Για τα πάντα σε αυτή τη ζωή υπάρχει μια πρώτη φορά, η οποία συνήθως είναι αμήχανη, άτολμη, άχαρη και συχνά αποτυχημένη.
Για την παρθενική εμφάνιση όμως της Toyota στην ηλεκτροκίνηση, δεν ταιριάζει καμία λέξη που να ξεκινάει με το στερητικό άλφα. Αυτό διαπιστώσαμε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας στην Κοπεγχάγη, όπου γνωρίσαμε και οδηγήσαμε το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο παραγωγής της Toyota, (η εποχή που είχε παρουσιάσει το e-Rav έχει ξεχαστεί…) το νέο bZ4X.
Ο ιαπωνικός κολοσσός δε βιάστηκε να μπει στην πρίζα, καθώς ήθελε να το πράξει με μελετημένες και προσεκτικές κινήσεις, ενώ το αποτέλεσμα τελικά τον δικαίωσε. Προφανώς, για το νέο της εγχείρημα η Toyota βασίστηκε στην πολυετή της εμπειρία στην υβριδική τεχνολογία, στην οποία πρωτοστάτησε πριν από 25 ολόκληρα χρόνια, όταν λάνσαρε το 1997 το Prius πρώτης γενιάς, με τον σημερινό πρόεδρο και διεθύνοντα σύμβουλο της Renault, λούκα Ντε Μέο να πείθει τους Ιάπωνες για την απόβαση του Prius στην Ευρώπη.
Με την άφιξη του νέου bZ4X η Toyota εγκαινιάζει τη νέα υπο-μάρκα bZ, από τα αρχικά των λέξεων “Beyond Zero”, η οποία θα περιέχει μοντέλα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Αποκωδικοποιώντας το όνομα του bZ4X, το bZ προέρχεται από τη νέα υπο-μάρκα, ο αριθμός 4 αφορά το μέγεθος του οχήματος και το Χ παραπέμπει στον crossover χαρακτήρα του.
Γερά θεμέλια
Το νέο bZ4X εγκαινιάζει τη νέα πλατφόρμα eTNGA της Toyota, η οποία αναπτύχθηκε αποκλειστικά για αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, σε συνεργασία με τη Subaru. Ο αρθρωτός σχεδιασμός της εν λόγω πλατφόρμας θα επιτρέπει να ανεγερθούν πάνω σε αυτή και άλλα μελλοντικά, διαφορετικής κατηγορίας και μεγέθους μοντέλα, της υπο-μάρκας bZ.
Παράλληλα μπορεί να ενσωματώσει στο δάπεδο μπαταρίες διαφορετικού μεγέθους, να υποστηρίξει προσθιοκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα επιτρέπει στο νέο bZ4X να έχει ένα αρκετά μακρύ μεταξόνιο (2.640 χλστ.), το οποίο είναι 160 χλστ. μακρύτερο από του RAV4, εξασφαλίζοντας μια αρκετά ευρύχωρη καμπίνα για τους επιβάτες.
Ξεχωριστό design
Το νέο bZ4X έχει crossover αμάξωμα, ενώ διακρίνεται για τις αιχμηρές του επιφάνειες. Παρατηρήστε το μαύρο πλαστικό που επεκτείνεται στα τετραγωνισμένα φτερά, τους στενόμακρους Led εμπρός προβολείς, τις κάθετες εισαγωγές αέρα στα άκρα του προφυλακτήρα, τη διαιρούμενη αεροτομή οροφής, τα πίσω φωτιστικά σώματα που επικοινωνούν μεταξύ τους με μια φωτεινή λωρίδα και επεκτείνονται σε σχήμα “C” στα πίσω φτερά. Μιλώντας με αριθμούς το νέο bZ4X έχει μήκος 4.690 χλστ., πλάτος 1.860 χλστ. και ύψος 1.600 χλστ., ενώ πατάει σε τροχούς 18 ή 20 ιντσών.
