Εδώ και αρκετό καιρό, οι Σουηδοί μας προετοίμαζαν με στοχευμένα μηνύματα πάνω στη γνωστή φιλοσοφία τους: ασφάλεια+βιωσιμότητα.
Και, ήρθε η ώρα της αποκάλυψης του πραγματικά 7θέσιου, αμιγώς ηλεκτρικού SUV που, όπως λένε οι δημιουργοί του, αναβαθμίζει κι άλλο τα εν λόγω πρότυπά τους.
Σαφώς, το νέο Volvo EX90 αντιπροσωπεύει την έναρξη μίας νέας εποχής για την εταιρεία που έχει προδιαγράψει το ηλεκτρικό μέλλον της πιο νωρίς από αρκετούς άλλους με φιλόδοξους στόχους ως προς τις προδιαγραφές ασφάλειας.
Μάλιστα, υπόσχονται στο εξής να παρουσιάζουν σε ετήσια βάση και από ένα νέο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έχοντας θέσει ως ορόσημο το 2030 να πουλάνε μόνο ηλεκτροκίνητα, προκειμένου να έχει γίνει κλιματικά ουδέτερη η Volvo έως το 2040.
Η παρουσίαση του ΕΧ90 πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της Στοκχόλμης και έγινε γνωστό ότι η παραγωγή του από τον επόμενο χρόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες και αργότερα και στην Κίνα, θα γίνεται σε μονάδες παραγωγής κλιματικά ουδέτερες.
Οι ιθύνοντες της Volvo χαρακτηρίζουν το EX90 ως το νέο «instant classic» του σκανδιναβικού design και την επιτομή της αρχής «το σχέδιο υπηρετεί τη λειτουργία». Ο μινιμαλισμός στο απώγειό του θα λέγαμε εμείς, κάτι που σε άλλους αρέσει και σε άλλους όχι τόσο, είναι αλήθεια…
Αυτό δεν σημαίνει πως δεν είναι κοινής παραδοχής η κομψότητα αυτού του κατά τα άλλα πολυχρηστικού μεγάλου οικογενειακού.
Στον τομέα της τεχνολογίας έχει δοθεί έμφαση στην κεντρική υπολογιστική του μονάδα, τη συνδεσιμότητα και την ηλεκτροκίνηση, για βέλτιστη ασφάλεια, αποδοτική λειτουργία και αισθητική. Είμαστε σίγουροι πως έχουν γίνει μεγάλα βήματα σε όλους τους τομείς.
Ειδικά σε ότι αφορά την ασφάλεια, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το γεγονός ότι, πέραν των άλλων, μπορεί να λαμβάνει ενημερώσεις και να βελτιώνεται με τον καιρό.
Ας δούμε επί του προκειμένου κάποια high lights:
-Προηγμένοι αισθητήρες όπως κάμερες, ραντάρ και lidar, συνδέονται με την υψηλών προδιαγραφών κεντρική υπολογιστική μονάδα του αυτοκινήτου, όπου ο επεξεργαστής NVIDIA DRIVE τρέχει το εσωτερικά εξελιγμένο λογισμικό της Volvo Cars, παράγοντας σε πραγματικό χρόνο θέαση 360 μοιρών για τον κόσμο γύρω από το αυτοκίνητο.
-Το lidar μπορεί να ανιχνεύσει το δρόμο μπροστά, ημέρα ή νύχτα, καθώς και σε ταχύτητες αυτοκινητόδρομου. Μπορεί να δει μικρά αντικείμενα που βρίσκονται εκατοντάδες μέτρα μπροστά, δημιουργώντας περισσότερο χρόνο για πληροφόρηση, δράση και αποφυγή.
-Οι αισθητήρες συνεισφέρουν στη βελτίωση της αξιοπιστίας και της συνολικής απόδοσης της λειτουργίας υποβοηθούμενης οδήγησης Pilot Assist, με μία νέα λειτουργία υποβοήθησης στο τιμόνι κατά την αλλαγή λωρίδων.
