Η σύγκρουση Bottas – Russell ήταν το κυρίαρχο γεγονός στο Γκραν Πρι Emilia Romagna που έγινε στην πίστα της Ίμολα.
Πέρα από το ποιος έχει την ευθύνη ή αν ήταν απλά ένα αγωνιστικό συμβάν, όπως είπαν οι αγωνοδίκες, αυτό το γεγονός μπορεί να προκαλέσει πολύ μεγάλα προβλήματα στη Mercedes τα οποία να οδηγήσουν ακόμα και σε απώλεια του πρωταθλήματος.
Δεν είναι για τους βαθμούς
Οι περισσότεροι θα σκεφτόντουσαν ότι αναφερόμαστε στην απώλεια βαθμών από την εγκατάλειψη του Bottas όμως δεν είναι αυτή η αιτία. Έτσι κι αλλιώς ο Φινλανδός ήταν αρκετά χαμηλά στην κατάταξη, ενώ το συμβάν δημιούργησε και τις συνθήκες για να μπορέσει να μπει και πάλι στον αγώνα ο Hamilton, μετά από την έξοδο στην αμμοπαγίδα που είχε στη στροφή Tosa. Οπότε, η όποια μικρή απώλεια βαθμών από τον Bottas υπερκαλύφτηκε από το αποτέλεσμα του Hamilton.
Έπρεπε να τιμωρηθεί για την όπισθεν ο Hamilton; Όχι!
Αφού δεν είναι θέμα χαμένων βαθμών, τότε πώς μπορεί η σύγκρουση Bottas – Russell να δημιουργήσει τόσο σοβαρά ζητήματα;
Για να βρούμε την αιτία πρέπει να κοιτάξουμε το κόστος του ατυχήματος Bottas – Russell σε οικονομικό επίπεδο.
Από φέτος οι ομάδες αγωνίζονται με περιορισμό στο πόσα χρήματα μπορούν να δαπανήσουν, για πρώτη φορά στην ιστορία του αθλήματος.
Το όριο για το 2021 έχει τεθεί στα 145 εκατομμύρια δολάρια, το 2022 θα πάει στα 140 και το 2023 στα 135. Από το ποσό εξαιρούνται οι μισθοί των οδηγών, των τριών πιο ακριβοπληρωμένων στελεχών και τα έξοδα για το τμήμα marketing, καθώς και κάποια άλλα πολύ μικρότερης σημασίας ποσά (μισθοί γυναικών με άδεια μητρότητας και ανδρών με άδεια πατρότητας, μισθοί ατόμων που είναι σε αναρρωτική άδεια και παροχές που έχουν οι υπάλληλοι σχετικά με την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη).
Οι μεγάλοι έχουν το πρόβλημα
Οι μικρές ομάδες σίγουρα δεν έχουν κανένα πρόβλημα να προσαρμοστούν σε αυτόν τον περιορισμό, καθώς έτσι κι αλλιώς το budget των περισσότερων ήταν κάτω από αυτό το πόσο ή το ξεπερνούσαν για λίγο.
Ωστόσο, Mercedes, Red Bull και Ferrari θα πρέπει να κάνουν πολύ μεγάλες δομικές αλλαγές ώστε να μην ξεφύγουν από τον προϋπολογισμό.
Η μάχη θέλει χρήματα και το 2022 επίσης
Μεταξύ των τριών το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για τις Mercedes και Red Bull, επειδή βρίσκονται σε μάχη για τον τίτλο η οποία φαίνεται ότι μπορεί να κρατήσει ακόμα και μέχρι το τέλος της σεζόν.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να βρουν μια οικονομική ισορροπία ανάμεσα στα έξοδα που κάνουν για την εξέλιξη του φετινού μονοθεσίου και εκείνα που κάνουν για το μονοθέσιο του 2022.
Η προσαρμογή στα νέα οικονομικά δεδομένα, τα αυξημένα έξοδα που απαιτεί μια μάχη διαρκείας για την κορυφή και η αλλαγή σε εντελώς νέους κανονισμούς για το 2022 δημιουργούν ένα εκρηκτικό κλίμα για τα οικονομικά επιτελεία των ομάδων, οπότε κάθε δολάριο που δαπανάται πρέπει να εξετάζεται σχολαστικά.
Υπολογίζονται τα πάντα
Στο πλαίσιο της ορθής διαχείρισης των εξόδων οι ομάδες υπολογίζουν ότι κάθε εξάρτημα που κατασκευάζουν ή αγοράζουν από προμηθευτή έχει κάποιο κόστος, αλλά και συγκεκριμένο προσδόκιμο ζωής. Δηλαδή υπάρχει μία πρόβλεψη σε πόσους αγώνες μπορεί να χρησιμοποιηθεί το κάθε τι μέχρι να χρειαστεί η αντικατάστασή του.
Όταν σε ένα τόσο σφιχτό οικονομικά πλαίσιο έρχεται ένας αγώνας όπως εκείνος στην Ίμολα, ο προϋπολογισμός μπορεί να “τιναχτεί στον αέρα”.
Πλέον οι ζημιές κοστίζουν
Από τη μία είχαμε τη σπασμένη αεροτομή του Hamilton και από την άλλη τη σύγκρουση Bottas – Russell. Αν λάβουμε υπόψη ότι μόνο η μπροστά αεροτομή μπορεί να κοστίζει ακόμα και 300.000 δολάρια, μπορούμε να αντιληφθούμε τι σημαίνει για τη Mercedes να καταστρέφεται ολόκληρο ή σχεδόν ολόκληρο το μονοθέσιο όπως έγινε στην περίπτωση του Bottas.
Ό,τι σώζεται το σώζουν
Λέμε σχεδόν ολόκληρο επειδή σύμφωνα με τους ανθρώπους της ομάδας υπάρχουν κάποια τμήματα τα οποία δεν καταστράφηκαν από τη σύγκρουση. Αυτά θα αφαιρεθούν από την κατεστραμμένη W12, θα εξεταστούν και αν περάσουν τους ελέγχους θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον.
Κίνδυνος για τις αναβαθμίσεις
Ο Toto Wolff, επικεφαλής της ομάδας της Mercedes είπε ότι το επιπλέον κόστος που συνεπάγεται η έξοδος του Hamilton και η σύγκρουση του Bottas είναι ικανό να δημιουργήσει προβλήματα στις αναβαθμίσεις του φετινού μονοθεσίου.
Γι’ αυτό αναφέραμε πιο πάνω ότι οι επιπτώσεις μπορεί να φτάσουν ακόμα και στην κατάκτηση (ή μη) του πρωταθλήματος. Όταν έχεις μία τόσο σκληρή μάχη όπως έχουν φέτος οι Mercedes και Red Bull, οι αναβαθμίσεις είναι ζωτικής σημασίας, όμως αν δεν έχεις χρήματα να τις κάνεις, μένεις πίσω και χάνεις νίκη.
Μήπως γυρίσει μπούμερανγκ;
Κοιτάζοντας όλα τα παραπάνω προκύπτει ένα ερώτημα, λοιπόν. Μήπως το budget cap οδηγήσει τις ομάδες να δώσουν οδηγία στους οδηγούς να μη μάχονται προκειμένου να μην κινδυνεύουν με ζημιές στα μονοθέσια; Όμως αυτό είναι κάτι που θα εξετάσουμε άλλη φορά.