Στα ονόματα που υπήρχαν στην playlist, για να απολαύσουμε στη διαδρομή με το νέο Volkswagen ID. Buzz, υπήρχε ο Κάρλος Σαντάνα, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Τζίμι Χέντριξ και ο Τζο Κόκερ.
Για εμάς το ID. Buzz ήταν μια «χρονομηχανή» που μας ταξίδεψε στον Αύγουστο του 1969, όταν στο Φεστιβάλ του Γούντστοκ συγκεντρώθηκαν «ιερά τέρατα» της μουσικής ξεσηκώνοντας πάνω από 400.000 θεατές, εκ των οποίων πολλοί έφτασαν με το εμβληματικό Volkswagen Bulli.
Η επιστροφή του θρυλικού βαν μας θυμίζει πόσο επίκαιρα παραμένουν εν έτει 2023 τα συνθήματα που φώναζαν εκείνη την εποχή τα «Παιδιά των Λουλουδιών» κατά του πολέμου και του ρατσισμού, υπέρ της αγάπης και της ελευθερίας. Θα μπορούσε άραγε το σύγχρονο ID. Buzz να αναδειχτεί σε σύμβολο αντικομφορμισμού όπως ο απόγονος του, παρότι έχει «υποταχτεί» εξ αρχής στην επιβεβλημένη από τους ασκούντες εξουσία ηλεκτροκίνηση;
Vintage και σύγχρονο
Το σίγουρο πάντως είναι ότι έχει διατηρήσει σχεδιαστικούς δεσμούς συγγένειας με το Bulli, έχοντας βέβαια άφθονα μοντέρνα γονίδια, χωρίς να χάνει τη ρετρό αισθητική που είναι ένα από δυνατά «χαρτιά» του. Παρατηρήστε για παράδειγμα τη μεγάλη μετωπική επιφάνεια, τη διχρωμία του αμαξώματος, τις δυο συρόμενες πλευρικές πόρτες και την τετραγωνισμένη ψηλή του σιλουέτα.
Παράλληλα ακολουθεί τη μόδα των υπολοίπων ID. αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων της γερμανικής εταιρίας διαθέτοντας IQ. Light Led φωτιστικά σώματα, τα οποία επικοινωνούν μεταξύ τους. Πατάει σε κομψές 19αρες ζάντες που είναι ακροβολισμένες στα άκρα του αμαξώματος, ενώ στο πίσω δεξί φτερό υπάρχει η θύρα για τη φόρτιση. Το αστικό περιβάλλον είναι το ιδανικότερο-τη δεδομένη στιγμή λόγω αυτονομίας-για την εκκόλαψη των ηλεκτρικών οχημάτων, όμως με μήκος που αγγίζει τα 4.712 χλστ., πλάτος 1.985 χλστ. και ύψος 1.927 χλστ. σαφέστατα υπάρχουν περιορισμοί για το ID. Buzz εντός της πόλης.
Όπου όμως και αν εμφανιζόμασταν μαζί του, τραβούσε τα βλέμμα και γίνονταν αποδέκτης κολακευτικών σχολίων για το ντιζάιν του. Κάπου στο Κουκάκι ο οδηγός ενός Σκαραβαίου όταν αντίκρυσε το ID. Buzz έβγαλε το χέρι από το παράθυρο σχηματίζοντας γροθιά σαν να χαιρετούσε έναν παλιό «συναγωνιστή».
Χώροι γκαρσονιέρας
Οι «ρίζες» του ID. Buzz με το Bulli χάνονται στο εσωτερικό, αν βέβαια εξαιρέσουμε το μινιμαλιστικό ντεκόρ, την κορυφαία πρακτικότητα και τους άπλετους χώρους. Κοινός παρονομαστής με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά ID. μοντέλα της γερμανικής εταιρείας αποτελεί η κεντρική οθόνη αφής (10 ή 12 ιντσών) με τις επιφάνειες και τα κουμπιά αφής στη βάση της, αλλά και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με μικρότερη όμως οθόνη 5,3 ιντσών.
