Οι κάτοικοι της πρωτεύουσας δεν έχουν ιδιαίτερη ανάγκη την τετρακίνηση, αν και τη Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου είδαμε χιόνια στην Πλατεία Συντάγματος, οδηγώντας το τετρακίνητο και υβριδικό Toyota Yaris Cross. Πόσο όμως μπορεί να αφήσει πίσω του την άσφαλτο το μικρομεσαίο ιαπωνικό SUV;
Διάθεση για δράση
Η «στολή» που φοράει το πιο περιπετειώδες Yaris Cross περιλαμβάνει μαύρο πλαστικό προστατευτικό (τετραγωνισμένο στους θόλους) περιμετρικά του αμαξώματος, αλουμινένιες ποδιές εμπρός-πίσω και ασημί ράγες οροφής, ενώ πατάει σε δίχρωμες 18αρες ζάντες.
Στο πίσω δεξί τμήμα τοποθετείται το λογότυπο AWD-i, το οποίο υποδηλώνει την ύπαρξη του συστήματος έξυπνης τετρακίνησης. Υπό κανονικές συνθήκες μεταδίδει την κίνηση στους εμπρός τροχούς (για εξοικονόμηση καυσίμου), ενώ όταν εντοπιστεί απώλεια πρόσφυσης αυτόματα μπαίνουν στο «παιχνίδι» και οι πίσω τροχοί, χάρη στον ανεξάρτητο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα.
Μέσω ενός στρογγυλού περιστροφικού χειριστηρίου στη βάση της κεντρικής κονσόλας ο οδηγός, ανάλογα με το έδαφος, μπορεί να επιλέξει ενίσχυση πρόσφυσης με τα προγράμματα Trail (εφαρμόζει πέδηση στον περιστρεφόμενο τροχό και παρέχει ροπή στον τροχό που αγγίζει την επιφάνεια του δρόμου) και Snow (περιορίζει πάνω στο χιόνι τη γρήγορη επιτάχυνση που δημιουργεί την ολίσθηση των τροχών).
Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος βρίσκεται στα 170 χλστ., ενώ το ρόλο τους παίζουν οι καλές γωνίες προσέγγισης, διαφυγής και ράμπας των 20, 35 και 19 μοιρών αντίστοιχα. Αμετάβλητες παραμένουν οι εξωτερικές διαστάσεις του Yaris Cross στην τετρακίνητη έκδοση με το μήκος, το πλάτος και το ύψος να διαμορφώνονται στα 4.180 χλστ., 1.756 χλστ. και 1.595 χλστ. αντίστοιχα.
Εσωτερικό
Ίδιο παραμένει το σκηνικό στα ενδότερα, εκτός από την ύπαρξη του στρογγυλού περιστροφικού χειριστηρίου στη βάση της κεντρικής κονσόλας, που προαναφέραμε. Επομένως μας ήταν γνώριμη η μεγάλη ψηλά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής των 9 ιντσών, η οποία μας ικανοποίησε με το αρκετά εύκολο στην περιήγηση μενού του συστήματος πολυμέσων “Toyota Smart Connect”.
Το ίδιο ισχύει και για τον ευανάγνωστο πίνακα οργάνων, στον οποίο έχει ενσωματωθεί μια έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών, η οποία προβάλλει πολλαπλές ενδείξεις και το ταχύμετρο. Αριστερά και δεξιά της υπάρχουν αναλογικές ενδείξεις για το υβριδικό σύστημα, τη στάθμη καυσίμου και τη θερμοκρασία του κινητήρα.
Η συναρμογή όλων των υλικών δείχνει αρκετά στιβαρή, ενώ παρότι μόνο στο επάνω τμήμα του ταμπλό υπάρχουν ορισμένες επιφάνειες από μαλακό πλαστικό, η ποιότητα συνολικά λαμβάνει καλή βαθμολογία. Πόντους στην εργονομία προσθέτουν οι πολλοί αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα. Θα θέλαμε όμως το παραδοσιακό στρογγυλό περιστροφικό χειριστήριο για την αυξομείωση της έντασης, καθώς επίσης οι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα να ήταν λίγο χαμηλότερα τοποθετημένοι και οι χειρολαβές για το άνοιγμα των θυρών να μην είναι τόσο στενές και βαθιά χωμένες στα πάνελ των θυρών.
Να σημειώσουμε ακόμα ότι οι πίσω πόρτες έχουν κάπως στενό άνοιγμα που δε διευκολύνει την επιβίβαση-αποβίβαση των επιβατών. Οι πίσω επιβάτες έχουν απλά επαρκή χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.560 χλστ.) και κανονικό «αέρα» ανάμεσα στα κεφάλια τους και στην οροφή.
