Η Tesla μέσα στο 2020 είχε κέρδη για πρώτη φορά στην ιστορία της, οπότε κάποιος θα μπορούσε να θεωρήσει ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν τόσο ώστε πλέον να υπάρχει κερδοφορία για την αμερικανική εταιρεία. Όμως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Στην πράξη, ένα σημαντικό ποσοστό από τα κέρδη της προέρχονται από τα δικαιώματα ρύπων που πουλάει. Επειδή ο παραπάνω όρος σίγουρα δημιουργεί απορίες, ας το δούμε πιο αναλυτικά.
Στο πλαίσιο του περιορισμού των ρύπων, η κάθε εταιρεία έχει ένα πλαφόν. Δηλαδή ένα όριο ρύπων που μπορούν να εκλύουν τα αυτοκίνητά της. Αν στο κλείσιμο της χρονιάς έχει βρεθεί πάνω από αυτό το πλαφόν, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλει πρόστιμο το οποίο είναι πραγματικά πολύ υψηλό. Το ίδιο κάνουν και κάποιες Πολιτείες των Η.Π.Α.
Στόχος όλων των εταιρειών είναι να παραμείνουν κάτω από αυτό το πλαφόν, όμως η προσπάθειά τους δεν είναι πάντα επιτυχημένη. Θεωρητικά, ξεπερνώντας το πλαφόν επιβάλλεται πρόστιμο, όμως υπάρχει και μία εναλλακτική λύση.
Tesla: Κάνει το αδιανόητο. Καταργεί τον επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων
Οι εταιρείες μπορούν να αγοράσουν δικαιώματα ρύπων, από κάποια εταιρεία που έμεινε κάτω από το πλαφόν. Δηλαδή, αν κάποια αυτοκινητοβιομηχανία καταφέρει να είναι εντός στόχου και της περισσεύουν διαθέσιμοι ρύποι, αυτή τη διαφορά μπορεί να την πουλήσει.
Η Tesla, ως μάρκα που όλα της τα μοντέλα είναι ηλεκτρικά δε χρησιμοποιεί καθόλου το διαθέσιμο όριο για τους ρύπους. Κατά συνέπεια, μπορεί να το διαθέσει όλο για πώληση και να κερδίσει χρήματα.
Αυτό έκανε το 2020, αλλά και προηγούμενες χρονιές, με το αποτέλεσμα να τη δικαιώνει. Τα έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων τα τελευταία τρία χρόνια έχουν φτάσει τα 3.3 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ μόνο για το έτος που πέρασε ήταν 1.6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα τελικά κέρδη της εταιρείας για το 2020 ήταν 721 εκατομμύρια δολάρια. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν πουλούσε δικαιώματα ρύπων, η Tesla θα είχε ακόμα μία χρονιά που θα κατέγραφε ζημίες.
Βέβαια, ακόμα και αν ήταν αρνητική αυτή η χρονιά, πιθανότατα το 2021 θα έκλεινε με θετικό πρόσημο. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξάνονται με σταθερό ρυθμό, φτάνοντας για το 2020 στο μισό εκατομμύριο μονάδες και η τάση παραμένει αυξητική. Παράλληλα, η γκάμα των διαθέσιμων μοντέλων μεγαλώνει, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Tesla επενδύει αυτή την περίοδο σημαντικά ποσά. Έφτιαξε το εργοστάσιό της στην Κίνα, ενώ αυτή την περίοδο κατασκευάζει και εκείνο για την Ευρώπη.
Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι το μέλλον της εταιρείας μάλλον θα είναι θετικό, ωστόσο θα περιμένουμε και τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021.