-Στο εσωτερικό, ειδικοί αισθητήρες και κάμερες, με την υποστήριξη αλγορίθμων που έχουμε αναπτυχθεί στην εταιρία μετρούν τη συγκέντρωση του βλέμματος. Η τεχνολογία επιτρέπει στο Volvo EX90 να αντιλαμβάνεται εάν έχει αποσπαστεί η προσοχή του οδηγού αν είναι νυσταγμένος ή με άλλο τρόπο απρόσεκτος, περισσότερο από ότι ήταν δυνατό σε ένα αυτοκίνητο Volvo μέχρι σήμερα. Προειδοποιεί, αρχικά με ένα απαλό τίναγμα και στη συνέχεια πιο επίμονα. Εάν συμβεί το αδιανόητο, να αποκοιμηθεί ή να αντιμετωπίσει πρόβλημα υγείας ενώ οδηγεί, το Volvo EX90 σχεδιάστηκε για να σταμάτα με ασφάλεια και να καλεί βοήθεια –εντυπωσιακό.
-Χάρη στη σειρά προηγμένων αισθητήρων, συμπεριλαμβανομένου του lidar, το Volvo EX90 είναι το πρώτο Volvo που διαθέτει εξοπλισμό έτοιμο για οδήγηση χωρίς επίβλεψη στο μέλλον.
Το είχαμε γράψει, στο μεταξύ, ότι μία κεντρική υπολογιστική μονάδα -που υποστηρίζεται από τις πλατφόρμες Xavier και Orin της NVIDIA DRIVE AI, τις πλατφόρμες Snapdragon® Cockpit της Qualcomm Technologies και εσωτερικά εξελιγμένο λογισμικό από τους μηχανικούς της Volvo- εκτελεί τις περισσότερες από τις βασικές λειτουργίες μέσα στο αυτοκίνητο, από την ασφάλεια και το σύστημα infotainment έως τη διαχείριση της μπαταρίας –προβλέπονται τακτικές ασύρματες (over-the-air) ενημερώσεις λογισμικού.
Όπως εξήγησαν τα στελέχη της Volvo, συνδυάζοντας την υπολογιστική ισχύ του Cockpit Platforms της Snapdragon, με τις ικανότητες οπτικοποίησης του Unreal Engine, το εργαλείο 3D που ανέπτυξε η Epic Games για να υποστηρίξει μερικά από τα μεγαλύτερα παιχνίδια στον κόσμο, παρέχει αστραπιαία διαθέσιμη υπολογιστική ισχύ και γραφικά υψηλής ποιότητας στις οθόνες του αυτοκινήτου και στο head-up display.
Μία κεντρική οθόνη 14,5 ιντσών είναι η πύλη προς το προηγμένο σύστημα infotainment, με ενσωματωμένες υπηρεσίες και εφαρμογές Google. Συμπεριλαμβάνονται η φωνητική βοήθεια από το Google Assistant, η πλοήγηση από το Google Maps και οι περισσότερες από τις δημοφιλείς εφαρμογές στο Google Play. Οι οθόνες στο Volvo EX90 βοηθούν, εξ άλλου, να διατηρεί ο οδηγός τη ματιά του στον δρόμο, προσφέροντάς τη σωστή πληροφορία την κατάλληλη στιγμή. Το Volvo EX90 θα είναι επίσης συμβατό με ασύρματο Apple CarPlay.
Ακόμη, χάρη στη στάνταρ σύνδεση 5G, μπορούν να κατέβουν εφαρμογές που χρειάζεται κάποιος στην αρχική οθόνη για διαισθητική πλοήγηση. Μπορεί, δε, να γίνει streaming στη μουσική μέσω του νέου ηχοσυστήματος αναφοράς Bowers & Wilkins με Dolby Atmos -για πρώτη φορά σε ένα Volvo-, με ηχεία ενσωματωμένα στα προσκέφαλα.
Το Volvo EX90 θα διαθέτει επίσης τεχνολογία τηλεφωνικού κλειδιού ως στάνταρ εξοπλισμό. Το smartphone λειτουργεί ως το κλειδί του αυτοκινήτου και το ξεκλειδώνει αυτόματα, ενώ ξεκινά μία αλληλουχία προσωπικής υποδοχής την ώρα που πλησιάζει ο χρήστης. Επιπλέον, την ώρα που μπαίνει στο αυτοκίνητο θα φορτώνεται αυτόματα το προσωπικό του προφίλ.
Να σημειώσουμε ότι η αντίληψη περί βιωσιμότητας κυριαρχεί στο σχεδιασμό και τα υλικά κατασκευής του εσωτερικού που είναι λιτό οπτικά, χωρίς περίπλοκες συνθέσεις, αλλά άρτιο και εξαιρετικά σύγχρονο.
Στο δια ταύτα: Παρέχοντας αυτονομία οδήγησης με μηδενικούς ρύπους έως και 600 χλμ με μόνο μία φόρτιση, σύμφωνα με το πρότυπο δοκιμών WLTP, φορτίζει από το 10% έως το 80% σε λιγότερο από 30 λεπτά και αυτό είναι ένα μεγάλο ατού –απομένει, βεβαίως, να τα δούμε όλα αυτά να συμβαίνουν στην καθημερινότητα, όταν έρθει, κάποια στιγμή, το αυτοκίνητο στα μέρη μας. Το Volvo EX90 είναι το πρώτο αυτοκίνητο της σουηδικής φίρμας με όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό για την ενεργοποίηση της δυνατότητας αμφίδρομης φόρτισης. Είναι μία τεχνολογία που επιτρέπει να χρησιμοποιεί κάποιος την μπαταρία του αυτοκινήτου ως επιπλέον πηγή τροφοδοσίας, πχ, προκειμένου να παρέχει ενέργεια στο σπίτι, σε άλλες ηλεκτρικές συσκευές ή σε ένα άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο Volvo –έχουμε μέλλον γι’ αυτά ειδικά στην ελληνική πραγματικότητα.
Τα τεχνικά στοιχεία μας λένε ότι η αρχικά διαθέσιμη twin-motor AWD έκδοση τροφοδοτείται από μία μπαταρία 111kWh και δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη που αποδίδουν από κοινού στην έκδοση υψηλών επιδόσεων 380 kW (517 ίπποι) και 910 Nm ροπής.
Και οι περιβαλλοντικές πληροφορίες: Το Volvo EX90 περιέχει περίπου 15% ανακυκλωμένο χάλυβα, 25% ανακυκλωμένο αλουμίνιο, καθώς και 48 κιλά ανακυκλωμένων πλαστικών και υλικών βιολογικής βάσης, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% του συνόλου των πλαστικών που χρησιμοποιούνται στο αυτοκίνητο – το υψηλότερο επίπεδο σε οποιοδήποτε μοντέλο Volvo έως σήμερα.
Πάντως, το αρχικό φωτογραφικό υλικό που παρείχε η εταιρία μας φάνηκε κάπως …«ψυχρό», χωρίς φυσικά τοπία χωρίς, την ενσωμάτωση του νέου μοντέλου στην πραγματική εικόνα της ζωής και το χειρότερο χωρίς ανθρώπους στο «κάδρο». Ελπίζουμε στην πορεία να αλλάξει το σκηνικό…
Οι αρχικά προτεινόμενες τιμές (σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες) για το ΕΧ90 (ΜΥ2024) είναι για μεν τις ΗΠΑ στις 80.000 δολάρια για δε την Βρετανία στις 96.000 λίρες. Οψόμεθα για τα περαιτέρω…