Η πόρτα του χώρου αποσκευών με ηλεκτρικό άνοιγμα έχει λίγο ψηλό κατώφλι φόρτωσης. Μας άρεσε η «ελαστική» εταζέρα που σηκώνεται μαζί με την πόρτα του χώρου αποσκευών. Θα πρέπει να πούμε ότι η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, λόγω τετρακίνησης, μειώνεται από τα 397 στα 320 λίτρα.
Υβριδικό άρα αποδοτικό
Στη φαρέτρα της τετρακίνητης έκδοσης υπάρχει το προηγμένο υβριδικό σύστημα τέταρτης γενιάς της Toyota. Αυτό απαρτίζεται από τρικύλινδρο θερμικό κινητήρα άμεσου ψεκασμού 1.5 λίτρων (92 ίππων και 120 Nm ροπής), συμπαγές ηλεκτρικό μοτέρ (80 ίππων και 207 Nm ροπής), μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου (4,3 Ah) και αυτόματο κιβώτιο e-CVT που λειτουργεί σαν συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Η συνδυαστική ισχύς βρίσκεται στους 116 ίππους και η ροπή στα 120 Nm.
Η μοναδική μικρή μεταβολή στις επιδόσεις εντοπίζεται στην επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα που διαρκεί 11,8 δευτ. (11,2 δευτ. στην προσθιοκίνητη έκδοση), ενώ η τελική ταχύτητα παραμένει σταθερή στα 170 χλμ./ώρα. Σε κάθε περίπτωση το υβριδικό Yaris Cross δεν έχει στόχο να βάζει «φωτιά» στην άσφαλτο, αλλά στη διατήρηση όσο το δυνατόν πιο χαμηλά της μέσης κατανάλωσης καυσίμου.
Στην προκειμένη περίπτωση με επιλεγμένο κυρίως το πρόγραμμα οδήγησης Eco (υπάρχει και το Power που αυξάνει την απόκριση στο γκάζι) καταγράψαμε με ευκολία από 5,4 έως 5,9 λίτρα/100 χλμ. (επίσημη μέτρηση WLTP 4,7 λίτρα./100 χλμ.-εκπομπές C02 115 γρ./χλμ.).
Άλλωστε το υβριδικό Yaris Cross δε σε προϊδεάζει για οδήγηση με το γκάζι στο πάτωμα, καθώς ακόμα και έτσι δε θα ανεβάσεις σημαντικά ρυθμό, ενώ το βουητό από το αυτόματο κιβώτιο e-CVT και το θερμικό κινητήρα γίνεται εντονότερο. Το «μυστικό» είναι η αρκετά ήρεμη οδήγηση χωρίς εξάρσεις, αφού ειδικά μέσα στην πόλη μπορείς να κινείσαι το περισσότερο διάστημα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Όταν συμβαίνει αυτό ο οδηγός ενημερώνεται με την πράσινη ένδειξη EV που εμφανίζεται στον πίνακα οργάνων.
Σε άσφαλτο και χώμα
Εκτός των αστικών συνόρων, όταν το τετρακίνητο Yaris Cross πατήσει χώμα, δεν «αγχώνεται» για τους λόγους που προαναφέραμε, όμως σίγουρα δεν προορίζεται για να κατακτήσει απάτητες βουνοκορφές. H ανάρτηση, αν και δε χαρακτηρίζεται μαλακή, καταφέρνει να εξασφαλίζει άνεση, κάνοντας ανεπαίσθητα τα περάσματα πάνω από τις περισσότερες λακκούβες των ελληνικών δρόμων, ενώ ρόλο παίζει και το γεγονός ότι η τετρακίνητη έκδοση έχει διπλά ψαλίδια αντί για ημιάκαμπτο άξονα.
Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει με σταθερότητα, όμως μετά τα 120 χλμ./ώρα ο αεροδυναμικός θόρυβος θα κάνει αισθητή, αλλά όχι ενοχλητική την παρουσία του. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και γρήγορο (ακτίνα στροφής 5,3 μ.), ενώ η πληροφόρηση και το βάρος του σε ένα βαθμό μοιάζουν λίγο τεχνητά, αλλά ικανοποιούν. Συνήθως στα υβριδικά μοντέλα η αίσθηση των φρένων είναι προοδευτική και πρέπει να τη συνηθίσεις, λόγω της ανάκτησης ενέργειας, όμως στο Yaris Cross η πέδηση είναι αποτελεσματική και δε ξενίζει.
Συνοψίζοντας
Αν τα θέλεις όλα, δηλαδή ευελιξία εντός της πόλης, δυνατότητα διαφυγής στη φύση, οικονομικές μετακινήσεις, αγχολυτική οδήγηση, υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο, άνεση, στυλ και αξιοπιστία Toyota, τότε το υβριδικό-τετρακίνητο Yaris Cross έχει όσα αναζητάς. Η αρχική τιμή του, στην εξοπλιστική έκδοση Style, διαμορφώνεται στα 28.470 ευρώ.