Στα εντός
Από λευκό χαρτί ξεκίνησε και η σχεδίαση στο εσωτερικό του νέου bZ4X, καθώς δε θυμίζει κανένα υφιστάμενο μοντέλο της Toyota. Σημείο αναφοράς αποτελεί ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με οθόνη 7 ιντσών, ο οποίος είναι βαθιά τοποθετημένος στο ταμπλό. Χαμηλότερα τώρα από το συνηθισμένο ύψος βρίσκεται το τιμόνι, το οποίο κρύβει ελάχιστα τις ενδείξεις του ψηφιακού πίνακα οργάνων, αν το κατεβάσεις όμως χαμηλά, που σημαίνει ότι θα ακουμπάει στα πόδια ενός ψηλού οδηγού.
Η λεπτή κεντρική οθόνη (8 ή 12,3 ιντσών) έχει εύκολο μενού και αρκετά καλή απόκριση αφής, ενώ υποστηρίζει το τελευταίο σύστημα πολυμέσων “Toyota Smart Connect”. Μας άρεσε επίσης το στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο (D,R,N) αντί για συμβατικό επιλογέα. Παρότι στα ενδότερα δεν έχουν χρησιμοποιηθεί μαλακά πλαστικά, η ποιότητα και η συναρμογή των υλικών δείχνει αρκετά προσεγμένη, ενώ πόντους προσδίδει η υφασμάτινη επένδυση στο ταμπλό. Ντουλαπάκι συνοδηγού δεν υπάρχει, αλλά την απουσία του αντισταθμίζει ο μεγάλος αποθηκευτικός χώρος κάτω από την ψηλή κεντρική κονσόλα.
Ο οδηγός κάθεται ψηλά έχει καλή περιμετρική ορατότητα, ρυθμίζοντας ηλεκτρικά το κάθισμά του. Στα πίσω καθίσματα, μπορούν να βολευτούν τρεις ενήλικες, ενώ υπάρχει άφθονος χώρος για τα πόδια τους, χάρη στο μακρύ μεταξόνιο που προαναφέραμε. Το εντελώς επίπεδο κεντρικό δάπεδο χαροποιεί το μεσαίο πίσω επιβάτη που δε χρειάζεται να στριμώξει τα πόδια του.
Η απόσταση ανάμεσα στο κεφάλια των πίσω επιβατών και στην οροφή, δε θα προβληματίσει κάποιον κανονικού αναστήματος, ενώ στην προκειμένη περίπτωση ίσως «έκλεβε» λίγο χώρο η ηλιοροφή. Το πορτμπαγκάζ ικανοποιεί με χωρητικότητα 452 λίτρα, ενώ διαθέτει διπλό πάτο, ο οποίος στο κατώτερο επίπεδο του προσφέρει επιπλέον 71 χλστ. σε ύψος για την όρθια μεταφορά αντικειμένων.
Δυο ή ένας ηλεκτροκινητήρας
Στη διάθεση μας είχαμε αποκλειστικά το τετρακίνητο bz4X, το οποίο διαθέτει δυο ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες 80 kW, έναν στο μπροστινό άξονα και έναν στον πίσω άξονα. Συνδυαστικά η ισχύς φτάνει τους 217 ίππους και η ροπή στα 337 Νm. O πίνακας των επιδόσεων του αναγράφει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα εντός 6,9 δευτ. και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Για μεγαλύτερη απόδοση, όταν δεν υπάρχει ανάγκη για έξτρα δύναμη ή ενίσχυση της πρόσφυσης, χρησιμοποιείται μόνο ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας.
Το προσθιοκίνητο bz4X διαθέτει μόνο εμπρός ηλεκτροκινητήρα, με την ισχύ και τη ροπή να διαμορφώνονται στους 204 ίππους και 265 Nm αντίστοιχα. H επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα διαρκεί 7,5 δευτ., ενώ και εδώ η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 160 χλμ./ώρα. Για πρώτη φορά στο bz4X τοποθετείται το νέο eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μία ενιαία ελαφριά και συμπαγή μονάδα.
Μπαταρία και αυτονομία
Ανεξάρτητα αν μιλάμε για το προσθιοκίνητο ή τετρακίνητο bz4X η μπαταρία που χρησιμοποιεί είναι μια υγρόψυκτη της Panasonic, χωρητικότητας 71,4 kWh, η οποία είναι αρκετά λεπτή και ενσωματώνεται στο δάπεδο του οχήματος, συμβάλλοντας στο χαμηλό κέντρο βάρους και στην ακαμψία του οχήματος.
