Το Volkswagen ID.3 είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που σχεδιάστηκε από την αρχή για να κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, σε αντίθεση με τα e-Up! και e-Golf τα οποία αποτέλεσαν ηλεκτρικές εκδόσεις αυτοκινήτων που προσφέρονταν και με θερμικούς κινητήρες.
Το παραπάνω γεγονός, έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από αυτή που μπορεί να περιμένει κάποιος. Αυτή, αντανακλάται στην καθημερινή συμβίωση με το αυτοκίνητο.
Το Volkswagen ID.3 έχει κάποια χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν. Μεταξύ αυτών, από τα πιο σημαντικά είναι ότι μπορεί να κινείται προσφέροντας ιδιαίτερη άνεση και χαλαρότητα σε όσους βρίσκονται στην καμπίνα του, γεγονός που δεν οφείλεται μόνο στην ηλεκτρική του φύση.
Ξεχωριστό
Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο το οποίο έχει διαφορετική φιλοσοφία από τα υπόλοιπα μοντέλα της Volkswagen. Αρχικά αυτό το καταλαβαίνουμε από την εξωτερική σχεδίαση, αφού η Volkswagen ξέφυγε από την ασφαλή οδό που ακολουθεί στα περισσότερα μοντέλα της και τόλμησε εναλλακτικά μοτίβα.
Ακόμα περισσότερο το αντιλαμβανόμαστε, όμως, όταν περάσουμε στο εσωτερικό. Εκεί, τίποτα δε θυμίζει όσα ξέρουμε. Το πρώτο που πρέπει να ξεχάσουμε είναι οι φυσικοί διακόπτες, καθώς τα πάντα ελέγχονται με την αφή. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν τα παράθυρα.
Η δεύτερη πολύ μεγάλη διαφοροποίηση είναι ο πίνακας οργάνων. Το να τοποθετείται μια οθόνη στη θέση του είναι κάτι συνηθισμένο, όμως η διάταξη και οι πληροφορίες που απεικονίζει δε μοιάζουν με τίποτα άλλο. Αρχικά, στέκεται μόνη της πάνω στην κολώνα του τιμονιού και μετακινείται μαζί με το τιμόνι, ενώ σε αυτή θα δούμε μόνο όσα χρειαζόμαστε κάθε φορά. Την ταχύτητα κίνησης και πληροφορίες όπως το όριο ταχύτητας και η λειτουργία του Adaptive Cruise Control (ACC).
Εκτός από διαφορετική, η μετακίνηση με το ID.3 είναι και ιδιαίτερα ήσυχη. Ακόμα μία φορά, αυτό δεν προκύπτει μόνο από το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό. Φυσικά η απουσία θερμικού κινητήρα και των εξαρτημάτων που αυτός συνεπάγεται, όπως κιβώτιο ταχυτήτων, οδηγεί σε πολύ μειωμένη παραγωγή θορύβου. Ωστόσο, οι άνθρωποι της Volkswagen έχουν εργαστεί με τέτοιο τρόπο πάνω στο αυτοκίνητο, ώστε οδηγός και επιβάτες να απολαμβάνουν ένα πραγματικά ήσυχο περιβάλλον. Ένα χαρακτηριστικό σημείο στο οποίο κάποιος μπορεί να το αντιληφθεί αυτό, είναι όταν περνάει από εγκάρσιες κακοτεχνίες του δρόμου, δηλαδή σημεία όπου και οι δύο τροχοί ενός άξονα ανυψώνονται ταυτόχρονα (όπως σαμαράκια).
Volkswagen ID.3: Πρώτο στο ράλι της ηλεκτροκίνησης
Η εμπειρία μετακίνησης με το πρώτο πραγματικό ηλεκτρικό της Volkswagen, λοιπόν, αποτελεί κάτι το ξεχωριστό. Το ίδιο ισχύει και με την οδήγησή του. Έχουμε συνηθίσει το περισσότερο βάρος ενός αυτοκινήτου να είναι συγκεντρωμένο μπροστά, λόγω του κινητήρα, της μετάδοσης και όλων των άλλων εξαρτημάτων που υπάρχουν εκεί. Αντίθετα, στο ID.3 το βάρος είναι στη μέση και πίσω. Στη μέση έχουμε την μπαταρία, ενώ πίσω τον ηλεκτροκινητήρα. Αυτό κάνει το μπροστά μέρος να είναι πολύ ελαφρύ. Δηλαδή έχει μειωμένη αδράνεια και άρα μπορεί να ανταποκριθεί στις εντολές πολύ πιο εύκολα, όπως όταν θέλουμε να αλλάξουμε κατεύθυνση. Αυτό γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό όταν πρόκειται για κάποια έκτακτη περίπτωση, όπως η αποφυγή ενός εμποδίου που βρέθηκε ξαφνικά μπροστά μας.
Λειτουργίες
Ένα χαρακτηριστικό του ID.3 που το ξεχωρίζει είναι το ACC (Adaptive Cruise Control) και ο τρόπος που αυτό λειτουργεί, ώστε να προσφέρει άνεση και ασφάλεια.
