Κλείστε για λίγο τα μάτια και σκεφτείτε ποια είναι η πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε το όνομα Toyota.
Πιθανότατα σας ήρθε η εικόνα του Yaris, καθώς το μικρό ιαπωνικό μοντέλο εδώ και χρόνια έχει σκαρφαλώσει στην κορυφή των πωλήσεων της ελληνικής αγοράς και όχι μόνο «αρνείται» να κατέβει, αλλά διαρκώς ανεβαίνει όλο και πιο ψηλά. Η επιτυχία όμως του Yaris δεν περιορίζεται μόνο εντός των εγχώριων συνόρων, αλλά είναι παγκόσμια.
Τρανταχτή απόδειξη ο νέος άθλος που κατάφερε πρόσφατα το Yaris, καθώς σύμφωνα με την Toyota οι συνολικές πωλήσεις του έφτασαν στον αριθμό ορόσημο των 10 εκατομμυρίων στα 25 πλέον χρόνια παραγωγής του! Το ρεκόρ αυτό ήρθε όταν στη Γαλλία κατασκευάστηκε στις 30 Μαρτίου 2023 ένα Yaris GR Sport βαμμένο με την απόχρωση “Dynamic Grey”, το οποίο προορίζεται για έναν πελάτη στο Παρίσι.
Πάμε λοιπόν να θυμηθούμε πώς και πότε ξεκίνησε να γράφεται με χρυσά γράμματα η ιστορία του Yaris. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Toyota ήθελε να αναπτύξει ένα νέο συμπαγών διαστάσεων αυτοκίνητο για παγκόσμια χρήση στον 21ο αιώνα, το οποίο θα ήταν ο αντικαταστάτης του Starlet.
Προάγγελος του Yaris υπήρξε το Funtime, το οποίο έκανε πρεμιέρα σε πρωτότυπη μορφή το 1997 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης. Ένα χρόνο αργότερα, το πρώτο Yaris παραγωγής πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού.
Αλήθεια, γνωρίζετε από πού προέρχεται το όνομά του; Από την ελληνική μυθολογία και συγκεκριμένα από τις Χάριτες (στον ενικό Charis) οι οποίες ήταν οι θεές της γοητείας, της ομορφιάς, της φύσης, της ανθρώπινης δημιουργικότητας και της γονιμότητας. Στο σημείο αυτό αξίζει να πούμε ότι στις «φλέβες» του πρώτου Yaris κυλάει ελληνικό «αίμα», καθώς το είχε σχεδιάσει ο συμπατριώτης μας Σωτήρης Κωβός, βγάζοντας τότε την Toyota από τις συντηρητικές γραμμές της. Ο ταλαντούχος Έλληνας σχεδιαστής έχει εργαστεί επίσης σε Peugeot, Mazda, Toyota, Lexus και Audi.
Στην ιδιαίτερη πατρίδα του το Yaris αποκαλείται Vitz, ενώ σε άλλες αγορές έγινε γνωστό ως Platz, Echo, Belta, Vios και Scion iA. Έχει επίσης κυκλοφορήσει ως Daihatsu Charade και Mazda 2. Αρχικά το πρώτο Yaris τροφοδοτούνταν από έναν προηγμένο και αποδοτικό κινητήρα βενζίνης 1.0 λίτρου, απόδοσης 68 ίππων. Αργότερα προστέθηκε στη γκάμα του ο VVT-i βενζινοκινητήρας 1.3 λίτρων με ισχύ 87 ίππων και το ισχυρότερο Yaris T-Sport με βενζινοκινητήρα VVT-i 1.5 λίτρων που απέδιδε 106 ίππους. Τη γκάμα συμπλήρωσε ο πετρελαιοκινητήρας 1.4 λίτρων D-4D το 2002. Η Toyota τότε ήταν η πρώτη που προσέφερε πετρελαιοκινητήρα εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από αλουμίνιο.
Το 2000 το Yaris γίνεται το πρώτο μοντέλο της Toyota που ανακηρύσσεται «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για την Ευρώπη. Αρχικά το Yaris παράγονταν στην Ιαπωνία, ενώ πλέον κατασκευάζεται σε συνολικά δέκα χώρες (Ιαπωνία, Βραζιλία, Κίνα, Ταϊβάν, Ινδονησία, Μαλαισία, Πακιστάν, Ταϊλάνδη, Γαλλία και Τσεχία). Στη Γηραιά Ήπειρο μέχρι το τέλος του 2022 είχαν παραχθεί 4,6 εκατομμύρια Yaris.
Η δεύτερη γενιά του Yaris λανσαρίστηκε το 2005, η τρίτη γενιά το 2012 φέρνοντας μαζί της την υβριδική τεχνολογία και η τέταρτη γενιά το 2020. H οικογένεια του Yaris μεγάλωσε την ίδια χρονιά με το κορυφαίο GR Yaris και το 2021 με το crossover Yaris Cross.