Τα πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι όλα σκληρά, αλλά η ποιότητα των υλικών στα ενδότερα δε μοιάζει χαμηλή. Ο οικολογικός χαρακτήρας του ID. Buzz δεν προκύπτει μόνο από το γεγονός ότι ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα εκπέμπει μηδενικούς ρύπους. Οι επενδύσεις στα καθίσματα, στην οροφή και στο δάπεδο έχουν φτιαχτεί από ανακυκλωμένα υλικά, ενώ πουθενά δεν έχει χρησιμοποιηθεί δέρμα ζώων.
Ο οδηγός κάθεται αρκετά ψηλά (πρέπει να σκαρφαλώσεις για να επιβιβαστείς, αλλά βοηθάει το σκαλοπάτι) και κοντά στο εμπρός παρμπρίζ, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες εκτός από άπλετο φως στην καμπίνα βοηθάνε σημαντικά και την ορατότητα. Μας άρεσαν επίσης τα λογότυπα pause και play στα πεντάλ του γκαζιού και του φρένου αντίστοιχα, οι συνολικά 5 θύρες USB-C, οι πτυσσόμενες εμπρός ποτηροθήκες, οι άφθονοι χώροι για μικροαντικείμενα και ο ατμοσφαιρικός κρυφός φωτισμός των 30 διαφορετικών αποχρώσεων.
Στη βάση του εμπρός παρμπρίζ υπάρχει μια λεπτή φωτιζόμενη λωρίδα η οποία λειτουργεί διαδραστικά, καθώς δείχνει πότε το όχημα φορτίζει, ανταποκρίνεται στις φωνητικές εντολές και δείχνει προς τα πού πρέπει να στρίψεις, σύμφωνα με τις εντολές του συστήματος πλοήγησης.
Ειδική μνεία αξίζει στην αποσπώμενη κεντρική κονσόλα “ID. Buzz Box” με μεγάλο αποθηκευτικό χώρο που διαθέτει ανοιχτήρι για μπουκάλια και ξύστρα πάγου. Περνάμε στην πίσω σειρά καθισμάτων όπου την επιβίβαση-αποβίβαση διευκολύνουν οι μεγάλες πλευρικές συρόμενες πόρτες που προαναφέραμε.
Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν απεριόριστο χώρο για τα πόδια τους (μεταξόνιο 2.989 χλστ.) με το δάπεδο να είναι επίπεδο, ενώ υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στα κεφάλια τους και στην οροφή. Σημειώστε ακόμα ότι τα πίσω καθίσματα είναι συρόμενα σε μια διαδρομή 150 χλστ.
Στο τεράστιο πορτμπαγκάζ των 1.121 λίτρων με πλήρως εκμεταλλεύσιμο τετραγωνισμένο σχήμα «παίζεις μπάλα», ενώ αποκτάς ιδιωτικό κλειστό «γήπεδο» όταν αναδιπλωθούν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων, εκτοξεύοντας τη χωρητικότητα στα 2.123 λίτρα. Η ψηλή κάθετη πόρτα του χώρου αποσκευών ανοίγει-κλείνει ηλεκτρικά με το πέρασμα του ποδιού κάτω από τον πίσω προφυλακτήρα, ενώ εξασφαλίζει αρκετά φαρδύ άνοιγμα και χαμηλό κατώφλι φόρτωσης.
Στην πρίζα
Ενσωματωμένος στον πίσω άξονα βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας των 204 ίππων, με την κίνηση να μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, ενώ το αυτόματο κιβώτιο είναι μονής σχέσης, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα.
Αυτό που δεν αισθανθήκαμε, όπως στα υπόλοιπα ηλεκτρικά οχήματα, είναι η αστραπιαία εκκίνηση, παρότι η άφθονη ροπή των 310 Nm είναι άμεσα διαθέσιμη. Μη ξεχνάτε όμως ότι μιλάμε για ένα όχημα βάρους πλέον των δυο τόνων (για την ακρίβεια 2.477 κιλών με οδηγό). Έτσι αποδεκτή για τα δεδομένα είναι η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα εντός 10,2 δευτ, και η ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα των 145 χλμ./ώρα. Αν όμως αναζητάς επιδόσεις από το ID. Buzz σίγουρα δεν το έχεις ψυχολογήσει σωστά.
