Στην Ισπανία, η Aston Martin παρουσίασε αναβαθμίσεις στο μονοθέσιό της, οι οποίες, ωστόσο, το μετατρέπουν σε πιστό αντίγραφο της Red Bull. Τι λένε, όμως, οι κανονισμοί για τέτοιες περιπτώσεις;
Η Aston Martin μας προετοίμαζε εδώ και εβδομάδες για «μεγάλες αλλαγές» στο μονοθέσιό της, ωστόσο λίγοι περίμεναν ότι θα είχε υιοθετήσει μεγάλο μέρος της ιδέας που έχει χρησιμοποιήσει η Red Bull μέχρι στιγμής για την RB18.
Όμως, ενώ ακόμη και η ίδια η Red Bull έχει παραδεχτεί πως η αντιγραφή είναι μια μορφή «επιβράβευσης», και ενώ όντως, οι ομάδες ανέκαθεν έκαναν διάφορες κόπιες αναμεταξύ τους, το βιβλίο κανόνων της Formula 1 έχει γίνει πολύ πιο αυστηρό τα τελευταία χρόνια για τέτοια περιστατικά.
Και η «ειρωνεία», είναι πως οι κανονισμοί αυστηροποιήθηκαν ξανά μετά από υπόθεση της Aston Martin, όταν έτρεχε με το όνομα Racing Point.
ΟΛΑ ΕΙΧΑΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΞΑΝΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΡΕΤΑΝΟΥΣ
Θυμόμαστε όλοι, τη σεζόν 2020, όταν η Racing Point προκάλεσε απίστευτες διαμάχες όταν κυκλοφόρησε ένα ξεκάθαρο αντίγραφο της Mercedes W10 του προηγούμενου έτους.
Οι αντίπαλοί της άρχισαν να παραπονούνται και μετά από διαμαρτυρία της Renault, η Racing Point κρίθηκε ένοχη για παράνομη χρήση της IP σχεδίασης της Mercedes στους αγωγούς των πίσω φρένων της. Η FIA επέβαλε στην ομάδα πρόστιμο 400.000 ευρώ.
Πέρα από τις ιδιαιτερότητες της υπόθεσης, η δράση της Racing Point προκάλεσε μια ευρύτερη συζήτηση στο άθλημα σχετικά με το εάν η F1 κινδύνευε να βλάψει τον εαυτό της, εάν ξαφνικά οι ομάδες ένιωθαν ότι ο καλύτερος τρόπος για να βελτιώνονται ήταν να αντιγράφουν τα σχέδια των άλλων.
Συμφωνήθηκε ότι ένα τέτοιο σενάριο θα έπρεπε να αποφευχθεί και η FIA έλαβε εντολή να εκδώσει μια σειρά κανονισμών για να περιορίσει το πλαίσιο των επιτρεπόμενων αντιγραφών.
Όπως είπε τότε ο επικεφαλής για θέματα μονοθέσιου της FIA, ο δικός μας, Νικόλας Τομπάζης: «Αυτό θα αποτρέψει τις ομάδες από το να χρησιμοποιήσουν εκτενές μέρος των φωτογραφιών για να αντιγράψουν ολόκληρα τμήματα άλλων αυτοκινήτων με τον τρόπο που έκανε η Racing Point.
«Θα εξακολουθήσουμε να δεχόμαστε αντιγραφές μεμονωμένων εξαρτημάτων, αλλά δεν θέλουμε ολόκληρο το αυτοκίνητο να είναι ουσιαστικά αντίγραφο ενός άλλου αυτοκινήτου.»
Οι νέοι κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ για την επόμενη σεζόν και μεταφέρθηκαν και στο ολοκαίνουργιο βιβλίο κανόνων του 2022, απαγόρευσαν την κοινή χρήση οποιασδήποτε IP σχεδιασμού και απαγόρευσαν την «αντίστροφη μηχανική» οποιωνδήποτε αναγραφόμενων κομματιών του μονοθεσίου.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ F1 2022, ΑΡΘΡΟ 17.3.3
Ενώ οι ομάδες θα μπορούσαν να «επηρεαστούν από το σχέδιο ή την ιδέα του σχεδιασμού ενός ανταγωνιστή», θα μπορούσαν να το κάνουν μόνο «χρησιμοποιώντας πληροφορίες που πρέπει ενδεχομένως να είναι διαθέσιμες σε όλους τους ανταγωνιστές».
