Συζητώντας με στέλεχος εισαγωγικής εταιρείας οχημάτων στη χώρα μας, τέθηκε στο τραπέζι το θέμα των κινέζικων αυτοκινήτων, τα οποία έχουν κάνει πλέον απόβαση και στην ελληνική αγορά. «Το στοίχημα είναι αν θα καταφέρουν να πείσουν τον Έλληνα αγοραστή, ο οποίος εδώ και δεκαετίες έχει την πάγια άποψη ότι στην πλειοψηφία τους τα κινέζικα προϊόντα είναι χαμηλής ποιότητας και αναξιόπιστα» ήταν η πρώτη κουβέντα που ακούστηκε στο «πηγαδάκι» που είχε στηθεί εκείνο το βράδυ σε μια επίσημη εκδήλωση.
«Είναι άλλο το ρίσκο να αγοράζεις smartwatch 25 ευρώ από γνωστή κινέζικη πλατφόρμα και να σου βγαίνει σκάρτο, και άλλο να δίνεις 25.000 ευρώ για κινέζικο αυτοκίνητο από μια άγνωστη-νεογέννητη μάρκα», ανέφερε, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ένας συνάδελφος. Ακούγοντας τα λόγια αυτά η σκέψη που κάναμε ήταν ότι αντίστοιχοι διάλογοι σίγουρα θα έχουν γίνουν σε συζητήσεις ανάμεσα σε φίλους, συζύγους και συγγενείς, όταν καταθέτουν τις απόψεις-συμβουλές τους στον υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτου που προσπαθεί να διαλέξει από την πληθώρα μοντέλων που υπάρχουν σήμερα σε κάθε κατηγορία.
Οι εποχές και τα δεδομένα όμως αλλάζουν, επομένως δεν πρέπει να μένουμε προσκολλημένοι στις απόψεις ότι το ιαπωνικό αυτοκίνητο ξεχωρίζει για την αξιοπιστία, το ιταλικό για τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και το γαλλικό για την ανάρτηση. Σαφέστατα αυτές οι κατηγοριοποιήσεις, που έχουν γίνει κυρίως από τις παλαιότερες γενιές, εμπεριέχουν αλήθειες, όμως βρισκόμαστε στο 2024.
Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αμερική, με τη συμμετοχή 800 ανθρώπων ηλικίας 18-80 ετών, ρωτήθηκε η γνώμη τους για τα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το 76% κάτω των 40 ετών απάντησε ότι θα σκεφτόταν να αγοράσει κινέζικο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παρά τις ανησυχίες στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, για την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων από τα σύγχρονα συνδεδεμένα οχήματα. Η προκατάληψη λοιπόν στην προκειμένη περίπτωση δεν αφορά την αξιοπιστία των κινέζικων αυτοκινήτων, αλλά στη διασφάλιση του απορρήτου. Συγκεκριμένα, το 73% των ερωτηθέντων, κάτω των 40 ετών, δήλωσαν ότι ανησυχούν για το ζήτημα αυτό, ενώ το ποσοστό φτάνει στο 81% για όσους είναι άνω των 60 ετών.
Σε αυτό πάντως που συμφωνήσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι είναι ότι οι προκαταλήψεις αυτές ευνοούν κυρίως κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες σε Ευρώπη και Αμερική που παλεύουν να μη χάσουν μερίδιο αγοράς από τις ανταγωνιστικές τιμές των Κινέζων, οι οποίοι παράγουν μαζικότερα, με χαμηλότερο κόστος και χωρίς ελλείψεις πρώτων υλών. Η «απάντηση» που πρέπει να δώσει η Δύση είναι περισσότερα σύγχρονα, ασφαλή, καλά εξοπλισμένα και κυρίως προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κατασκευάζονται εντός συνόρων, διαφορετικά οι «εισβολείς» από την Κίνα θα κατακτούν διαρκώς «εδάφη».