Το καθημερινό μαρτύριο της εθνικής οδού για εκατοντάδες χιλιάδες οδηγούς δεν φαίνεται να λύνεται. Με μάγια και υποσχέσεις (από τα συναρμόδια υπουργεία), ποινές και φοβέρες (από την Τροχαία και το αρχηγείο της Αστυνομίας) τα προβλήματα δεν λύνονται. Χρειάζονται έργα. Χρειάζονται χρήματα και, φυσικά, σωστός σχεδιασμός.
Σχεδιασμός, όμως, δεν έχει γίνει. Χρήματα μάλλον δεν υπάρχουν. Η αποκέντρωση ίσως να βοηθούσε, αλλά ποιος τολμάει να δυσαρεστήσει ψηφοφόρους. Ο χρόνος περνάει και τα νεύρα των οδηγών Ι.Χ., τουριστικών ή υπεραστικών λεωφορείων αλλά και φορτηγών που μεταφέρουν εμπορεύματα «τσιτώνονται» καθημερινά.
Από τις 7.30 έως τις 10.30 το πρωί αλλά και από τις 14.30 έως τις 18.30 για να διανύσει κάποιος 6 χιλιόμετρα χρειάζεται, στην καλύτερη περίπτωση, μία ώρα. Η ταλαιπωρία των οδηγών που προσπαθούν να πάνε το πρωί στις δουλειές τους ή να επιστρέψουν το απόγευμα στα σπίτια τους είναι τεράστια.
Κανένας από όλους τους αρμόδιους υπουργούς των τελευταίων κυβερνήσεων δεν θέλησε να ασχοληθεί σοβαρά με το οξύτατο αυτό πρόβλημα.
Οι διαστάσεις της εθνικές οδού είναι ίδιες, αντίθετα τα αυτοκίνητα καθημερινά αυξάνονται. Αστικές συγκοινωνίες για να φτάσει κάποιος στη δουλειά του δεν υπάρχουν. Επομένως η χρήση του ιδιωτικού μέσου είναι αναπόφευκτη.
Θα σας αναφέρουμε κάτι που σίγουρα θα σας κάνει να γελάσετε. Μιλήσαμε με συγκοινωνιολόγο, ειδικό σύμβουλο σε κάποιο από τα τρία υπουργεία που εμπλέκονται με το τεράστιο πρόβλημα στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας.
Προτείναμε δύο λύσεις που θα μπορούσαν να βάλουν τέλος στο πρόβλημα:
Η πρώτη λύση είναι να γίνει μια υπόγεια εθνική οδός χωρίς φανάρια κάτω ακριβώς από την υπάρχουσα εθνική οδό. Έτσι θα δημιουργηθεί για περίπου δέκα χιλιόμετρα ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας που θα έχει εξόδους στα σημεία που ήδη υπάρχουν.
Η δεύτερη λύση είναι να γίνει πάνω από την υπάρχουσα εθνική οδό μια δεύτερη εθνική οδός που θα είναι στημένη σε μεγάλες κολόνες. Έτσι μόνο θα γίνει αποσυμφόρηση. Έτσι μόνο θα μειωθεί στο 80-90% η μόλυνση του περιβάλλοντος.
Στη Σανγκάη, οι Κινέζοι, όταν άρχισε στις κεντρικές οδούς -που έχουν αλλού τρεις και αλλού τέσσερις λωρίδες ανά κατεύθυνση- να δημιουργείται μποτιλιάρισμα έφτιαξαν ακριβώς πάνω από τις υπάρχουσες αρτηρίες νέους δρόμους. Δημιούργησαν, δηλαδή, οκτώ λωρίδες ανά κατεύθυνση. Και έλυσαν κάπως το πρόβλημα.
Ο συγκοινωνιολόγος άκουσε τις προτάσεις μας. Κούνησε το κεφάλι του και είπε: «Μα, πού ζεις; Εδώ δεν μπορούμε να κάνουμε μια ανισόπεδη γέφυρα και θα κάνουμε νέα εθνική οδό πάνω από την υπάρχουσα;».
Λίγες εβδομάδες μετά, κάποιος υπουργός τόνισε ότι θα λύσει το πρόβλημα με τα μποτιλιαρίσματα τοποθετώντας γερανούς κατά μήκος της εθνικής οδού, ώστε να απομακρύνονται αμέσως τα Ι.Χ που εμπλέκονται σε ατυχήματα.
Μα, καλά, αυτός ο άνθρωπος πριν αρχίσει να λέει τις προτάσεις του δεν ρώτησε κανέναν; Δεν πληροφορήθηκε ότι το μποτιλιάρισμα προκαλείται γιατί γεμίζει η εθνική οδός από αυτοκίνητα; Φαίνεται ότι κάποιοι τον άφησαν σκόπιμα να εκτεθεί.
Γιατί οι αρμόδιοι δεν κάνουν μια βόλτα με τα αυτοκίνητά τους τις ώρες που αναφέραμε για να καταλάβουν το μέγεθος του προβλήματος; Μάλλον δεν θα θέλουν. Καλά κάνει, λοιπόν, που η στρουθοκάμηλος όταν διαισθάνεται τον κίνδυνο βάζει το κεφάλι της στην άμμο. Με το κόλπο αυτό δεν βλέπει και έτσι αγνοεί τον κίνδυνο.
Κύριοι αρμόδιοι. Με ευχολόγια και ανούσιες προτάσεις το πρόβλημα θα διαιωνίζεται. Για να λυθεί χρειάζεται μελέτη, χρήμα, αποφασιστικότητα και τόλμη.