Τέτοιες γνώσεις μπορούν να αποκτηθούν μόνο σε αγώνες και δοκιμαστικές εκδηλώσεις, επομένως καμία εργασία σε αυτό το μέτωπο δεν μπορεί να γίνει μακριά από την πίστα.
Το άρθρο 17.3.3 των κανονισμών της F1 για το 2022 περιγράφει τα σημεία κατά τα οποία οι ομάδες στην προσπάθειά τους να αντιγράψουν άλλες ιδέες ξεπερνούν το όριο.
Συγκεκριμένα απαγορεύεται:
1) Η χρήση φωτογραφιών ή εικόνων, σε συνδυασμό με λογισμικό που τις μετατρέπει σε τρισδιάστατα σχέδια, καμπύλες, επιφάνειες ή επιτρέπει τη δημιουργία ενός ψηφιακού μοντέλου του προϊόντος με βάση τη φωτογραφία ή την εικόνα.
2) Η χρήση στερεοφωτογραμμετρίας, τρισδιάστατων καμερών ή οποιωνδήποτε τρισδιάστατων στερεοσκοπικών τεχνικών c. Οποιαδήποτε μορφή σάρωσης επιφάνειας με επαφή ή χωρίς επαφή.
3) Οποιαδήποτε τεχνική που προβάλλει σημεία ή καμπύλες σε μια επιφάνεια έτσι ώστε να διευκολύνει τη διαδικασία αντίστροφης μηχανικής.
Η μετακίνηση του προσωπικού μεταξύ των ομάδων είναι κάτι που συμβαίνει εδώ και χρόνια και η Aston Martin έχει πάρει μερικά βασικά μέλη της Red Bull, συμπεριλαμβανομένου του νέου τεχνικού διευθυντή της, Dan Fallows. Οι κανόνες της FIA, όμως, καθιστούν επίσης σαφές πως δεν μπορούν να μεταφερθούν άμεσες πληροφορίες από την προηγούμενη ομάδα στην επόμενη.
Αυτές οι πληροφορίες είναι τα γενικά δεδομένα, το σχέδιο ή οποιαδήποτε άλλη πνευματική ιδιοκτησία.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ FIA
Οι κανόνες λένε, επίσης, ότι εάν υπάρχουν μεγάλες ομοιότητες μεταξύ των αναγραφόμενων εξαρτημάτων σε διαφορετικά αυτοκίνητα, η FIA έχει το δικαίωμα να διερευνήσει το θέμα και να ζητήσει από τις ομάδες να αποδείξουν ότι έγινε «ανεξάρτητη» σχεδίαση.
Οι ομάδες θα κληθούν να δείξουν δεδομένα και πληροφορίες για να αποδείξουν ότι έχουν συμμορφωθεί με τους κανόνες και έχουν σχεδιάσει οι ίδιες τα εξαρτήματα από την αρχή.
Οι κανονισμοί αναφέρουν: «Ο ρόλος της FIA θα είναι να καθορίσει εάν αυτή η ομοιότητα είναι αποτέλεσμα αντίστροφης μηχανικής ή νόμιμης ανεξάρτητης εργασίας».
Αυτό ακριβώς συνέβη στην περίπτωση της Aston Martin, με την FIA να ειδοποιείται για πιθανές ομοιότητες μεταξύ των αναβαθμίσεων της AMR22 και της RB18.
Η FIA κινήθηκε γρήγορα, την Παρασκευή, λέγοντας ότι είχε ερευνήσει τα ανταλλακτικά της Aston Martin και, μετά από ανάλυση των δεδομένων και από τις δύο ομάδες, ήταν πεπεισμένη ότι δεν υπήρξε παραβίαση των κανονισμών.
Μένει να δούμε αν θα υπάρξουν περαιτέρω κινήσεις από την αυστριακή ομάδα αλλά και κατά πόσο τα κομμάτια που, εμφανώς, αντέγραψε η Aston Martin θα τη βοηθήσουν να βρει ταχύτητα στην Ισπανία.