Ένας από τους βασικότερους παράγοντες που επηρεάζει την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι οι χαμηλές θερμοκρασίες του εξωτερικού περιβάλλοντος.
Σαφέστατα σημαντικό ρόλο παίζει επίσης το έδαφος στο οποίο κινείται το ηλεκτρικό όχημα, το στυλ οδήγησης, η χρήση κλιματισμού, το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης και το βάρος που μεταφέρει.
Στη Νορβηγία όμως, η οποία δε φημίζεται για την ηλιοφάνεια, αλλά για το βαρύ χειμώνα της, το κρύο είναι σίγουρα ο βασικός λόγος μείωσης της αυτονομίας στα ηλεκτρικά μοντέλα. Βέβαια αυτό δε φαίνεται να πτοεί καθόλου τους Νορβηγούς, καθώς τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι το 80% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2022 στη σκανδιναβική χώρα ήταν αμιγώς ηλεκτροκίνητα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον λοιπόν είχε ένα «πείραμα» που πραγματοποίησαν Νορβηγοί δημοσιογράφοι με τη συμμετοχή συνολικά 29 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στόχος τους ήταν να διαπιστώσουν πόσο μειώνεται η αυτονομία κάθε ηλεκτρικού οχήματος σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες. Αφού τα φόρτισαν στο 100% ξεκίνησαν να τα οδηγούν με επιλεγμένο το πρόγραμμα Eco σε ορεινές διαδρομές, όπου το θερμόμετρο έδειχνε έως -20 βαθμούς Κελσίου μέχρι να αδειάσει εντελώς η μπαταρία τους, ενώ στη συνέχεια τα παραλάμβανε γερανός.
Στη σκληρή αυτή δοκιμασία μεγάλος νικητής αναδείχτηκε το Tesla Model S, καθώς ήταν το μοναδικό που κατάφερε να διανύσει-κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες-με μια πλήρη φόρτιση 530 χλμ. Μάλιστα παρότι η μπαταρία του μπόρεσε να φορτίσει μέχρι το 98%, κατάφερε να ξεπεράσει το νικητή της αντίστοιχης περσινής δοκιμασίας που ήταν το Model 3. Η απόκλιση από την επίσημη αυτονομία των 634 χλμ. ήταν -16,40%.
Σημειώνεται όμως ότι παρότι το Model S κατάφερε τη μεγαλύτερη αυτονομία, το ηλεκτρικό όχημα με τη χαμηλότερη απόκλιση (-10,45%) ήταν το κινέζικο SAIC Maxus Euniq 6. Στην έκτη θέση της κατάταξης βρέθηκε το Model X Plaid με αυτονομία 444 χλμ. και απόκλιση -18,23%. Τέλος, το Model Y RWD κάλυψε 335 χλμ. καταγράφοντας απόκλιση αυτονομίας -26,93%.