Ο κλάδος του αυτοκινήτου στη Βρετανία θα μπορούσε να εξαφανιστεί λένε οι αναλυτές…
Εκτός εάν η κυβέρνηση ακολουθήσει τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ και της ΕΕ στη πορεία για την ενεργειακή μετάβαση με ορίζοντα την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης.
Θεωρείται «πιθανό» οι εταιρείες αυτοκινήτων να εγκαταλείψουν το Ηνωμένο Βασίλειο χωρίς ένα τεράστιο πακέτο επιδοτήσεων παρόμοιο με τα δισεκατομμύρια στη στήριξη που παρέχουν οι ΗΠΑ. Ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με την «τελευταία ζαριά» λένε, χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς.
Άλλη προσέγγιση
Ο Καγκελάριος του Θησαυροφυλακίου του Ηνωμένου Βασιλείου, Τζέρεμι Χαντ, δήλωσε στους Times ότι η προσέγγιση της χώρας προς την κατεύθυνση των άλλων, για την προσέλκυση επενδύσεων θα ήταν «καλύτερη».
Η Βρετανία «διαχειριζόταν την παρακμή» στη βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων του, αλλά είχε μια «τελευταία ευκαιρία» να ενισχύσει τον κλάδο και τις θέσεις εργασίας στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.
Ωστόσο, όλοι τονίζουν πως χρειάζονται τεράστια πακέτα επιδοτήσεων για εταιρείες που εδρεύουν εκεί, παρόμοια με τέτοια προγράμματα που ανακοινώθηκαν στις ΗΠΑ και για τα οποία ζητείται η γνώμη της ΕΕ επί του παρόντος.
Εάν δεν δημιουργηθούν τέτοια συστήματα, είναι «όχι μόνο δυνατό, αλλά πιθανό» γνωστοί κατασκευαστές να φύγουν και να πάνε αλλού. Αυτό θα σήμαινε απειλή για 820.000 εργαζομένους.
Η προειδοποίηση έρχεται αφότου οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), ο οποίος προσφέρει δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδοτήσεις και φορολογικές εκπτώσεις σε αμερικανικές επιχειρήσεις που παράγουν πιο πράσινες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών οχημάτων, ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας και βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.
Συνεργασία με ΗΠΑ
Η ΕΕ ανταποκρίθηκε με σχέδια για έναν νόμο περί «καθαρού μηδέν» για να αυξήσει τις επιδοτήσεις της για την πράσινη βιομηχανία. Η βρετανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι συνεργάζεται με την αμερικανική κυβέρνηση «για την αντιμετώπιση σοβαρών ανησυχιών» σχετικά με τον IRA, καθώς και για συνομιλίες με άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο «που επηρεάζονται με παρόμοιο τρόπο».
Και, «θα συνεχίσει να υπερασπίζεται σθεναρά τα συμφέροντα της βιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου».
Τα τελευταία σχόλια έρχονται αφότου ο Χαντ είπε ότι το δεν θα ταίριαζε με τους συμμάχους του και δεν θα εμπλακεί σε αυτό που αποκάλεσε «κάποιο στρεβλωτικό αγώνα παγκόσμιας επιδοτήσεων». «Η προσέγγισή μας θα είναι διαφορετική και καλύτερη», διευκρίνισε. «Με την απειλή του προστατευτισμού να επιστρέφει στην παγκόσμια οικονομία, η μακροπρόθεσμη λύση δεν είναι η επιδότηση αλλά η ασφάλεια».
Ορισμένοι από τους εμπλεκόμενους κλάδους ανησυχούν βαθιά ότι οι ΗΠΑ στριμώχνουν τις αγορές για επενδύσεις μία φορά σε κάθε γενιά μεταμορφώνοντας τη γεωγραφία της μεταποίησης σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ασαφής ο ρόλος
Μια παρόμοια στρατηγική δοκιμάζεται επίσης τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην ΕΕ για την αποκατάσταση της παραγωγής κρίσιμων μικροτσίπ από την Ανατολική Ασία. Ο ρόλος της Βρετανίας σε αυτόν τον μεταβαλλόμενο κόσμο είναι ασαφής.
Η αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται έναν τεράστιο μετασχηματισμό καθώς οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να απομακρυνθούν από τη χρήση ορυκτών καυσίμων, πράγμα που σημαίνει ότι οι παραδοσιακοί κινητήρες καύσης οχημάτων βενζίνης και ντίζελ θα γίνουν παρελθόν.
Ως μέρος των σχεδίων για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, η κυβέρνηση είπε ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ θα απαγορευθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο έως το 2030.
Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες ότι οι εταιρείες δεν λαμβάνουν αρκετή κρατική υποστήριξη στην πορεία προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να γίνουν mainstream.
Τα τελευταία χρόνια, η Honda έκλεισε το εργοστάσιό της στο Σουίντον, με την απώλεια περίπου 3.500 θέσεων εργασίας. Ωστόσο, η BMW φαίνεται ότι ετοιμάζεται να επενδύσει έως και 600 εκατομμύρια £ στο εργοστάσιό της στο Mini στο Κάουλι της Οξφόρδης, για την κατασκευή ηλεκτρικών μοντέλων, αν και δεν έχει ανακοινωθεί τελική απόφαση.
Το Δεκέμβριο του περασμένου έτους, ο αριθμός των νέων αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο βυθίστηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1956, αλλά τον Φεβρουάριο η παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 13,1% τον ίδιο μήνα το 2022.
Πάντως, η Nissan και η Envision επενδύουν 1 δισεκατομμύριο λίρες για τη δημιουργία ενός εργοστασίου ηλεκτρικών οχημάτων στο Σάντερλαντ και αυτό ήταν ένα παράδειγμα κατασκευαστών αυτοκινήτων που επέλεξαν την περιοχή χάρη στο ανταγωνιστικό επενδυτικό της περιβάλλον και αυτό σημαίνει πως κάτι βλέπουν στο μέλλον.