Tο ID.3 είναι το πρώτο πραγματικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο της γερμανικής εταιρίας που μπαίνει σε εμπορική τροχιά. Προηγήθηκαν τα e–Up! και e–Golf, όμως ήταν συμβατικά μοντέλα που στην πορεία απέκτησαν και ηλεκτρική έκδοση.
Με το ID.3 γυρίζεις σελίδα και βλέπεις ένα αυτοκίνητο το οποίο –αρχικά- φέρει διαφορετική σχεδίαση. Το ίδιο συμβαίνει και στο εσωτερικό, με την πλήρη απουσία κάθε φυσικού διακόπτη και την ενσωμάτωση όλων των λειτουργιών στην οθόνη αφής να σε οδηγεί σε σκέψεις.
Και όμως, είναι πισωκίνητο!
Οπτικά το γερμανικό μοντέλο ακροβατεί (με επιτυχία) ανάμεσα στο οικείο και το πρωτοποριακό. Ακριβώς το ίδιο κάνει και στον τομέα της οδήγησης.
Το σημείο από το οποίο πρέπει να ξεκινήσουμε είναι ότι είναι πισωκίνητο. Διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος είναι τοποθετημένος ανάμεσα στους δύο πίσω τροχούς και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης.
Εδώ να «παίξουμε» με τις λέξεις και με το παρελθόν και να τονίσουμε ότι ακόμα και οι άνθρωποι της εταιρείας μάλλον δεν θα θυμούνται πότε ήταν η τελευταία φορά που κυκλοφόρησε πισωκίνητο Volkswagen με εξαίρεση το Beetle της περιόδου 1938 – 2003..
Με την επιλογή όλα «πίσω» το αυτοκίνητο έχει πολύ μικρό κύκλο στροφής με το ελαφρύ κατά τα άλλα τιμόνι.
Είναι εντυπωσιακό το πώς επιταχύνει, όπως συμβαίνει εξάλλου και με όλα τα ηλεκτρικά καθώς η ροπή εμφανίζεται από τις πρώτες κιόλας σ.α.λ. Προσφέρει πολύ καλή περιμετρική ορατότητα, αλλά αυτό που κυριαρχεί είναι ότι βρίσκεσαι σε ένα εντελώς καινούργιο περιβάλλον. Ακόμα και πως επιλέγεις τις ταχύτητες από τον παχύ επιλογέα στο πάνω δεξί μέρος του πίνακα οργάνων, το «χαζεύεις» πριν εκκινήσεις.
Εδώ ευτυχώς οι Γερμανοί ξεκίνησαν από λευκό χαρτί και όχι προέκταση κάποιου μοντέλου όπως το συνηθίζουν.
Όλα αρχίζουν και τελειώνουν στην οθόνη
Όσον αφορά το χειρισμό των ψηφιακών λειτουργιών και την επαφή του οδηγού με το αυτοκίνητο, σχεδόν όλη η επικοινωνία γίνεται μέσω της οθόνης αφής 10 ιντσών. Σίγουρα η ενσωμάτωση όλων των λειτουργιών σε μία οθόνη είναι δύσκολη, τόσο για τους μηχανικούς, όσο και για τους χρήστες. Όμως, αν υλοποιηθεί σωστά, τότε ο χρήστης μπορεί να το συνηθίσει πιο εύκολα. Σε μεγάλο βαθμό, αυτό έχει γίνει στο ID.3. Οι περισσότερες λειτουργίες είναι εύκολα προσβάσιμες και σπάνια κάποιος θα χρειαστεί πάνω από δύο “χτυπήματα” ώστε να βρεθεί στην επιλογή που θέλει, εκτός αν ψάχνει για κάποια πιο εξειδικευμένη ρύθμιση. Εκεί θα χρειαστεί να περιπλανηθεί λίγο περισσότερο στα διάφορα μενού, όμως συνήθως αυτό αφορά λειτουργίες που δε χρειαζόμαστε συχνά.
