Μέγεθος και βάρος δημιουργούν προβλήματα στους μηχανικούς, όπως και η διασφάλιση της ύπαρξης νέων υποδομών προς τον εξηλεκτρισμό τους.
Τα βαρέα οχήματα είναι ένας τομέας με πολύ μεγάλες προκλήσεις για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Είναι γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια από τις πιο πολυσυζητημένες πτυχές της καθαρής μετάβασης στο «μηδέν», αλλά αποτελούν μόνο μια πτυχή της ευρύτερης προσπάθειας για την απαλλαγή των οδικών μεταφορών από άνθρακα.
Πώς απαλλάσσουμε, λοιπόν, φορτηγά, λεωφορεία, τρακτέρ, πυροσβεστικά οχήματα και απορριμματοφόρα που μοιράζονται το δρόμο με τα ΙΧ;
Η πιο πολλά υποσχόμενη λύση για εφαρμογή σε ευρεία κλίμακα είναι ένα ηλεκτρικό οδικό σύστημα (ERS). Αυτό έχει διάφορες μορφές: ένα εναέριο σύστημα συρμάτων (σαν τα τρόλεϊ των πόλεων ή τα τραμ), αγώγιμη μετάδοση εντός δρόμου ή επαγωγική (ασύρματη) μετάδοση. Ωστόσο, μπορούν όλα να χρησιμοποιηθούν για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε οχήματα χωρίς να απαιτούνται σημαντικές προόδοι στις τεχνολογίες μπαταριών, υδρογόνου ή εναλλακτικών καυσίμων.
Μια επιλογή για την απαλλαγή των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων είναι τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, τα οποία διαφημίζονται από εταιρείες όπως η Tesla και η DAF. Όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα, εκτός από το ότι τα φορτηγά απαιτούν μια σημαντικά μεγαλύτερη μπαταρία.
Αυτή η μεγάλη μπαταρία προκαλεί προβλήματα, καθώς το επιπλέον βάρος μειώνει τη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου του οχήματος και οδηγεί σε μεγάλους χρόνους επαναφόρτισης. Ενώ τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία έχουν εύλογα υψηλό επίπεδο ετοιμότητας τεχνολογίας, επί του παρόντος δεν είναι κατάλληλα για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, επομένως δεν είναι υποψήφια για ευρεία υιοθέτηση.
Υδρογόνο-βιοκαύσιμα-συνθετικά
Μια άλλη επιλογή είναι τα ηλεκτρικά φορτηγά με κυψέλες καυσίμου. Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια και μικρότερο χρόνο ανεφοδιασμού σε σχέση με τις αντίστοιχες μπαταρίες τους. Ωστόσο, η χαμηλή απόδοση της κυψέλης καυσίμου οδηγεί σε πολύ υψηλό κόστος καυσίμου. Αυτό το καύσιμο είναι, ήδη, ακριβό καθώς η παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι αναποτελεσματική, δαπανηρή και δεν γίνεται ακόμη σε μεγάλη κλίμακα. Καθώς η τεχνολογία απέχει πολύ από την ευρεία υιοθέτησή της, δεν μπορούμε να βασιστούμε σε κυψέλες καυσίμου υδρογόνου για να απελευθερώνουμε άμεσα τα βαρέα οχήματα από άνθρακα.
Μια τελική εναλλακτική περιλαμβάνει τη χρήση καυσίμων παρόμοια με τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά διασφαλίζοντας ότι είναι καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως βιοκαύσιμα ή ηλεκτροκαύσιμα.
Τα βιοκαύσιμα παράγονται από βιομάζα έτσι απελευθερώνουν καθαρό μηδενικό άνθρακα, ενώ τα ηλεκτροκαύσιμα είναι συνθετικά καύσιμα που χρησιμοποιούνται για να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά καύσιμα και παράγονται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Το κύριο πλεονέκτημα και των δύο μεθόδων είναι ότι δεν υπάρχει ανάγκη μετατροπής των υπαρχουσών υποδομών σημείων ανεφοδιασμού κλπ. Οι κινητήρες των οχημάτων μπορεί να χρειάζονται κάποια τροποποίηση για να φιλοξενήσουν το εναλλακτικό καύσιμο, αλλά οι σταθμοί ανεφοδιασμού πρέπει απλώς να αλλάζουν το καύσιμο που παρέχουν. Επομένως, και τα δύο καύσιμα θα μπορούσαν να είναι σημαντικά μεταβατικά καύσιμα. Ωστόσο, οι πρώτες ύλες βιοκαυσίμων ανταγωνίζονται τον χώρο για τη γεωργία, επομένως είναι απίθανο να υπάρξει επαρκής προσφορά και εδώ για ευρεία υιοθέτηση…
Η πιο λογική λύση
Αυτά τα ζητήματα καταδεικνύουν, συνεπώς, το γιατί ένα ηλεκτρικό οδικό σύστημα είναι μάλλον η πιο ενδεδειγμένη λύση στην οποία πρέπει να επενδύσουμε. Η τεχνολογία υπάρχει και λειτουργεί, επομένως η εφαρμογή μπορεί να κλιμακωθεί γρήγορα (υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστεί η κατάλληλη χρηματοδότηση).
Πρέπει να οργανωθούν αυτοκινητόδρομοι με νέες υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας, όπως σημεία φόρτισης και ένα ηλεκτρικό οδικό σύστημα αντιπροσωπεύει έναν τρόπο διαφοροποίησης αυτών των επενδύσεων. Η ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο θα χρησιμοποιείται από όλους τους χρήστες του δρόμου, καθιστώντας τις επενδύσεις πιο αποδοτικές.
Επιπλέον, αυτή η λύση είναι «τεχνολογικά ουδέτερη», καθώς δεν εξαρτάται από κάποια συγκεκριμένη πηγή ενέργειας. Απαιτεί, απλώ, την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος για απανθρακοποίηση. Επομένως, όποιος συνδυασμός ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καταλήξουμε να χρησιμοποιηθεί στο δίκτυο θα χρησιμοποιηθεί για την τροφοδοσία βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Δοκιμές στη Γερμανία και τη Σουηδία δείχνουν ότι αυτή η προσέγγιση μπορεί να είναι επιτυχής.
Διαβάστε ακόμα: