Ο 33χρονος Κρεγκ Μπριν ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του ιρλανδικού motorsport έφυγε για τις Ειδικές Διαδρομές του ουρανού στις 13 Απριλίου στο πλαίσιο δοκιμών για τον ασφάλτινο αγώνα στην Κροατία.
Eίχε να συμβεί τέτοιο τραγικό γεγονός στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι από το 2005 στην Ουαλία, όταν το Peugeot 307 WRC με τον Μάρκο Μάρτιν βγήκε από τον δρόμο, χτύπησε με τη δεξιά πλευρά σε κορμό και ο συνοδηγός του, Μισέλ Παρκ έχασε τη ζωή του.
Μάλιστα στον κορμό του δένδρου υπάρχει και η πινακίδα που θυμίζει το δυστύχημα.
Από τότε μέχρι σήμερα τα αυτοκίνητα βελτιώθηκαν πάρα πολύ σε ασφάλεια, roll-cage, καθίσματα, κράνη, ζώνες ασφαλείας, αλλά έγιναν ισχυρότερα και πάρα πολύ γρήγορα.
WRC: Τα Rally1 cars μοιάζουν με πυραύλους
Μάλιστα εάν αφαιρέσεις από τα σημερινά Rally1 το κέλυφος, το αμάξωμα δηλαδή, αυτό που θα μείνει είναι ένα σωληνωτό σασί με ειδικών προδιαγραφών σίδερα, που μοιάζει περισσότερο με Formula 1 (για δύο) ή ακόμα με τα πρωτότυπα που βλέπουμε σε αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος αντοχής, όπως τις 24 Ώρες του Λε Μαν.
Γυρίζοντας πίσω τις σελίδες του ημερολογίου θα σχολιάσουμε ότι δεν υπήρχαν προηγμένα συστήματα ασφαλείας όπως το 1985 όταν έχασε τη ζωή του ο Ατίλιο Μπέτεγκα με την Lancia 037 στο ράλι Κορσικής, ή ένα χρόνο μετά και πάλι στην Κορσική οι Χένρι Τοϊβόνεν-Σέρτζιο Κρέστο μέσα στη φλεγόμενη Lancia Delta S4.
Η τρομακτική ιπποδύναμη και η απίστευτη ταχύτητα ήταν αυτά που είχαν μεταμορφώσει τα αυτοκίνητα Gr. B (τα σημερινά Rally1) σε πυραύλους εδάφους.
Αλλαγή κατηγοριών
Μάλιστα μετά τον θάνατο των Τοϊβόνεν-Κρέστο ο τότε πρόεδρος της FISA (Federation Internationale du Sport Automobile) Ζαν Μαρί Μπαλέστρ μέσα σε λίγες ώρες ανακοίνωνε το τέλος των υπεραυτοκινήτων Gr.B και από την επόμενη χρονιά στα ράλι έδωσαν το παρόν αυτοκίνητα Gr. A (σαν τα σημερινά Rally2).
Μήπως λοιπόν μετά το τραγικό συμβάν με τον Μπριν ήρθε ή ώρα τα τέρατα Rally1 να περάσουν στην ιστορία και τα εργοστάσια να «ασχοληθούν» με τα Rally2.
Εξάλλου τα αυτοκίνητα Rally1 δεν μοιάζουν λόγω των τεράστιων αεροδυναμικών βοηθημάτων με τα αυτοκίνητα που βρίσκονται στις εκθέσεις.
Τι σχέση έχουν -εμφανισιακά- τα Hyundai i20 Rally1, Ford Puma Rally1, Toyota Yaris Rally1 με τα μοντέλα που βρίσκονται στις εκθέσεις.
Μερικές 10ετίες πριν τα εργοστασιακά μοντέλα δεν απείχαν και τόσο από αυτά των καταστημάτων.
Να θυμίσουμε τη διαφήμιση της Lancia που «έλεγε» τρέχουμε Σαββατοκύριακο και πουλάμε από Δευτέρα.
Σήμερα έχετε δει καμία διαφήμιση με αγωνιστικό αυτοκίνητο που κέρδισε κάποιον αγώνα. Καμία.
Σίγουρα οι αγώνες είναι το πεδίο δοκιμών για τα δικά μας καθημερινά αυτοκίνητα, αλλά δεν θεωρείται οπισθογύρισμα εάν τα εργοστάσια συμμετέχουν με τα Rally2 Cars, (καθώς η εξέλιξη πάντα θα συνεχίζεται) κάνοντας το παγκόσμιο πρωτάθλημα ακόμα πιο ενδιαφέρον, στα οποία Rally2 τα υψηλά μέτρα ασφαλείας είναι σύμφωνα με τη FIA.
Eπιπλέον μη ξεχνάμε ότι είναι πιο οικονομικά από τα υπερ-πανάκριβα Rally1, όπου συμμετέχουν δύο μόνο εργοστασιακές ομάδες (Hyundai, Toyota) και μια ημιεργοστασιακή (Ford M-Sport) και βέβαια μόνο τυχαίο δεν είναι η τόσο μεγάλη προβολή της Toyota στο νέο Yaris Rally2 που θα το δούμε από το 2024 στο πεδίο του WRC.
Σε μια κατηγορία όπου εκτός των άλλων ο ιαπωνικός κολοσσός πρώτη φορά δίνει το παρόν.
Η FIA λοιπόν θα πρέπει να πάρει αποφάσεις και μάλιστα άμεσα.
Σε μια εβδομάδα υπάρχει το ράλι Κροατίας. Το κλίμα αναμένεται να είναι πολύ βαρύ.
Εντάξει είναι επαγγελματίες τα πληρώματα, αλλά μην ξεχνάμε οτι έχουν και τα πληρώματα καρδιά και ψυχή, καθώς χάθηκε συνάδελφός τους, ο πάντα χαμογελαστός Μπριν.
Η επόμενη μέρα θα είναι πολύ δύσκολη…