Για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο πιθανός αντίκτυπος μιας ύφεσης είναι η βραδύτερη ανάπτυξη, αλλά όχι η αρνητική ανάπτυξη.
Εκείνη, δηλαδή, που βιώνει συνολικά μια οικονομία σε ύφεση, καθώς η νέα τεχνολογία κερδίζει, συνεχώς, μερίδιο αγοράς.
Ο πιο δυνατός κατασκευαστής ηλεκτρικών εξακολουθεί να είναι η Tesla. Καθώς η εταιρεία αναμένεται να έχει δημιουργήσει περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ταμειακές ροές στα τέλη του 2022, όταν ανακοινώσει τα κέρδη τέταρτου τριμήνου στις 25 Ιανουαρίου, με δεδομένο τζίρο περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια, στο τέλος του τρίτου τριμήνου, δεν αντιμετωπίζει σοβαρούς κινδύνους.
Μακροπρόθεσμοι νικητές
Καθώς οι μετοχές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έπεσαν κατακόρυφα στα τέλη του προηγούμενου έτους-το παρακολουθήσαμε την τελευταία περίοδο-, αυτή η πτώση προκάλεσε συγκρίσεις με την πτώση των μετοχών του διαδικτύου πριν από δύο δεκαετίες.
Όπως και ο εν λόγω κλάδος τότε, έτσι και ο κλάδος των EV μπορεί να υπερηφανεύεται για εταιρείες, ιδίως την Tesla, που μοιάζουν να είναι μακροπρόθεσμοι νικητές, αλλά περιλαμβάνει, επίσης, νέες εταιρείες οι οποίες μπορεί να μην έχουν τα χρήματα για να ξεπεράσουν την ύφεση, καθώς και από παίκτες όπως η Lucid Group, η Fisker και η Rivian Automotive, που έχουν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαν για να προετοιμαστούν και των οποίων η μοίρα μπορεί να εξαρτάται από το πόσο άσχημα γίνονται τα πράγματα. Και την περίπτωση των Ευρωπαίων κατασκευαστών τι γίνεται; Η Κίνα, μάλιστα, καραδοκεί να σαρώσει τις αγορές με φθηνά ηλεκτρικά -παρά ταύτα και εκεί η Tesla είναι υπολογίσιμος παίκτης.
Στην περίπτωση της Tesla, διαπιστώνεται πως η μετοχή ανακάμπτει γρήγορα φέτος, γι’ αυτό τα μοντέλα της αποτελούν κορυφαία επιλογή μεταξύ όλων των κατασκευαστών. Διαπραγματεύεται με 24 φορές πάνω στις εκτιμήσεις κερδών του τρέχοντος έτους, οι οποίες με τη σειρά τους απαιτούν μόνο αύξηση κερδών 25%, αριθμοί που είναι μέτριοι για μια αναπτυσσόμενη εταιρεία με περιθώρια να συνεχίσει να επεκτείνεται γρήγορα.
Μετά τη μείωση των τιμών, εκ μέρους της, η εταιρεία θα δει μικρότερο περιθώριο κέρδους, αλλά θα πουλήσει περισσότερα αυτοκίνητα. Όπως λένε οι αναλυτές, πρέπει να διευρύνει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά της. Στις ΗΠΑ, η μόλις θεσπισθείσα μείωση τιμής οδήγησε τα πιο δημοφιλή οχήματα Model Y κάτω από το ανώτατο όριο τιμής για καταλληλότητα φορολογικής πίστωσης στον νόμο του 2022 για τη μείωση του πληθωρισμού.