Μας ξανασυστήνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων
Όμως εκτός από την οθόνη αφής 10 ιντσών, υπάρχει ακόμα μία. Η διαγώνιός της είναι 5.3 ίντσες και λειτουργεί ως ψηφιακός πίνακας οργάνων. Όμως και εδώ η Volkswagen πρωτοτύπησε. Η οθόνη δεν είναι τοποθετημένη μέσα σε κάποιο καντράν. Αντίθετα, στέκεται μόνη της πάνω στην κολώνα του τιμονιού. Μάλιστα οθόνη και τιμόνι ρυθμίζονται μαζί. Έτσι, είναι πιο εύκολο ο οδηγός να βρει την ιδανική θέση, καθώς είναι πολύ δύσκολο να επιλέξει διαμόρφωση με την οποία θα κρύβεται κάποιο μέρος της οθόνης. Σε αυτή, εκτός από την ταχύτητα κίνησης απεικονίζονται και πληροφορίες όπως το όριο ταχύτητας και η λειτουργία του adaptive cruise control (ACC).
Δείτε το video από τη γνωριμία μας με το πρώτο αποκλειστικά ηλεκτρικό μοντέλο της Volkswagen
“Κόβει” σε πινακίδες και στροφές
Το ACC είναι από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του αυτοκινήτου. Εκτός από τη ρύθμιση της ταχύτητας με βάση το προπορευόμενο όχημα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την αυτόματη προσαρμογή στο εκάστοτε όριο. Ο τρόπος που γίνεται αυτή η λειτουργία μας εξέπληξε έντονα. Περιμέναμε ότι το σύστημα θα “έβλεπε” την πινακίδα και θα προσάρμοζε ανάλογα την ταχύτητα, όμως η όλη διαδικασία γίνεται με έναν πολύ πιο έξυπνο τρόπο. Στο GPS είναι περασμένες οι πινακίδες των ορίων κυκλοφορίας και το όριο που θέτουν. Έτσι, το αυτοκίνητο “γνωρίζει” ότι πλησιάζει σε σημείο αλλαγής του ορίου και επιβραδύνει σταδιακά, πριν φτάσει στην πινακίδα.
Για παράδειγμα, το όριο είναι 70 χλμ./ώρα και κινούμαστε ακριβώς με αυτήν την ταχύτητα. Αν σε κάποιο σημείο της διαδρομής μας το όριο μειώνεται π.χ. στα 50 χλμ./ώρα, το σύστημα ξέρει πότε θα γίνει αυτό και αρχίζει να μειώνει σταδιακά την ταχύτητα. Έτσι, όταν βρεθούμε στην πινακίδα με την ένδειξη 50, η ταχύτητά μας έχει προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Όμως μία ακόμα εντυπωσιακότερη λειτουργία του ACC είναι ότι φρενάρει πριν από στροφές, διασταυρώσεις και κυκλικούς κόμβους.
Έτσι, ακόμα και αν κινούμαστε με 60 χλμ./ώρα, πλησιάζοντας σε κυκλικό κόμβο ή σε κάποια επικίνδυνη στροφή, το σύστημα αρχίζει να επιβραδύνει νωρίτερα, ώστε όταν φτάσουμε εκεί να κινούμαστε με ασφαλή ρυθμό.
Αυτονομία, ισχύς, φόρτιση
Όμως πέρα από τις έξυπνες λειτουργίες και τον τρόπο που συμπεριφέρεται στο δρόμο, πρέπει να αναφέρουμε και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ID.3.
Η έκδοση που διατίθεται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας είναι η 1st Edition. Προς το παρόν είναι η μοναδική διαθέσιμη, όμως στα τέλη του έτους θα αρχίσουν να γίνονται διαθέσιμες και άλλες εκδόσεις. Την ίδια περίοδο θα αρχίσει να προσφέρεται και η πιο μεγάλη μπαταρία, ενώ η πιο μικρή θα έρθει το 2021.
