Για άλλη μια φορά, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, δεν μάσησε τα λόγια του.
Δήλωσε, ευθαρσώς, ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία έχουν λάβει εξαίρεση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες από τον στόχο μηδενικών εκπομπών ρύπων της ΕΕ το 2035 για νέα αυτοκίνητα, δεν θα αλλάξουν «σημαντικά» την τροχιά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Είμαστε σε καλό δρόμο για να προσφέρουμε την ηλεκτροκίνηση που αναμένεται από την ΕΕ», δήλωσε ο Ταβάρες στο πρώτο φόρουμ του Stellantis «Freedom of Mobility», το οποίο η αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζει να καθιερωθεί ως ετήσια εκδήλωση. Το φόρουμ εξέτασε το ερώτημα εάν η «ασφαλής, καθαρή και οικονομικά προσιτή» κινητικότητα θα περιοριστεί στους «ευτυχισμένους λίγους» στο μέλλον λόγω του αυξανόμενου κόστους.
Ο Ταβάρες, λοιπόν, είπε ότι οι αποφάσεις του Ομίλου σχετικά με την ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια λήφθηκαν το 2014-15, αμέσως μετά την τοποθέτησή του, ως Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου PSA, ο οποίος συγχωνεύθηκε με τη Fiat Chrysler Automobiles το 2021 για να σχηματίσει τη Stellantis.
Φθηνότερα ηλεκτρικά στην πορεία
Η ΕΕ συμφώνησε με το αίτημα της Γερμανίας και άλλων χωρών να επιτραπεί η πώληση αυτοκινήτων που λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα μετά το 2035, όταν όλα τα νέα αυτοκίνητα πρέπει να είναι ουδέτερα από άνθρακα. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν να υποστούν επεξεργασία από διοξείδιο του άνθρακα με βιώσιμες πηγές ενέργειας, αν και οι επικριτές λένε ότι η διαδικασία είναι δαπανηρή και εκτρέπει την ενέργεια που απαιτείται για άλλες χρήσεις. «Πιστεύω ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα είναι μια άλλη τεχνολογική κατεύθυνση που πρόκειται να αναπτυχθεί», είπε ο Ταβάρες. «Η βιομηχανία θα πρέπει να αποδείξει ότι είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα, από τη δέσμευση άνθρακα από τη μία πλευρά και τις εκπομπές άνθρακα από τον κινητήρα από την άλλη». Μίλησε επίσης για την ανάγκη να γίνουν ελαφρύτερα τα αμιγώς ηλεκτρικά (EV), κάτι που θα συμβεί εάν οι νομοθέτες υποστηρίξουν τις υποδομές φόρτισης, καθώς και εάν αλλάξει η χημεία των μπαταριών. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει μικρότερες μπαταρίες και λιγότερο βάρος, επομένως χαμηλότερο κόστος. Το ζήτημα της προσιτότητας συνδέεται, επίσης, με το κόστος των πρώτων υλών, εξήγησε, προσθέτοντας ότι οι μελλοντικές χημικές χημικές ουσίες και τα υλικά των μπαταριών θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά. «Στο τέλος της ημέρας τα EV θα είναι πιο προσιτά εάν η υποδομή είναι αρκετά πυκνή, ώστε να παρέχει ηρεμία όσον αφορά την απαλλαγή από το άγχος της αυτονομίας», διευκρίνισε.
Παγκόσμιες επενδυτικές αποφάσεις
Τέλος, ο Ταβάρες υπογράμμισε με νόημα ότι οι πολιτικές για την κλιματική αλλαγή δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για να επηρεάσουν τις παγκόσμιες επενδυτικές αποφάσεις ή να θέσουν τις χώρες σε ανταγωνισμό μεταξύ τους. «Οι πολιτικές για την κλιματική αλλαγή δεν πρέπει να αποτελούν όπλο για την ανοικοδόμηση της ανταγωνιστικότητας σε μια προσέγγιση του παγκόσμιου εμπορίου», σημείωσε επί λέξει.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσαν πέρυσι επιδοτήσεις 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την υποστήριξη καθαρών τεχνολογιών και ηλεκτρικών οχημάτων βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), ενώ η Κίνα έχει δώσει κίνητρα στις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες για τοπική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση απάντησε τον περασμένο μήνα με το προτεινόμενο Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας, λόγω ανησυχιών ότι ο νόμος των ΗΠΑ θα μπορούσε να φέρει σε μειονεκτική θέση τις εταιρείες που εδρεύουν στην Ευρώπη και να απομακρύνει τις επενδύσεις από την περιοχή. Με αυτά και με τα άλλα, το σκηνικό που διαμορφώνεται διεθνώς είναι συγκεκριμένο και πηγαίνει προς μια κατεύθυνση, έστω με διορθώσεις πορείας, διαφοροποιήσεις χρονοδιαγραμμάτων κλπ. Όμως, το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω!