Αν σας ρωτούσαμε ποια μοντέλα απαρτίζουν τη γκάμα με τα SUV της Volkswagen δε θα δυσκολευόσασταν να απαντήσετε, καθώς τα T-Cross, T-Roc, Tiguan και Touareg είναι ιδιαίτερα δημοφιλή.
Αν όμως σας ζητούσαμε να πείτε πως ονομάζονταν πριν από 42 χρόνια ο πρόγονος των γερμανικών SUV, τότε μάλλον η απάντηση δε θα ήταν εύκολη. Αυτό διότι ελάχιστοι θυμούνται ή γνωρίζουν την ιστορία του Iltis. Ας καλύψουμε λοιπόν αυτό το κενό στις γνώσεις μας.
Το 1978 ξεκίνησε η παραγωγή του Iltis στο εργοστάσιο της Audi στο Ίνγκολστατ. Για την ακρίβεια το Iltis ήταν μια βελτιωμένη έκδοση του DKW Munga, το οποίο η Audi κατασκεύαζε όλη τη δεκαετία του 1960. Ωστόσο το Iltis χρησιμοποιούσε επίσης εξαρτήματα από άλλα μοντέλα της Audi, από τα Golf και Beetle.
Το Iltis χρησίμευε κυρίως ως βοηθητικό όχημα του γερμανικού στρατού, ενώ το 1979 κυκλοφόρησε και η πολιτική του έκδοση. Τροφοδοτούνταν από κινητήρα 1.741 κ.εκ., ο οποίος απέδιδε από 70 μέχρι 75 ίππους (ανάλογα με την ποιότητα καυσίμου) και συνεργάζονταν με μηχανικό κιβώτιο 4 σχέσεων.
H μηχανική τετρακίνηση του Iltis επέτρεπε στον οδηγό να ενεργοποιήσει τη μετάδοση της κίνησης από τους πίσω σε όλους τους τροχούς. Οι off-road επιδόσεις του Iltis ενέπνευσαν την Audi να μεταφέρει το σύστημα τετρακίνησης στα μοντέλα της και έτσι γεννήθηκε το διάσημο σύστημα Quattro.
Το Iltis έχει αφήσει ανεξίτηλα τα χνάρια του στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, καθώς το 1980 η Volkswagen συμμετείχε με τέσσερα οχήματα στο θρυλικό Ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Σημειώνεται ότι οι μόνες τροποποιήσεις που έγιναν στα Iltis αφορούσαν την προσθήκη ενός μεγαλύτερου καρμπιρατέρ και ενός διαφορετικού εκκεντροφόρου.
Ήταν η δεύτερη μόλις χρονιά που διοργανώνονταν ο πιο απαιτητικός αγώνας για ανθρώπους και οχήματα, ενώ τότε ακόμα οι Ειδικές Διαδρομές ξεκινούσαν από τη γαλλική πρωτεύουσα και έφταναν στην πρωτεύουσα της Σενεγάλης.
Με τη συμμετοχή της στο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ η Volkswagen είχε διπλό στόχο. Να προωθήσει εμπορικά το Iltis στο γαλλικό στρατό και να εγείρει το αγοραστικό ενδιαφέρον για την πολιτική του έκδοση. Μάλλον τα κατάφερε καθώς τα πληρώματα των τεσσάρων Iltis τερμάτισαν στην πρώτη, στη δεύτερη, στην τέταρτη και στην ένατη θέση. Στη φαρέτρα του δε διέθετε επιδόσεις, αλλά κυρίως αξιοπιστία.
Συνολικά η Volkswagen, μέχρι το 1982, κατασκεύασε 9.000 πολιτικά και στρατιωτικά Iltis.