Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει φέρει τα πάνω κάτω στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Με Αφρικανούς προμηθευτές να επεμβαίνουν για να ανταποκριθούν στην ευρωπαϊκή ζήτηση, και τη Μόσχα, πιεσμένη από τις δυτικές κυρώσεις, αξιοποιώντας ολοένα και περισσότερο επικίνδυνες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο για να φτάσει το πετρέλαιό της στην Ασία.
Οι αλλαγές δρομολογίων σηματοδοτούν τη μεγαλύτερη ανανέωση του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου από την πλευρά της προσφοράς μετά την επανάσταση του σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ. Κάτι που άλλαξε τη μορφή της αγοράς πριν από περίπου μια δεκαετία και υποδηλώνει ότι η Ρωσία θα είναι σε θέση να αντέξει την απαγόρευση πώλησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπό την προϋπόθεση ότι η Ασία εν γένει, η Κίνα και η Ινδία, ειδικότερα, θα συνεχίσουν να αγοράζουν το ρωσικό αργό, έστω και με έκπτωση.
Οι ρωσικές εξαγωγές επέστρεψαν στα προ της εισβολής επίπεδα τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, που εδρεύει στο Παρίσι. Οι τιμές του πετρελαίου σταθεροποιήθηκαν γύρω στα 110 δολάρια, αφού έφθασαν σε υψηλό 14 ετών, πάνω από τα 139 δολάρια το βαρέλι, τον Μάρτιο. Η ανοδική πορεία των τιμών ήταν χωρίς φρένα και στο τέλος Μαΐου με το ευρωπαϊκό brent να εμπορεύεται πάνω από τα 124 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό WTI στα 119 δολάρια το βαρέλι, ενώ όλες οι προβλέψεις για την πορεία ήταν δυσοίωνες…
Το πολύπλοκο, ωστόσο, συνονθύλευμα κυρώσεων των ΗΠΑ, της Ε.Ε. και της Βρετανίας έχει απαγορεύσει σε πλοία ρωσικής ιδιοκτησίας ή σημαίας να καταπλέουν σε λιμάνια, πράγμα που σημαίνει ότι μέρος του αυξημένου εμπορίου προς την Ασία διευκολύνεται μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στη θάλασσα, μια δαπανηρή διαδικασία όπου ο κίνδυνος διαρροής είναι μεγαλύτερος.
Συνολικά, η ροή ρωσικού πετρελαίου προς την Ασία μέσω της θάλασσας έχει εκτιναχθεί τουλάχιστον κατά 50% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με την Petro-Logistics και άλλα στοιχεία της εταιρείας παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων. Οι μεταφορές μεταξύ πλοίων, που αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου, έχουν μετατοπιστεί από τις ακτές της Δανίας στη Μεσόγειο Θάλασσα για να αποφευχθούν κυρώσεις και διαμαρτυρίες. Για να αντισταθμίσουν την απώλεια ρωσικού πετρελαίου, τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια στράφηκαν σε εισαγωγές αργού δυτικής Αφρικής, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 17% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο 2018-2021.