H Toyota παρότι «άργησε» να μπει στο «χορό» της ηλεκτροκίνησης, ετοιμάζει με μεθοδικότητα τα επόμενα βήματά της.
Τα νέας γενιάς αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της Toyota θα αρχίσουν να παράγονται το 2026, ενώ η βασική τους καινοτομία είναι ότι θα συνδυάζονται με νέας τεχνολογίας μπαταρίες.
Toyota: Εξέλιξη μπαταριών υγρού ηλεκτρολύτη
Οι μπαταρίες με υγρούς ηλεκτρολύτες, οι οποίες αποτελούν σήμερα την κύρια τεχνολογία για τα ηλεκτρικά οχήματα, αναπτύσσονται περαιτέρω από την Toyota, ώστε να προσφέρουν βελτιωμένη ενεργειακή πυκνότητα, ανταγωνιστικότητα στον τομέα του κόστους και ταχύτητα φόρτισης.
Υπάρχουν τρεις κύριες τεχνολογίες υπό εξέλιξη για τις μπαταρίες υγρού ηλεκτρολύτη, με τις ονομασίες “Performance”, “Popularisation” και “High Performance”.
1. Performance [Ιόντων λιθίου]
Η μπαταρία Performance Li-Ion, η οποία προορίζεται να παρουσιαστεί με τα ηλεκτρικά οχήματα επόμενης γενιάς που θα κυκλοφορήσουν το 2026, θα αυξήσει την αυτονομία τους σε πάνω από 800 χιλιόμετρα όταν συνδυάζεται με βελτιωμένη αεροδυναμική και μειωμένο βάρος οχήματος.
Επιπλέον, η μπαταρία Performance αναμένεται να προσφέρει:
· Μείωση κόστους 20% (συγκριτικά με το ηλεκτρικό bZ4X)
· Ταχεία επαναφόρτιση σε 20 λεπτά ή λιγότερο (SOC*1 = 10-80%)
· Διαθεσιμότητα: αναμένεται το 2026
2. Popularisation [Φωσφορικού άλατος σιδήρου λιθίου]
Η Toyota εξελίσσει υψηλής ποιότητας και μικρότερου κόστους μπαταρίες για να ανταποκριθεί στην ευρύτερη απήχηση των ηλεκτρικών οχημάτων, προσφέροντας στους πελάτες ποικίλες επιλογές μπαταριών – όπως ακριβώς συμβαίνει με τη δυνατότητα που έχουν σήμερα να επιλέξουν διαφορετικά συστήματα κίνησης. Η μπαταρία Popularisation βασίζεται στη διπολική τεχνολογία, στην οποία η Toyota πρωτοστάτησε και εφάρμοσε με τις μπαταρίες NiMh των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων της, σε συνδυασμό με το φθηνό φωσφορικό άλας σιδήρου λιθίου (LiFePO) ως βασικό συστατικό.
Η μπαταρία Popularisation αναμένεται να προσφέρει:
· 20% αύξηση της αυτονομίας (συγκριτικά με το ηλεκτρικό bZ4X)
· 40% μείωση κόστους (συγκριτικά με το τρέχον bZ4X)
· Ταχεία επαναφόρτιση σε 30 λεπτά ή λιγότερο (SOC*1= 10-80%)
· Διαθεσιμότητα: αναμένεται το 2026-27
3. High-Performance [Ιόντων λιθίου]
Η Toyota αναπτύσσει επίσης μια μπαταρία High-Performance που συνδυάζει τη διπολική δομή με τη χημεία ιόντων λιθίου και μια κάθοδο υψηλής περιεκτικότητας σε νικέλιο προκειμένου να αυξήσει περαιτέρω την αυτονομία σε πάνω από 1.000 χιλιόμετρα όταν συνδυάζεται με βελτιωμένη αεροδυναμική και μειωμένο βάρος οχήματος.
Η μπαταρία High-Performance αναμένεται επίσης να προσφέρει:
· Επιπλέον 10% μείωση κόστους συγκριτικά με τη μπαταρία Performance
· Ταχεία επαναφόρτιση σε 20 λεπτά ή λιγότερο (SOC*1 = 10-80%)
· Διαθεσιμότητα: αναμένεται το 2027-28
Στο επίκεντρο και οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης
Παράλληλα η Toyota αναπτύσσει ήδη μια μπαταρία ιόντων λιθίου στερεάς κατάστασης υψηλότερων προδιαγραφών, η οποία στοχεύει σε 50% βελτίωση της αυτονομίας σε σχέση με τη μπαταρία Performance.
Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης της Toyota διαθέτουν στερεό ηλεκτρολύτη, επιτρέποντας την ταχύτερη κίνηση των ιόντων και μεγαλύτερη ανοχή σε υψηλές τάσεις και θερμοκρασίες. Αυτές οι ιδιότητες καθιστούν τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης κατάλληλες για ταχεία φόρτιση και εκφόρτιση και παροχή μεγαλύτερης ισχύος σε μικρότερο μέγεθος.
Το τίμημα, μέχρι τώρα, ήταν η αναμενόμενη μικρότερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Ωστόσο, οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις της Toyota ξεπέρασαν αυτή την πρόκληση και η εταιρεία έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στη διάθεση των μπαταριών στερεάς κατάστασης σε μαζική παραγωγή. Στόχος είναι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης να είναι έτοιμες για εμπορική χρήση έως το 2027-28.
Πώς συνδέονται αεροδυναμική και αυτονομία
Όπως στα συμβατικά αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, έτσι και στα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, ο συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) παίζει σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας αντίστοιχα. Η ιαπωνική εταιρεία προχωρά ένα βήμα, εστιάζοντας στο CdA (συντελεστής οπισθέλκουσας Cd πολλαπλασιαζόμενος με τη μετωπική επιφάνεια Α), το οποίο επηρεάζει ακόμα περισσότερο, λόγω που πολλαπλασιαστικού του χαρακτήρα, την αυτονομία ενός οχήματος.
Συνήθως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων τοποθετούνται κάτω από το δάπεδο, αυτό όμως οδηγεί στην αύξηση του συνολικού ύψους, κάτι που δεν επιδρά ευεργετικά στην αεροδυναμική. Για το σκοπό αυτό η Toyota μελετά πως θα κάνει ακόμα πιο επίπεδη τη σχεδίαση των μπαταριών.
Για παράδειγμα η μπαταρία του ηλεκτρικού bZ4X, συμπεριλαμβανομένου του περιβλήματος, έχει ύψος περίπου 150 χιλιοστά. Στο μέλλον, η Toyota σκοπεύει να μειώσει το ύψος της μπαταρίας στα 120 χιλιοστά, ακόμη και στα 100 χιλιοστά στην περίπτωση των σπορ οχημάτων υψηλών επιδόσεων, όπου είναι επιθυμητή μια χαμηλή θέση οδήγησης.