Η πλατφόρμα ΜΕΒ, πάνω στην οποία έχει ανεγερθεί το ID. Buzz επιτρέπει την ενσωμάτωση της μπαταρίας ιόντων λιθίου (χωρητικότητας 77 kWh) στο δάπεδο του οχήματος. Σύμφωνα με τη Volkswagen με μια πλήρη φόρτιση προσφέρει αυτονομία 402-423 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες και χωρίς να είμαστε προσεκτικοί με το δεξί πεντάλ καταγράψαμε 354 χλμ. αυτονομία και 23.5 kWh/100 χλμ. κατανάλωση ενέργειας.
Η μέγιστη ισχύς για γρήγορη φόρτιση είναι 170 kW με την ένδειξη φόρτισης να φτάνει από 5% σε 80% εντός μόλις 30 λεπτών. Από φορτιστή AC 11 kW απαιτούνται 7,5 ώρες. Κατά τη διάρκεια της πέδησης γίνεται ανάκτηση ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας, με το πεντάλ του φρένου να μην έχει σπογγώδη, αλλά φυσιολογική αίσθηση, σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα. Επιλέγοντας τη θέση B στο μοχλό που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι η ανάκτηση ενέργειας γίνεται εντονότερη, όμως δεν υπάρχει η επιλογή να τη ρυθμίσεις σε επίπεδα.
Στο δρόμο
Θα είμαστε ειλικρινείς, οδηγικά με προκατάληψη το ID. Buzz. Πόση συγκίνησης μπορεί να σου προφέρει ένα επιβατικό βαν αυτού του μεγέθους; Στα περισσότερα όμως διαψευσθήκαμε, όπως για παράδειγμα για τον αεροδυναμικό θόρυβο που περνάει στο εσωτερικό. Η καλή ηχομόνωση σε συνδυασμό με την αθόρυβή ηλεκτρική λειτουργία, ακόμα και σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου, κάνουν την οδήγηση αρκετά χαλαρωτική.
Γενικότερα, το ID. Buzz έχει ένα δικό του μοναδικό τρόπο να σου φτιάχνει το κέφι. Kαταφέρνει να κρύβει τον όγκο του σε κάθε συνθήκη, όπως στον ανοιχτό δρόμο που δεν εμφανίζει τάσεις πλεύσης, δεν είναι καθόλου πλαδαρό, αντιθέτως είναι σταθερό και δε γέρνει ανησυχητικά στις στροφές, εκτός και αν νομίζεις ότι οδηγείς Polo GTi. Βοηθάει βέβαια και η διάταξη της μπαταρίας που χαμηλώνει το κέντρο βάρους.
Δεν έχει σκοπό να ικανοποιήσει τους φίλους της ταχύτητας, ενώ ακόμα και με το πρόγραμμα Sport (προσφέρονται επίσης τα Εco, Normal και Individual), η απόκριση στο γκάζι είναι ελάχιστα αμεσότερη. Το τιμόνι παρέχει επαρκή πληροφόρηση, χωρίς μεγάλα «κενά» στο feedback, ενώ με πίσω τοποθετημένο τον ηλεκτροκινητήρα «κόβει» αρκετά (κύκλος στροφής 11,09 μέτρα) κάτι βολικό για τις μανούβρες. Υψηλή βαθμολογία λαμβάνει και η ποιότητα κύλισης που ενισχύει τον αγχολυτικό χαρακτήρα του ID. Buzz, με την πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων να κάνει ανεπαίσθητα τα περισσότερα περάσματα πάνω από τις λακκούβες.
Συμπέρασμα
Ρομαντικός επαναστάτης, αυτή είναι η φράση που περιγράφει καλύτερα το ID. Buzz, καθώς είναι μια φωτεινή εξαίρεση στον κανόνα πλέον των υπεράριθμων SUV, κάνοντας επίκληση κυρίως στο συναίσθημα. Αν το προσεγγίσεις με ψυχρή εμπορική λογική, τότε μάλλον θα το κρίνεις αυστηρά για την τιμή του, η οποία ξεκινάει από 66.500 ευρώ (χωρίς κρατική επιδότηση). Σίγουρα πάντως θα βρεις πολλές αιτίες για να επαναστατήσεις μαζί του…