Προσοχή, η παραπάνω φωτογραφία με την κολυμβήτρια να περπατάει στην αμμουδιά, δεν είναι από το καλοκαίρι. Είναι πρόσφατη, του Ιανουαρίου, και δεν σας κρύβουμε ότι η παρουσία της καλλίγραμμης νεαράς χειμερινής κολυμβήτριας μας ανέβασε τη διάθεση. Και μάλιστα στην καρδιά του χειμώνα τη στιγμή που ο υδράργυρος φλερτάρει με χαμηλές θερμοκρασίες.
Στη βουνοκορφή ή στην απομακρυσμένη παραλία δε θα βρεις πρίζα, ωστόσο ακόμα και με τη νέα plug-in υβριδική του έκδοση, το Jeep Compass συνεχίζει να συχνάζει στα στέκια του.
Ελάτε λοιπόν να γνωρίσουμε το νέο Compass 4xe, το οποίο συνδυάζει εξηλεκτρισμό και off-road περιπέτεια.
Καλοκαιρινό σκηνικό
Παρατηρούμε τα ίχνη που έχουν αφήσει οι τροχοί του αμερικάνικου SUV πάνω στην άμμο, όση ώρα προσπαθούσαμε να βρούμε την ιδανική του πόζα με φόντο το απέραντο γαλάζιο, και συνειδητοποιούμε ότι το σκηνικό του ταιριάζει απόλυτα.
Η θάλασσα, παρότι βρισκόμαστε στην καρδία του Γενάρη, ήταν απόλυτα γαλήνια. Την ηρεμία της δε διατάραξε ούτε στο ελάχιστο το Compass 4xe, καθώς εντελώς αθόρυβα και διακριτικά έγινε ένα με το φυσικό περιβάλλον. Η ηλεκτρική του αυτονομία βλέπετε δεν είχε ακόμα εξαντληθεί και έτσι δε μόλυνε καθόλου το μπλε ουρανό με ρύπους, ενώ ο βενζινοκινητήρας του «κοιμόταν», μέχρι να ξυπνήσει βέβαια από το άδειασμα της μπαταρίας.
Σώμα και καρδιές
Μετά όμως από το «ταξίδι» στο απέραντο χειμερινό γαλάζιο να «ασχοληθούμε» και με τα τεχνικά στοιχεία του νέου Compass 4xe.
Κάτω από το εμπρός καπό βρίσκεται ο τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας MultiAir3 με ισχύ 130 ίππους και ροπή 270 Nm.
Στον εμπρόσθια άξονα τώρα ένας ηλεκτροκινητήρας συνδεδεμένος με το βενζινοκινητήρα λειτουργεί και ως γεννήτρια, ενώ στον πίσω άξονα συναντάμε ακόμα έναν ηλεκτροκινητήρα με ενσωματωμένο διαφορικό “e-axle”, απόδοσης 60 ίππων και 250 Nm ροπής, ο οποίος μπορεί να ανακτά ενέργεια κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης. Συνδυαστικά το Compass 4xe παράγει 190 ίππους, μπορεί να επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9 δευτ. και φτάνει τα 183 χλμ./ώρα.
Κάτω από τα πίσω καθίσματα «κρύβεται» μια μπαταρία λιθίου χωρητικότητας 11,4 kWh. Σύμφωνα με την Jeep με μια πλήρη φόρτιση της υπόσχεται 50 χλμ. αυτονομία αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενεργείας, στην πράξη όμως μιλάμε για περίπου 43 χλμ. Για τη φόρτιση της από wallbox το Compass 4xe χρειάζεται να παραμείνει συνδεδεμένο στην πρίζα περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά, ενώ στο οικιακό ρεύμα 5 ώρες.
Η αυτονομία της μπαταρίας εξαντλείται σχετικά γρήγορα, ειδικά αν δε «χαϊδεύεις» το γκάζι, ωστόσο θα σας εκπλήξει πόσο εύκολα μπορεί να ανέβει το ποσοστό της με την ανάκτηση ενέργειας, ειδικά αν βρεθείτε σε κατηφορικές διαδρομές και έχετε πατημένο το κουμπί που βρίσκεται αριστερά του ηλεκτρικού χειρόφρενου.
Ηλεκτρική ενέργεια
Το εν λόγω σύστημα “e-Coasting” όταν είναι ενεργοποιημένο βελτιστοποιεί την αρνητική ροπή που παράγεται κατά το φρενάρισμα του κινητήρα για τη φόρτιση της μπαταρίας. Στη βάση της κεντρικής κονσόλας υπάρχουν ακόμα τρία κουμπιά με τις ενδείξεις “Hybrid”, “Electric” και “E-Save”. Το Compass 4xe εκκινεί πάντα με το Hybrid, το οποίο στοχεύει στη μέγιστη απόδοση και οικονομία, καθώς ο κινητήρας εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτροκινητήρας συνεργάζονται, ενώ προτεραιότητα δίνεται στην ηλεκτρική κίνηση.
