H Mazda αποκρυσταλλώνει την προηγμένη της τεχνολογία τετρακίνησης, με την οποία εξοπλίζει τα CX-5 και CX-30.
Πάμε λοιπόν να μάθουμε πως λειτουργεί το έξυπνο σύστημα i-Activ All-Wheel Drive (AWD) της ιαπωνικής εταιρείας. Το κλειδί για την επίτευξη της μέγιστης πρόσφυσης είναι η ιδανική αυτόματη και διαρκής κατανομή της ροπής, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες, μεταξύ των μπροστινών και των πίσω τροχών.
Για το σκοπό αυτό, 27 αισθητήρες σημάτων, μέσα και γύρω από την καμπίνα, συγκεντρώνουν 200 δεδομένα το δευτερόλεπτο, από διάφορα σημεία του αυτοκινήτου, σχετικά με τον δρόμο μπροστά, τις εντολές του οδηγού και άλλους παράγοντες, όπως η θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Για παράδειγμα, ένας αισθητήρας στον υαλοκαθαριστήρα ανιχνεύει πότε αρχίζει να βρέχει, υποδεικνύοντας ότι σύντομα το οδόστρωμα θα είναι βρεγμένο, ενώ η τεχνολογία ανίχνευσης ολίσθησης των μπροστινών τροχών υπολογίζει τόσο την ταχύτητα του αυτοκινήτου όσο και την ταχύτητα περιστροφής των μπροστινών τροχών. Ακόμη και μία ελάχιστη ολίσθηση του τροχού μπορεί να είναι σημάδι επικείμενης εκτροπής.
Όλες αυτές οι πληροφορίες προωθούνται στη μονάδα ελέγχου τετρακίνησης, όπου επεξεργάζονται και αναλύονται για τον έλεγχο της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου, χρησιμοποιώντας τον ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη για την ενεργοποίηση της πίσω κίνησης.
Δείτε ακόμα: Η ψύχραιμη φωνή της Mazda στη φρενίτιδα της ηλεκτροκίνησης (video)
Παράλληλα για την ιδανική κατανομή της ροπής είναι απαραίτητη η αναγνώριση της πρόθεσης του οδηγού, δηλαδή αν σκοπεύει να επιταχύνει, να φρενάρει ή να στρίψει; Παρακολουθώντας το πεντάλ γκαζιού, την πίεση του υγρού στο κύκλωμα των φρένων και τη θέση του τιμονιού, το σύστημα αντιλαμβάνεται αμέσως την πρόθεση του οδηγού, και μπορεί να αναδιανείμει τη ροπή ανάλογα με τις ανάγκες.
Στα περισσότερα σενάρια οδήγησης, σχεδόν όλη η ισχύς του οχήματος πηγαίνει στους εμπρός τροχούς για εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, ένα μικρό ποσοστό ροπής που κατανέμεται στους πίσω τροχούς, βρίσκεται διαρκώς σε αναμονή, πράγμα που σημαίνει ότι εάν και όταν το σύστημα αλλάξει σε τετρακίνηση, η μετάβαση αυτή είναι πολύ ομαλή χωρίς να έχει καμία επίπτωση στην κατανάλωση.
Ας δούμε τώρα πως βοηθάει η τεχνολογία ελέγχου G-Vectoring Control (GVC) το σύστημα τετρακίνησης i-Activ All-Wheel Drive (AWD). Αυτό το δυναμικό σύστημα ελέγχου του πλαισίου, εξασφαλίζει βέλτιστο φορτίο των τροχών στις στροφές μεταφέροντας τη ροπή στους μπροστινούς τροχούς κατά την είσοδο και έξοδο από μια στροφή, και την μεταφορά στους πίσω τροχούς μέσα στη στροφή.
Το τελευταίο βοηθά επίσης σημαντικά σε περιπτώσεις που οδηγείτε σε σαθρό οδόστρωμα, όπως π.χ. σε δρόμο με χαλίκια. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του μια ειδική λειτουργία εκτός δρόμου: Σε ιδιαίτερα δύσβατα εδάφη, απενεργοποιείται το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη πρόσφυση σε σαθρό οδόστρωμα.