EVs, μέχρι το 2026, με την GM, τις κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες και τις ευρωπαϊκές να είναι οι πιο επιθετικές στην προώθησή τους.
Η GM και η Ford θα δουν το μερίδιό τους στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων να πηδά στο 15% η καθεμία, υψηλότερο από της Tesla κατά τον Μέρφι.
Η Tesla, επισήμανε, λειτούργησε σε μεγάλο βαθμό χωρίς αντίπαλο για 10 χρόνια. «Αυτό το κενό συμπληρώνεται τώρα με εντυπωσιακό τρόπο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια από πολύ καλά προϊόντα».
Ο Μασκ παραδέχτηκε βασικά ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση, με διακοπές παραγωγής και καθυστερήσεις στην κυκλοφορία, όπως το Cybertruck, το οποίο υποτίθεται ότι θα έβγαινε το 2021 και τώρα μπορεί να μην πετύχει ούτε τον στόχο του για το 2023.
«Παρουσιάζει νέο προϊόν με πιο αργό ρυθμό, δεν έχει πλήρες χαρτοφυλάκιο προϊόντων, επομένως υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία για άλλους ανταγωνιστές να καλύψουν το χάσμα και να κάνουν τη διαφορά», είπε ο Μέρφι.
Η ανάπτυξη της Tesla θα επιβραδυνθεί, ενώ άλλες εταιρείες θα την ξεπεράσουν (στην πράξη να το δούμε αυτό…).
«Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που θα κοιτάξουμε πίσω σε πέντε ή δέκα χρόνια είναι ότι η Tesla δεν εκμεταλλεύτηκε περισσότερο τα δωρεάν χρήματα που θα μπορούσε να πάρει, δεν συγκέντρωσε πολύ περισσότερα, δε μεγάλωσε πολύ πιο γρήγορα…», τόνισε ο Μέρφι.
«Δεν το έκανε (ο Μασκ). Δεν κινήθηκε αρκετά γρήγορα. Δεν αναγνώριζε τι γινόταν στην αγορά και διέπραξε ύβρη ότι δεν θα τον έπιαναν ποτέ, δεν θα μπορούσαν ποτέ να κάνουν αυτό που κάνει. Εκμεταλλεύτηκε αυτό το ελεύθερο κεφάλαιο και αν δεν είχε την υπεροψία του θα είχε κάνει περισσότερα αλλά δεν το έκανε. Αυτό ήταν ένα μεγάλο ανταγωνιστικό λάθος».
Η σνομπίστικη αντίληψη του Μασκ, ότι η υποτιθέμενη μη εξελιγμένη αυτοκινητοβιομηχανία δεν ήξερε πώς να κατασκευάζει, του γύρισε μπούμερανγκ όταν έμαθε από πρώτο χέρι πόσο δύσκολο είναι να φτιάχνεις αυτοκίνητα, και ότι η κληρονομιά και η παράδοση στην τεχνογνωσία, λειτουργούν οπότε και αναγκάστηκε να τις υιοθετήσει.
Η Tesla, και ο ίδιος ο Μάσκ έχουν μεγάλους θαυμαστές που είναι πιστοί αγοραστές. Ωστόσο, ο αριθμός των θαυμαστών με παρωπίδες, που δεν βλέπουν τα σφάλματα της Tesla ή τα χαρακτηριστικά των ανταγωνιστικών οχημάτων, δεν είναι αρκετός για να διατηρήσει το τρέχον μερίδιο αγοράς. Και η βάση των θαυμαστών συρρικνώνεται…
Η Tesla χάνει ορισμένους αγοραστές που έχουν χάσει την υπομονή τους με ζητήματα ποιότητας και γηρασμένα μοντέλα.
Μετά, υπάρχουν εκείνοι που έχουν χορτάσει από τα δημόσια και μερικές φορές προσβλητικά ή πολιτικά σχόλια και ακροβατικά του Μασκ.