Όταν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας εξαντληθεί τότε πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Όπως είναι προφανές στο πρόγραμμα Electric το Compass 4xe κινείται αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, με μέγιστη ταχύτητα τα 130 χλμ./ώρα, ενώ αν ο οδηγός πατήσει βαθιά το πεντάλ του γκαζιού αυτόματα ενεργοποιείται το πρόγραμμα Hybrid. Mε το E-Save μπορείτε να κρατήσετε ως «καβάτζα» το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας για να κινηθείτε ηλεκτρικά όταν εσείς το θελήσετε. Με εντελώς άδεια τη μπαταρία καταγράψαμε μέση κατανάλωση καυσίμου 7,7 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση 1,9 λίτρα/100 χλμ., εκπομπές C02 44 γρ./χλμ., προδιαγραφών ρύπων Euro 6d).
Ας λερωθούμε
Μπορεί το Compass να ακολούθησε το δημοφιλές πλέον μονοπάτι της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο ως γνήσιο τέκνο της Jeep η περιπέτεια κυλάει στο «αίμα» του. Όταν τελειώνει η άσφαλτος βγάζει από τη φαρέτρα του την απόσταση των 201 χλστ. του αμαξώματος από το έδαφος, ενώ οι γωνίες του προσέγγισης, διαφυγής και ράμπας είναι 16, 32 και 18 μοίρες αντίστοιχα.
Από το στρογγυλό περιστροφικό διακόπτη στη βάση της κεντρικής κονσόλας ο οδηγός μπορεί να επιλέξει, ανάλογα με τις συνθήκες, ανάμεσα στα τέσσερα προγράμματα (αυτόματο, σπορ, χιόνι, άμμος/λάσπη).
Επιπλέον υπάρχουν δυο προγράμματα για το σύστημα ηλεκτρικής τετρακίνησης. Το 4WD Lock που εμπλέκει μόνιμα την τετρακίνηση σε ταχύτητες έως 15 χλμ./ώρα με συνεχή παροχή ροπής και στους δυο άξονες, καθώς επίσης το 4WD Low για ακραίες συνθήκες, ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο τα αποθέματα ροπής και των δυο κινητήρων σε δύσβατα εδάφη.
Στο δρόμο
Ο οδηγός απολαμβάνει την καλή περιμετρική ορατότητα από το ψηλό του κάθισμα κάτι που εμπνέει ασφάλεια. Όταν κινείσαι αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας η ηχομόνωση της καμπίνας μοιάζει αδιαπέραστη, ενώ μόνο όταν πατήσεις απότομα το δεξί πεντάλ αντιλαμβάνεσαι την ύπαρξη του βενζινοκινητήρα κάτω από το εμπρός καπό.
Από το αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων θα θέλαμε λίγο ταχύτερη απόκριση στις αλλαγές, κυρίως σε πιο σβέλτους ρυθμούς και από το τιμόνι πιο μεστή πληροφόρηση. Το επιπλέον βάρος (1.935 κιλά) δε γίνεται αντιληπτό, καθώς το Compass 4xe δεν έδειξε ποτέ να «λαχανιάζει». Η ανάρτηση έχει μεγάλη και «αφράτη» διαδρομή, εξαφανίζοντας σχεδόν τις άπειρες λακκούβες στην πόλη και περνάει «αναίμακτα» κακοτράχαλους δρόμους. Η ποιότητα κύλισης και το στιβαρό πάτημα στον ανοιχτό δρόμο σε προκαλούν να δραπετεύσεις μακριά, ενώ σε υψηλότερες ταχύτητες ο αεροδυναμικός θόρυβος θα δώσει το «παρών», σε λογικά όμως για τα δεδομένα επίπεδα.
Εσωτερικό
Στον πίνακα οργάνων βρίσκεται ενσωματωμένη μια κεντρική πολλαπλών ενδείξεων TFT οθόνη 7 ιντσών. Ψηλά στην κεντρική κονσόλα δεσπόζει η οθόνη αφής 8,4 ιντσών του συστήματος πολυμέσων UCONNECT NAVI, ενώ η υπερσυγκέντρωση κουμπιών χαμηλότερα δεν ευνοεί την εργονομία. Η ποιότητα των υλικών βρίσκεται αρκετά ψηλά με μαλακό πλαστικό να καλύπτει ολόκληρη την επάνω επιφάνεια του ταμπλό και χαμηλότερα τμήματα. Ο χώρος των αποσκευών στην plug-in υβριδική έκδοση έχει μειωθεί κατά 18 λίτρα και διαμορφώνεται στα 420 λίτρα (1.230 λίτρα με αναδιπλωμένες τις πλάτες των πίσω καθισμάτων).
Συνοψίζοντας
Το DNA του Compass δεν έχει αλλοιωθεί καθόλου στη νέα plug-in υβριδική του έκδοση, καθώς κανένα καλώδιο δε μπορεί να το «δέσει» και να το κρατήσει αιχμάλωτο στην πόλη. Στο αστικό περιβάλλον τώρα θα δώσει την περισσότερη ηλεκτρική του ενέργεια. Στην έκδοση Limited των 190 ίππων το Compass 4xe ξεκινάει από τα 45.900 ευρώ (με Eco Bonus η τιμή μειώνεται στα 44.500 ευρώ).