Επιτάχυνση παραδόσεων
Με ουσιώδες πρόβλημα μόνο το Twitter και τις περίεργες κινήσεις και συμπεριφορές του Μασκ, κατά τα άλλα, η εταιρία αναπτύσσεται. Το θετικό είναι ότι οι φετινές εκτιμήσεις κερδών δεν προϋποθέτουν καμία συνεισφορά από το Cybertruck, το οποίο η Tesla υπόσχεται και πάλι να λανσάρει στα τέλη του τρέχοντος έτους, αφού είχε καθυστερήσει από το 2021. Αναλυτής της Goldman Sachs έγραψε στις 2 Ιανουαρίου ότι οι παραδόσεις οχημάτων θα πρέπει να επιταχυνθούν εκ νέου μέχρι τα μέσα του έτους , υποβοηθούμενες από δομές χαμηλότερου κόστους στα νεότερα εργοστάσια της Tesla και από ένα pickup στις κινεζικές πωλήσεις.
Την ίδια ώρα, οι Lucid, Rivian και Fisker συνθέτουν μια σειρά από πιθανότητες υψηλότερου κινδύνου που μένει να δούμε που θα τις οδηγήσουν. Αλλά, η μείωση της τιμής της Tesla μπορεί να τους δημιουργήσει προβλήματα: η μετοχή της Fisker έπεσε σχεδόν 10% μετά την ανακοίνωση του αντιπάλου της, καθώς η κίνηση της Tesla φέρνει την τιμή του Model Y πιο κοντά σε αυτή του Fisker Ocean, του οποίου το μέσο επίπεδο είναι περίπου στα 50.000 $ .
Η Rivian έχει τα περισσότερα μετρητά στο χέρι, με βραχυπρόθεσμες επενδύσεις στα 13,3 δισεκατομμύρια δολάρια στο τέλος του τρίτου τριμήνου. Η Fisker είχε 829 εκατομμύρια δολάρια και η Lucid είχε 3,85 δισεκατομμύρια δολάρια.
Κάθε εταιρεία εξακολουθεί να «καίει μετρητά», θέτοντας το ερώτημα εάν έχει αρκετά για να επιβιώσει σε μια ύφεση. Η Fisker έχασε περίπου 480 εκατομμύρια δολάρια σε ταμειακές ροές τους 12 μήνες που έληξαν τον Σεπτέμβριο και επένδυσε άλλα 220 εκατομμύρια δολάρια, που σημαίνει ότι τα μετρητά της θα διαρκούσαν μεταξύ ενός και δύο ετών εάν οι απώλειες και η επένδυσή της δεν επιβραδύνονταν.
Η Lucid ξόδεψε πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια τους πρώτους εννέα μήνες του 2022 σε λειτουργικές απώλειες ταμειακών ροών και επενδύσεις κεφαλαίου και λέει ότι τα μετρητά της θα καλύψουν τα σχέδιά της «τουλάχιστον το τέταρτο τρίμηνο του 2023», σύμφωνα με την ανακοίνωση κερδών του τρίτου τριμήνου. Οι πρόσφατοι αριθμοί παραγωγής και παράδοσης της Lucid ξεπέρασαν τις προσδοκίες, αν και είχαν, ήδη, μειωθεί νωρίτερα. Το απόθεμα της Rivian είναι άνω των δύο ετών -πρόσφατων ζημιών και επενδύσεων από ταμειακές ροές.
Ποιοι θα ακολουθήσουν;
Με την οικονομία τόσο σε ΗΠΑ, ΕΕ και αλλού, σε σημείο καμπής εν μέσω φόβων ως προς τον πληθωρισμό και της ευρείας πρόβλεψης για ύφεση στο ξεκίνημα του 2023, η συγκεκριμένη αγορά δεν ξέρει, κυριολεκτικά, τι να κάνει με κινήσεις όπως οι μεγάλες μειώσεις τιμών της Tesla, πρώτα στην Κίνα και μετά στις 13 Ιανουαρίου, σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Σημαντικοί αναλυτές πιστεύουν ότι ήταν μια σωστή, επιθετική κίνηση για την εκκίνηση της μετάβασης στα EV με δεδομένο το κλίμα μακροοικονομικής αβεβαιότητας. Να δούμε αν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν, ωστόσο, το παράδειγμά της άλλοι…