Τέλος στους θερμικούς κινητήρες από το 2035; Ίσως, το σενάριο αυτό να μην ισχύει πια…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται έτοιμη να δεχτεί τα αιτήματα της Ιταλίας, της Γερμανίας και άλλων δύσπιστων κρατών σχετικά με την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας.
Είναι το Reuters που διέρρευσε το σχετικό, αφού περιήλθε σε γνώση του προσχέδιο που ετοιμάστηκε από τις Βρυξέλλες: η Κομισιόν επανεξετάζει τα σχέδιά της με στόχο να επιτρέψει τις πωλήσεις θερμικών κινητήρων ακόμη και μετά το 2035, αλλά μόνο εάν τροφοδοτούνται με ηλεκτρονικά (συνθετικά) καύσιμα ή άλλα καύσιμα που ορίζονται ως «κλιματικά ουδέτερα».
Καινούργια δεδομένα εν όψει
Αυτό είναι μια νέα παράμετρος, που διαμορφώνει άλλα δεδομένα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή της ΕΕ σχεδιάζει να δημιουργήσει «έναν νέο τύπο κατηγορίας οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση για αυτοκίνητα που κινούνται μόνο με καύσιμα μηδενικών εκπομπών».
Αυτά τα οχήματα -διευκρινίζει το Reuters- θα πρέπει να χρησιμοποιούν τεχνολογίες που θα τα εμποδίζουν να κυκλοφορούν εάν ανεφοδιάζονται με άλλα καύσιμα μη ουδέτερα.
Με αυτή την κίνηση, οι Βρυξέλλες προσπαθούν να ξεπεράσουν το αδιέξοδο που επήλθε στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Ιταλία, τη Γερμανία, την Πολωνία και τη Βουλγαρία να λένε «όχι» σε «όλα τα (αμιγώς) ηλεκτρικά» από το 2035, ζητώντας περισσότερο χώρο για βιοκαύσιμα, e- καύσιμα και υδρογόνο. Μια πραγματική πολιτική έκπληξη, δεδομένου ότι η ψηφοφορία των κρατών μελών υποτίθεται ότι ήταν μια απλή τυπική διαδικασία…
Ωστόσο, η Ρώμη και το Βερολίνο πρωτοστάτησαν ως αντιπολίτευση στην ΕΕ. Το αίτημα επαναλαμβάνεται τώρα από τους υπουργούς Τζιλμπέρτο Πιτσέτο Φρατίν, Ματέο Σαλβίνι και Αντόλφο Ούρσο, οι οποίοι γράφουν στον Α΄Αντιπρόεδρο της Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς: «Η Ιταλία δεν θα δεχόταν μια αδικαιολόγητα στενή ερμηνεία από την Επιτροπή της έννοιας των ουδέτερων καυσίμων», επειδή «είναι απαραίτητο να τηρηθεί η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας».
Κίνα και ΗΠΑ στο στόχαστρο
Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές ζητούν από το μπλοκ να κάνει περισσότερα και ουσιαστικά επί του προκειμένου. Χαρακτηριστική η τοποθέτηση δια στόματος Λούκα Ντε Μέο, προέδρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA): «Η Ευρώπη και η αυτοκινητοβιομηχανία της βρίσκονται σε ένα σημείο καμπής. Οι προκλήσεις είναι τεράστιες, όπως και η πίεση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Σήμερα, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές οχημάτων αντιμετωπίζουν μια πολύ ασύμμετρη πρόκληση. Δεν οδηγούμε πλέον την κούρσα της τεχνολογίας. Ταυτόχρονα, καθώς τα κίνητρα για την αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών μειώνονται στην ΕΕ, βλέπουμε τεράστια υποστήριξη στους ανταγωνιστές μας στην Κίνα και τις ΗΠΑ».
«Δεδομένου ότι η ανανέωση του στόλου είναι το πιο ισχυρό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών CO2 και ρύπων, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να την επιταχύνουμε. Πρέπει επίσης να εξετάσουμε περαιτέρω ευκαιρίες, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία και ενεργώντας όπου είναι λογικό. Σε ότι αφορά την ποιότητα του αέρα, θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε μεγάλες αστικές περιοχές, σεβόμενοι τις αρχές της επικουρικότητας και της αναλογικότητας, γιατί εδώ είναι υπαρκτό το πρόβλημα».