Πλέον 9 στα 10 αυτοκίνητα διαθέτουν τούρμπο, όμως αυτή η λέξη ήταν σχεδόν premium μέχρι πριν μία δεκαετία. Οι περισσότεροι νέοι ιδιοκτήτες δεν γνωρίζουν τις βασικές αρχές του. Εσύ είσαι έτοιμος να οδηγείς turbo;
Η αρχή λειτουργίας
Αυτό που προσπαθεί να δημιουργήσει κάθε μηχανή εσωτερικής καύσης, είναι η μεγαλύτερη κινητική ενέργεια από την σωστή χημική καύση. Αέρας και καύσιμο σε σωστή αναλογία παράγουν το έργο που κινεί τους τροχούς, οπότε για να είναι πιο δυνατό το αποτέλεσμα, είτε θα μεγαλώσει η χωρητικότητα των θαλάμων καύσης (κυβισμός), είτε θα προσθέσουμε μεγαλύτερη ποσότητα αέρα σε ένα πλουσιότερο μίγμα. Σε αυτή την αρχή βασίζεται και το τούρμπο, το οποίο διαθέτοντας δύο φτερωτές επάνω στον ίδιο άξονα, ουσιαστικά ωθεί επιπλέον αέρα στον θάλαμο καύσης και η απόδοση του συνόλου εκτινάσσεται.
Αυτός είναι και ο λόγος που πλέον από κινητήρες 1.000κ.εκ. μπορούμε να έχουμε μέχρι και 150 άλογα (downsizing), ενώ να αναφέρουμε πως η απόδοση μίας τουρμπίνας έχει άμεση συσχέτιση με το μέγεθος της.
Ποιες είναι όμως οι ιδιαιτερότητες του κατά την οδήγηση;
Όχι τέρμα γκάζι πάνω σε στροφές: Η επιτάχυνση και ώθηση που δίνει το τούρμπο είναι ότι καλύτερο σε μία ευθεία, αλλά εάν είσαι νέος κάτοχος αυτοκινήτου με turbo, τότε καλύτερα να μην πατήσεις τέρμα το γκάζι πάνω σε μία στροφή. Υπάρχει περίπτωση ένα απότομο ξέσπασμα να σπινιάρει τους τροχούς και να σε φέρει σε δύσκολη κατάσταση.
Μην σβήνεις αμέσως τον κινητήρα: Αφού έχεις απολαύσει την τουρμπάτη βόλτα σου, στάθμευσε αλλά μην σβήσεις αμέσως τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου. Δώσε του 1 λεπτό ώστε να «κάτσουν» τα λάδια και να απομακρυνθούν από σημεία που θα τους χαλάσουν την λιπαντική τους ικανότητα. Παράλληλα, στα παλιότερα τούρμπο, χρειαζόταν ακόμα περισσότερος χρόνος στο ρελαντί, ώστε να ψυχθεί σωστά και η τουρμπίνα και να μην ραγίσει το κέλυφος.
Τα γρηγορότερα ηλεκτρικά μοντέλα παραγωγής στον κόσμο! Σε 0-100 και τελική! (Photos)
Μην πατάς τέρμα το γκάζι με χαμηλές στροφές: Οι λόγοι είναι 3. Πρώτος δεν θα έχεις την ζητούμενη επιτάχυνση, δεύτερον εάν τα κυβικά είναι λίγα, τότε υπάρχει η πιθανότητα για προ-ανάφλεξη που μπορεί να κάνει τεράστια ζημιά στο σύνολο και τρίτον στα diesel οχήματα (τα οποία όλα είναι turbo), τα μπεκ ψεκάζουν παραπάνω καύσιμο, φθείροντας το φίλτρο σωματιδίων.
Πρόσεχε τη βενζίνη σου: Οι τουρμπάτοι κινητήρες συνήθως είναι πολύ επιλεκτικοί στην ποιότητα καυσίμου, για αυτό δώστε προσοχή στα οκτάνια. Μην «ταΐζετε» το όχημα σας χαμηλής ποιότητας βενζίνη γιατί θα την πληρώσετε μαζεμένη στον τελικό λογαριασμό. Πάντα να τηρείτε τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.