Την τεχνολογία των μπαταριών στερεάς κατάστασης φαίνεται ότι θα φέρει πολύ συντομότερα του αναμενόμενου η Toyota στην αγορά.
Παρακολουθώντας την εταιρεία και την αντιμετώπισή της απέναντι στην ηλεκτροκίνηση, οι Ιάπωνες έχουν ακολουθήσει έναν ιδιαίτερο δρόμο. Μέχρι πρόσφατα είχαν ασχοληθεί σχεδόν αποκλειστικά με τα υβριδικά, όμως δεν έδειχναν να κάνουν βήματα προς τα plug-in υβριδικά ή/και τα αμιγώς ηλεκτρικά. Πρόσφατα ανακοίνωσαν το πρώτο τους ηλεκτρικό με μπαταρία, όμως φαίνεται ότι σε βάθος χρόνου στοχεύουν αλλού.
Οι Ιάπωνες έχουν επενδύσει πολύ μεγάλα ποσά σε δύο τεχνολογίες. Η μία είναι το υδρογόνο. Ξεκινώντας με την πρώτη γενιά του Mirai πριν από μερικά χρόνια και συνεχίζοντας με τη δεύτερη που παρουσιάστηκε πρόσφατα, αυτό έχει γίνει εμφανές.
Εκείνο που είναι λιγότερο εμφανές είναι η επένδυση στις μπαταρίες στερεού τύπου (solid state batteries). Πρόκειται για τεχνολογία της οποίας τα βασικότερα πλεονεκτήματα είναι το μικρότερο βάρος, η μεγαλύτερη αυτονομία, οι σημαντικά μειωμένοι χρόνοι φόρτισης και ο πολύ χαμηλότερος κίνδυνος πρόκλησης πυρκαγιάς σε ενδεχόμενη σύγκρουση.
Νέο Toyota Mirai με 850χλμ. αυτονομία από κυψέλες υδρογόνου
Στην ουσία πρόκειται για μπαταρίες οι οποίες αντί να χρησιμοποιούν υγρά (π.χ. ηλεκτρολύτες), τα αντικαθιστούν με στερεά στοιχεία.
Σχετικά με τους χρόνους φόρτισης, χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση της Toyota, σύμφωνα με την οποία, ένα αυτοκίνητο που θα χρησιμοποιεί αυτές τις μπαταρίες θα μπορεί να φορτίζει σχεδόν στον ίδιο χρόνο που χρειάζονται τα συμβατικά αυτοκίνητα για να ανεφοδιαστούν με καύσιμο. Η εταιρεία εκτιμά ότι 10 λεπτά φόρτισης θα είναι αρκετά για να πάει η μπαταρία από το 0%, στο 100%. Όσο για την αυτονομία, θα αρκεί για την κάλυψη 500 χλμ.
Αν τα παραπάνω νούμερα δείχνουν εντυπωσιακά, πρέπει να σας πούμε ότι δεν αποτελούν θεωρία. Αντίθετα, θα είναι η πραγματικότητα για ένα SUV που η Toyota θα παρουσιάσει μέσα στο 2021. Το μέγεθός του θα είναι παρόμοιο με του RAV4, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό και οι μπαταρίες του θα είναι στερεού τύπου. Σε πρώτη φάση θα αποτελεί πρωτότυπο και όχι μοντέλο παραγωγής, όμως η παρουσίασή του αποτελεί μεγάλο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, με την παραγωγή να αναμένεται ότι θα ξεκινήσει το 2023 ή το 2024.
Τα σημαντικά εμπόδια ώστε οι solid state batteries να βρουν το δρόμο τους προς την παραγωγή ήταν δύο. Η απόδοσή τους σε χαμηλές θερμοκρασίες και η αντοχή τους όσο περνάνε τα χρόνια. Προς το παρόν η εταιρεία δεν ανακοίνωσε ποιους τρόπους βρήκε για να τα αντιμετωπίσει. Σίγουρα, όμως, πρόκειται για κάτι το οποίο σταδιακά θα γίνει γνωστό.
Toyota-Μπαταρίες στερεάς κατάστασης: Η λύση σε όλα τα προβλήματα της ηλεκτροκίνησης;
Στην κούρσα των μπαταριών στερεού τύπου βρίσκονται και οι Nissan και Volkswagen. Η πρώτη εκτιμά ότι θα παρουσιάσει το πρώτο σχετικό μοντέλο το 2028 και η δεύτερη το 2025.
Οι μπαταρίες στερεού τύπου απαιτούν λίθιο, όπως και εκείνες που χρησιμοποιούνται σήμερα, οπότε απώτερος στόχος όλων είναι να βρεθεί τρόπος να αντικατασταθεί, καθώς πρόκειται για ένα ορυκτό το οποίο βρίσκεται σε πεπερασμένη ποσότητα στον πλανήτη. Αυτό σημαίνει ότι δε θα μπορούμε να φτιάχνουμε για πάντα μπαταρίες που το περιέχουν.
Σε κάθε περίπτωση, η παρουσίαση, έστω και σε πρωτότυπη μορφή, του πρώτου μοντέλου με μπαταρίες στερεού τύπου, αποτελεί μεγάλο άλμα για την επίλυση βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.