Εκτός από τη ρύθμιση της ταχύτητας με βάση το προπορευόμενο όχημα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την αυτόματη προσαρμογή στο εκάστοτε όριο. Ο τρόπος που γίνεται αυτή η λειτουργία αποτελεί έκπληξη. Το αναμενόμενο είναι ότι το σύστημα θα “δει” την πινακίδα και θα προσαρμόσει ανάλογα την ταχύτητα, όμως η όλη διαδικασία γίνεται με έναν πολύ πιο έξυπνο τρόπο. Στο GPS είναι περασμένες οι πινακίδες των ορίων κυκλοφορίας και το όριο που θέτουν. Έτσι, το αυτοκίνητο “γνωρίζει” ότι πλησιάζει σε σημείο αλλαγής του ορίου και επιβραδύνει σταδιακά, πριν φτάσει στην πινακίδα.
Για παράδειγμα, το όριο είναι 70 χλμ./ώρα και το αυτοκίνητο κινείται ακριβώς με αυτήν την ταχύτητα. Αν σε κάποιο σημείο της διαδρομής το όριο μειώνεται π.χ. στα 50 χλμ./ώρα, το σύστημα ξέρει πότε θα γίνει αυτό και αρχίζει να μειώνει σταδιακά την ταχύτητα. Έτσι, όταν βρθεί στην πινακίδα με την ένδειξη 50, η ταχύτητα έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Όμως μία ακόμα εντυπωσιακότερη λειτουργία του ACC είναι ότι φρενάρει πριν από στροφές, διασταυρώσεις και κυκλικούς κόμβους.
Έτσι, ακόμα και αν το αυτοκίνητο κινείται με 60 χλμ./ώρα, πλησιάζοντας σε κυκλικό κόμβο ή σε κάποια επικίνδυνη στροφή, το σύστημα αρχίζει να επιβραδύνει νωρίτερα, ώστε όταν φτάσει εκεί να κινείται με ασφαλή ρυθμό.
Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε την εντελώς άλλη φιλοσοφία σε ό,τι αφορά τον τρόπο και το κόστος κίνησης. Φυσικά δεν έχουμε να κάνουμε με καύσιμα, αλλά με ρεύμα. Έτσι, παύουμε να ανησυχούμε για τις διακυμάνσεις του πετρελαίου και τη φορολογία που μπαίνει σε αυτό. Κατά συνέπεια μπορούμε να ξεχάσουμε τη διαδικασία του να κοιτάμε τις πινακίδες των πρατηρίων καυσίμων για να βρούμε τη χαμηλότερη τιμή.
Το μόνο άγχος οδηγώντας το Volkswagen ID.3 είναι αυτό της αυτονομίας όπου σύμφωνα με το κομπιούτερ καλύπτει διαδρομές 420 χλμ..
Στην περίπτωση των ηλεκτρικών, άρα και του ID.3, το κόστος μετακίνησης είναι δραματικά χαμηλότερο και εξαρτάται απόλυτα από το πού επιλέγουμε να φορτίσουμε. Αν το σημείο φόρτισης είναι δωρεάν, τότε το κόστος μετακίνησης είναι εντελώς μηδενικό.
Κόστη
Αν φορτίζουμε στο σπίτι μας με απλό οικιακό τιμολόγιο, κατά μέσο όρο χρειαζόμαστε από 2-3 ευρώ για κάθε 100 χλμ. Τα αντίστοιχα νούμερα για ένα βενζινοκίνητο είναι 10.5 ευρώ/100 χλμ. (θεωρώντας κατανάλωση 7 λίτρα./100 χλμ. και τιμή 1.5 ευρώ/λίτρο), ενώ για ένα πετρελαιοκίνητο είναι 8 ευρώ για κάθε 100 χλμ. (θεωρώντας κατανάλωση 5 λίτρα./100 χλμ. και τιμή 1.3 ευρώ/λίτρο).
Βέβαια, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το ζήτημα της αυτονομίας, όμως με το μέγεθος των μπαταριών που έχει το ID.3 και τους ταχυφορτιστές να αυξάνονται συνεχώς, ελπίζοντας σύντομα αυτό το πρόβλημα θα μειωθεί σημαντικά.
Εκτός από το κόστος μετακίνησης, πολύ πιο χαμηλές είναι και οι απαιτήσεις για συντήρηση. Οι ηλεκτροκινητήρες έχουν ιδιαίτερα απλό τρόπο λειτουργίας, αποτελούνται από δραματικά λιγότερα τμήματα σε σχέση με τους θερμικούς και πρακτικά χρειάζονται συντήρηση σπάνια. Μετάδοση δεν υπάρχει, ούτε και υγρά όπως λάδια, ενώ ακόμα και τα φρένα χρειάζονται πιο αραιή συντήρηση. Τα ηλεκτρικά επιβραδύνουν σε μεγάλο βαθμό μέσω της ανάκτησης ενέργειας που κάνουν οι ηλεκτροκινητήρες στο ρολάρισμα και το φρενάρισμα. Έτσι, τα τακάκια χρησιμοποιούνται πολύ λίγες φορές, άρα φθείρονται με πολύ πιο αργό ρυθμό.
Το ID.3, λοιπόν, είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο προσφέρει διαφορετικότητα, ήσυχες μετακινήσεις, αλλά και σημαντικά μειωμένα κόστη στην καθημερινή χρήση, ενώ διαθέτει και το τεχνολογικό υπόβαθρο για να εξασφαλίζει τα μέγιστα επίπεδα ασφάλειας.
Όλα τα παραπάνω μπορεί κάποιος να τα αποκτήσει με την τιμή του Volkswagen ID.3 να ξεκινά από τις 34.600, χωρίς να έχει υπολογιστεί η κρατική επιδότηση.