Το στόμα του Μασκ με τη μορφή προκλητικών δηλώσεων και με tweets, και οι αντιπερισπασμοί του, όπως η αγορά του Twitter, είναι ξεκάθαρα παραδείγματα ότι η εστίασή του δεν είναι μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, κάτι που είναι θεμελιωδώς αρνητικό (έως τυχοδιωκτικό) και θα βλάψει την επιχείρηση με την πάροδο του χρόνου, πιστεύει ο Μέρφι.
Η Tesla θα μπορούσε επίσης να βρεθεί να ανταγωνίζεται άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για το «πράσινο» κεφάλαιο, επομένως θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστική σε προϊόντα και στην κεφαλαιαγορά στο μέλλον, τομείς όπου είχε δικαστικές περιπέτειες στο παρελθόν.
Οι πτωτικές πωλήσεις της Tesla θα είναι πιο δραματικές στη Βόρεια Αμερική, πιο μέτριες στην Ευρώπη και την Κίνα, εκτιμάται.
Η φετινή έκθεση Car Wars προβλέπει ότι 1 εκατομμύριο EV θα πωληθούν φέτος. 1,7 εκατομμύρια το 2023. 2,5 εκατομμύρια το 2024 και 3,5 εκατομμύρια το 2025, ή το 20% των συνολικών πωλήσεων στις ΗΠΑ.
Εξετάζοντας πώς θα τα πάνε οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνολικά τα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Ford θα ωφεληθεί από τη δημιουργία του νεότερου εκθεσιακού χώρου.
Το φρέσκο προϊόν οδηγεί σε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και κερδοφορία.
Η Ford είναι έτοιμη να αντικαταστήσει μοντέλα που αντιπροσωπεύουν το 95% του όγκου της για το 2022 έως το 2026. Η Toyota θα αντικαταστήσει το 93%. οι Κορεάτες θα αναθεωρήσουν κατά 92% και η General Motors κατά 90%!
Πιο χαμηλά βρίσκονται η Nissan με 71% και η Stellantis με 66%, σύμφωνα με την έκθεση.
Ως αποτέλεσμα, προβλέπεται ότι η Ford, η Toyota και οι κορεατικές μάρκες θα αποκτήσουν συνολικό μερίδιο αγοράς, η GM και η Honda θα παραμείνουν ουδέτερες και οι Nissan και Stellantis θα χάσουν μερίδιο αγοράς.
Με τα παλαιότερα μοντέλα να κυκλοφορούν, η Nissan και η Stellantis θα μπορούσαν να είναι τα σπόϊλερ των τιμών στο μέλλον, προσφέροντας κίνητρα που η υπόλοιπη βιομηχανία δεν θα χρειαστεί και θέλει να αποφύγει.
Το απόθεμα θα είναι πρόβλημα για λίγο. Υπάρχουν περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα σε παρτίδες αντιπροσώπων αυτήν τη στιγμή και ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί στα 6 εκατομμύρια μονάδες φέτος.
Ένα ρεκόρ 61 νέων οχημάτων, κατά μέσο όρο, θα κυκλοφορήσουν κάθε χρόνο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Συνολικά 245 νέα μοντέλα αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά για τις χρονιές 2023-2026, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου αριθμού πινακίδων χαμηλού όγκου.
Στο παρελθόν ο μέσος όρος ήταν 41 νέα μοντέλα το χρόνο. Θα υπάρχουν 182 διαφορετικά crossover μέχρι το 2026 και τα μεσαίας κατηγορίας SUV θα αντιπροσωπεύουν το 51% του συνολικού όγκου πωλήσεων.
Όσο για την Tesla, μπορεί να είναι και έτσι σύμφωνα με τον Μέρφι, αλλά μην ξεχνάμε ότι ο Μασκ είναι «αλλού», προσωπικότητα που μπερδεύει όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τις επαναστατικές του ιδέες που γίνονται πρώτες ειδήσεις παντού…