Προς το παρόν τα ID.3 που έχουν έρθει στη χώρα μας εξοπλίζονται με τη μεσαία μπαταρία. Αυτή έχει χωρητικότητα 58 kWh. Σε συνδυασμό με τον κινητήρα 204 ίππων, η Volkswagen ανακοινώνει αυτονομία 420 χλμ.
Ο κινητήρας έχει ισχύ 204 ίππων και χαρίζει κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές επιδόσεις στο γερμανικό μοντέλο. Το 0-100 χλμ./ώρα πραγματοποιείται σε 7.3 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ./ώρα.
Ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία και στον τομέα της φόρτισης. Ο ενσωματωμένος φορτιστής (on–board charger και αυτό είναι το κλειδί όλων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθώς από αυτό εξαρτάται η αυτονομία. Όσο μεγαλύτερη τόσο ακριβότερη…) είναι στα 11 kW (η πλειοψηφία των ανταγωνιστικών μοντέλων είναι στα 7.2-7.4 kW), ενώ αν συνδεθεί σε DC φορτιστή (συνεχές ρεύμα) μπορεί να τραβήξει μέχρι και 100 kW.
Σημειωτέο ότι λειτουργίες όπως το επίπεδο της μπαταρίας, και ο υπολειπόμενος χρόνος φόρτισης, είναι διαθέσιμες και με την ανάλογη εφαρμογή στο κινητό μας, από την οποία μπορούμε να δώσουμε ανά πάσα στιγμή εντολή για έναρξη ή διακοπή της φόρτισης. Σταδιακά η εφαρμογή θα εμπλουτίζεται και με άλλες λειτουργίες.
Online update
Αυτή τη στιγμή, μία έλλειψη που έχουν όλα τα ID.3 είναι ότι δεν είναι συμβατά με Android Auto και Apple CarPlay. Αυτό γίνεται επειδή η Volkswagen αντιμετώπισε κάποια προβλήματα λογισμικού. Σταδιακά αυτά επιλύθηκαν, με τη συμβατότητα με smartphones να εκκρεμεί ακόμα. Ωστόσο, μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται να έχει λυθεί και αυτό, όπως έχουν ανακοινώσει. Μάλιστα οι ιδιοκτήτες δε θα χρειαστεί να κάνουν κάτι, καθώς η ενημέρωση του λογισμικού θα εγκατασταθεί στα αυτοκίνητα μέσω internet, χωρίς να απαιτείται η επίσκεψη σε κάποια αντιπροσωπεία ή συνεργείο.
Άλλη φιλοσοφία
Το ID.3, λοιπόν, είναι το αυτοκίνητο που βάζει πραγματικά τη Volkswagen στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης. Παράλληλα, είναι ένα μοντέλο το οποίο μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι του και κάνεις τα πρώτα μέτρα μαζί του, καταλαβαίνεις ότι έχει μία εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Ο Νο 1 στόχος του είναι να “αποσυνδεθείς” από όσα συμβαίνουν γύρω σου και να απολαύσεις τη μετακίνησή σου. Όχι όμως με εκείνη την οδηγοκεντρική προσέγγιση που συναντούσαμε πιο παλιά, αλλά κάνοντάς σε επιβάτη, όσο περισσότερο γίνεται. Ουσιαστικά λειτουργεί σαν αγχολυτικό. Θέλει να εξασφαλίσει ότι θα φτάσεις στον προορισμό σου, έχοντας καταβάλλει όσο το δυνατόν μικρότερη προσπάθεια.
Το αντίτιμο
Οι τιμές του Volkswagen ID.3 1st Edition ξεκινούν από τις 39.600 ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται η κρατική επιδότηση. Με αυτή, η τιμή διαμορφώνεται στις 34.810 ευρώ.