Μια φόρτιση στο 80% επιτυγχάνεται σε περίπου 30 λεπτά με σύστημα ταχείας φόρτισης 150 kW (CCS2). Μια πλήρης φόρτιση σε παροχή 230 V/32 A ολοκληρώνεται σε περίπου 6,5 ώρες. Η επίσημη αυτονομία του τετρακίνητου bz4X με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρία αναφέρει 411 χλμ. Στην πράξη είδαμε 319 χλμ. αλλά όταν επιλέξαμε το πρόγραμμα οδήγησης Eco και κλείσαμε τον κλιματισμό αυξήθηκε στα 415 χλμ. Να τονίσουμε ότι η Toyota προσφέρει εγγύηση απόδοσης μπαταρίας και μετά από 10 χρόνια χρήσης ή 1.000.000 χιλιόμετρα.
Σκαρφάλωμα και βουτιές
Οι άνθρωποι της Toyota θέλησαν να μας δείξουν στην πράξη τις ικανότητες που διαθέτει η τετρακίνητη έκδοση του bz4X. Για το λόγο αυτό είχαν ετοιμάσει μια σειρά από δοκιμασίες. Αρχικά κάναμε «αναρρίχηση» σε δρόμο με έντονη ανηφορική κλίση, με τη χρήση του X-Mode με Grip Control (ρυθμιζόμενο σε τρία επίπεδα) όπου το μόνο που ζητείται από τον οδηγό είναι να ελέγχει το τιμόνι, όχι το γκάζι και το φρένο, ενώ το ίδιο ίσχυε και στην έντονη κατηφόρα.
Έπειτα περάσαμε πάνω από ράμπες και διαπιστώσαμε ότι ακόμα και με τον έναν τροχό στον αέρα, το bz4X έβρισκε πρόσφυση. Στη συνέχεια περάσαμε μέσα από νερό, καθώς το bz4X μπορεί να βυθιστεί σε νερό ύψους 500 χλστ. Στο σημείο αυτό να πούμε ότι η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος βρίσκεται στα 177 χλστ.
Οι αψεγάδιαστοι και παντού επίπεδοι δρόμοι στην πρωτεύουσα της Δανίας, ήταν «βούτυρο στο ψωμί» για τη σχετικά μαλακή ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά, διπλά ψαλίδια πίσω με αντιστρεπτική δοκό) του bz4X. Υποδειγματική ποιότητα κύλισης, σταθερότητα ακόμα και σε υψηλότερες ταχύτητες (δε ξεφύγαμε γιατί εκεί τα ραντάρ καραδοκούν παντού), ενώ το τιμόνι με μεταβλητή υποβοήθηση μας ικανοποίησε σε βάρος, ταχύτητα και αίσθηση, τηρουμένων βέβαια των αναλογιών. Αργότερα, εντός του 2023, το νέο bZ4X θα διατίθεται με One Motion Grip, ένα νέο σύστημα ελέγχου διεύθυνσης steer-by-wire.
Παρά την ανάκτηση ενέργειας κατά τη διαδικασία της πέδησης το πεντάλ του φρένου δεν είχε προοδευτική λειτουργία, «έπιανε» ψηλά και αποτελεσματικά, ενώ το ρόλο τους παίζουν και οι αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός-πίσω. Πατώντας το γκάζι δυνατά δεν έχει την ακαριαία επιτάχυνση των περισσότερων ηλεκτροκίνητων, όμως ανεβάζει γραμμικά και πρόθυμα ρυθμούς, χωρίς να υστερεί σε δύναμη. Θα θέλαμε όμως να έχει και sport πρόγραμμα οδήγησης, για αμεσότερη απόκριση στο γκάζι. Γενικότερα οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι αρκετά συγκρατημένες, εκτός αν ξεχάσεις το χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ενώ σίγουρα η τετρακίνηση ενισχύει την πρόσφυση.
Άφιξη-τιμή
Στην ελληνική αγορά το νέο bz4X αναμένεται τον ερχόμενο Ιούλιο, ενώ οι παραδόσεις του εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν το Νοέμβριο. Θα διατίθεται με τις εξοπλιστικές εκδόσεις Αctive, Style, Black Edition, Lounge και Lounge Plus, ενώ η αρχική τιμή του ορίζεται στα 49.900 ευρώ, χωρίς την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά».